Bezkonkurencyjny, jak … Solaris w Szczecinie

infobus
07.07.2020 17:00
0 Komentarzy

Co za dzień! 7 lipca mieliśmy otwarcie ofert na 160 gazowych autobusów w Warszawie, 17 elektrobusów klasy MAXI w Łodzi i na 8 elektryków klasy MEGA w Szczecina.

Razem prawie 200 nowych autobusów jednego dnia. Nieźle.

Szczecińskie otwarcie

Ponad dwa miesiące od ogłoszenia przetargu, Gmina Miasto Szczecin otworzyła oferty, a właściwie tylko jedną ofertę – w przetargu na dostawę 8 nowych autobusów przegubowych elektrycznych. Propozycja wpłynęła od firmy Solaris Bus & Coach S.A.

Producent zaproponował miastu dostawę elektrobusów za cenę: 32.344.080,00 PLN brutto, co oznacza to, że cena jednego Solarisa Urbino 18 electric wynosi 4.043.010 PLN brutto. 3.287.000 PLN netto. Tak wysoka cena wynika z tego,. że Solaris chce objąć elektryki 4-letnią gwarancją całopojazdową.

Propozycja Solarisa przekracza budżet miasta, które na nowe autobusy planowało przeznaczyć kwotę 29.583.345,00 PLN, czyli prawie o 3 mln zł mniej.

Pozostaje więc teraz decyzja o dołożeniu brakujących środków finansowych albo o unieważnieniu przetargu. Gdyby miasto zdecydowało się na pierwszą opcję, to w Szczecinie w drugiej połowie przyszłego roku pojawiłyby się pierwsze autobusy elektryczne. Trafią one do Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego Klonowica. Elektrobusy mają obsługiwać linię nr 87.

Jakie autobusy dla Szczecina?

Osiem autobusów przegubowych dla Szczecina ma mieć długość od 17,5 do 18,1 m, a wysokość max. 3,30 m. Wysokość wejścia we wszystkich drzwiach nie może przekraczać 340 mm. W standardzie jak zwykle przewidziano funkcję przyklęku, która pozwoli obniżyć wysokość wejścia. Ponadto, zawieszenie winno być pneumatyczne na miechach gumowych, z układem poziomującym, z możliwością zmiany wysokości zawieszenia autobusu ze stanowiska kierowcy. Poszycie zewnętrzne autobusów ma być wykonane z materiałów odpornych na korozję – blachy nierdzewnej, aluminium, tworzyw sztucznych lub z blachy stalowej o podwyższonej jakości zabezpieczonej przeciw korozji w sposób gwarantujący 15 letni okres eksploatacji autobusu.

Zamawiający wymaga, aby napęd elektryczny umożliwiał trakcję jazdy podobną do trakcji autobusu wyposażonego w klasyczny układ napędowy diesla. Jeden lub dwa silniki trakcyjne mają mieć co najmniej 240 kW mocy. Elektrobusy muszą posiadać baterie lub inny rodzaj zasobników energii o pojemności min. 145 kWh. Zestrojenie całego napędu ma umożliwiać zasięg min. 90 km na jednym ładowaniu oraz zużycie energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 na poziomie nie większym niż 1,5 kWh/km.

Ładowanie pojazdów ma się odbywać na dwa sposoby. Oczywiście musi być wtyczka plug-in. W tym wypadku zakres mocy ładowania wolnego ma wynosić między 40, a 90 kW. Do tego dojdą szybkie ładowania pantografowe o zakresie mocy 270 – 560 kW. Dodatkowo autobusy mają mieć zamontowane na dachu panele fotowoltaiczne o mocy ok. 0,1 kW, w celu poprawy bilansu energetycznego. Wentylacja naturalna przestrzeni pasażerskiej będzie odbywała się przy pomocy okien przesuwnych z lewej i prawej strony. Ponadto, autobusy będą wyposażone w wentylatory elektryczne i klimatyzację.

W przestrzeni pasażerskiej przewidziano miejsce na wózek inwalidzki i rower, a także wydzielone miejsce dla psa przewodnika. Ponadto, pasażerowie będą mogli naładować swoje telefony w portach USB. Z kolei siedzenia mają być profilowane, miękkie, odporne na zabrudzenia i zniszczenia. Kabina kierowcy ma być typu zamkniętego z możliwością wejścia do niej przez I skrzydło I drzwi. Znajdzie się w niej fotel kierowcy z wielopołożeniową możliwością regulacji siedziska i oparcia, obrotowy, zawieszony pneumatycznie, podgrzewany. W kabinie zostanie zamontowana antyalkoholowa blokada uniemożliwiająca uruchomienie silnika autobusu w przypadku wykrycia alkoholu w wydychanym powietrzu.

Tablice elektroniczne zewnętrzne będą diodowe w kolorze białym lub RGB. Wewnątrz znajdą się 2 tablice wykonane w technologii LED, umożliwiające wyświetlanie nazwy przystanku, daty, godziny, imienin, a także zaprogramowanych przez zamawiającego reklam i informacji. Dodatkowo wewnątrz zamontowane zostaną tablice o przekątnej 22 cale, wyświetlające informacje (nr linii, nazwy wszystkich przystanków – całą trasę jednocześnie, czas przejazdu między przystankami) w sposób dynamiczny w postaci tzw. termometru.

Komentarze