Belgia i Bułgaria w projekcie ZeEUS (4)

infobus
17.02.2017 11:37
0 Komentarzy

Odwiedzamy kolejne miejsca w Europie, które użytkują elektryczne autobusy. Po Austrii lądujemy w belgijskim Burges i w stolicy Bułgarii – Sofii. Naszym przewodnikiem jest cały czas raport projektu ZeEUS. który wspiera elektromobilność na naszym kontynencie.

W Belgii, a dokładniej w Burges, projektZeEUS obejmował testowanie trzech autobusów marki Van Hool A308 electric. Pojazdy do testów zakupił operator belgijski DELijn. Po zakończeniu projektu, autobusy będą wykorzystane dokładnie na tych samych liniach na których przechodziły testy.

W Bułgarii natomiast, w stolicy Sofii testowano jedynie jeden autobus marki Higere-Bus, zakupiony od europejskiej spółki Higer, czyli Chariot Motors. Testy prowadzono na linii odługości 11.2 km. Linia ma dwa terminale, każdy o mocy 150 kW. Testowany e-Bus przejechał łącznie około 25000km przy ciągłej ośmiogodzinnej jeździe z wyłączeniem świąt państwowych iweekendów. Czas ładowania w każdym z terminali mieścił się w granicach sześciuminut.

W belgijskich testach dużeznaczenie odegrał fakt, związany z koniecznością wybudowania na testowanejlinii dwóch stacji ładowania, odpowiedniej wielkości mocy równej 170 kW każda. Wymagałtego szybki tryb ładowania. Ze względu na te okoliczności w Burges wybudowanospecjalnie do tego celu stację transformatorową.

Z kolei w Sofii na podkreślenie zasługujefakt, że wdrożono tutaj unikalny ultra kondensator „EBUS PILOT”, w którywyposażony był testowany autobus. Tego typu technologia nie była jeszczetestowana w żadnym innym europejskim mieście. Autobus sam w sobie został bardzodobrze przyjęty przez pasażerów i załogę.

Poniżej zebrane dane eksploatacyjne:

Dane techniczne

Belgia (Burges)

Bułgaria ( Sofia)

Marka pojazdu

3 x Van Hool

1 x Higer

Model pojazdu

A308 CITYBUS

Chariot e-bus

Długość pojazdu

9,65 m

12 m

Maksymalna liczba osób

55 pasażerów

91 pasażerów

Klimatyzacja

Tak

Tak

Ogrzewanie

Tak

Tak

Możliwości innego ładowania

za pomocą ładowania indukcyjnego

ładowanie za pomocą pantografu (czas 5-6 minut)

Nocne ładowanie

za pomocą wtyczki na zajezdni

w zajezdni (5-6 minut)

System magazynowania energii:

36,4 kWh

21 kWh- 32 kWh

Dane linii

Typ

centrum miasta

strefa podmiejska

Topografia

płaska

płaska, w tym odcinki górzyste

Długość linii autobusowej

5,5 km

11,2 km

Średnia prędkość techniczna

14 km/h

16,1 km/h

Codzienna liczba godzin

10

8,5

Codzienna liczba godzin pracy tylko elektrycznie

10

8,5

Liczba km przejechanych dziennie przez jeden autobus

50-60km

88 km

Komentarze