Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Bełchatów uczy się nowych autobusów [FILM]

infobus
25.07.2019 07:00
0 Komentarzy

Sześć nowych Solarisów – trzy elektryczne Urbino 12 electric i trzy z silnikami diesla Urbino 12 – stoi w zajezdni Miejskiego Zakładu Komunikacji w Bełchatowie, a pracownicy przechodzą na nich specjalne szkolenia.

Szkolenie z obsługi autobusów elektrycznych przejdzie większość pracowników MZK – kierowcy (28) głównie z techniki jazdy elektrobusami, a informatyk i dyspozytor poznają ich oprogramowanie. Kiedy autobusy wyjadą na bełchatowskie ulice? Wszystko wskazuje, że na przełomie lipca i sierpnia.

Lipcowa umowa

Rok temu, w lipcu 2018 roku prezydent Bełchatowa, Mariola Czechowska podpisała umowę na zakup sześciu niskoemisyjnych autobusów dla Miejskiego Zakładu Komunikacji. Na ich zakup oraz przebudowę infrastruktury miasto dostało maksymalną dotację z Unii Europejskiej w wysokości 7 mln 496 tys. zł. To blisko 70 proc. kosztów całej inwestycji, które opiewa na 10,8 mln zł. O tym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

-„Dzięki tej dotacji mogliśmy kupić nowoczesne i ekologiczne autobusy. Od trzech lat mamy w Bełchatowie bezpłatną komunikację miejską i to rozwiązanie się sprawdziło. Chciałabym, aby emzetkami jeździło jak najwięcej osób. Jestem przekonana, że nowe autobusy nie tylko znacząco poprawią komfort jazdy, przez co przyciągną więcej pasażerów, ale także przyczynią się do zmniejszenia emitowanych do atmosfery spalin. Od zawsze bowiem troska o środowisko i wszystko, co związane z programem antysmogowym jest nam bardzo bliskie – mówi prezydent Mariola Czechowska.

Czas dostaw

25 czerwca jako pierwsze do Bełchatowa przyjechały autobusy z silnikiem diesla Euro 6. Kilka dni później do zajezdni przyjechały trzy pojazdy elektryczne. Każdy z nich oferuje 24 miejsca siedzące i 48 stojących (jeśli autobusem będzie jechać osoba na wózku inwalidzkim wówczas liczba miejsc stojących spada do 42). Zostały one wyposażone w baterie o pojemności 200 kWh oraz złącze plug-in, które umożliwia ładowanie poprzez ładowarkę znajdującą się na terenie zajezdni. W pełni naładowane baterie zapewniają zasięg do 160 km, co oznacza, że bez ładowania autobus będą mogły jeździć jedną pełną zmianę.

-„Kierowcy muszą znać na wylot autobus, który będą prowadzić. Im lepiej będą rozumieć mechanizm przepływu energii przez wóz, baterię i kontener trakcyjny, zasięg autobusu będzie większy. Na przykład podczas dojeżdżania do przystanku należy zdjąć nogę z gazu i zacząć lekko hamować, wówczas energia jest odzyskiwana i zasila akumulatory – tłumaczy Piotr Bezler z działu szkoleń technicznych firmy Solaris, który prowadzi szkolenia dla kierowców w Miejskim Zakładzie Komunikacji.– To nie jest do końca tak, że wystarczy wsiąść i jechać. Kierowcy muszą być świadomi, czym jeżdżą i na co zwrócić uwagę. Trzeba przyzwyczaić się do obsługi pulpitu dotykowego i przestawić na to, że jest bardzo cicho – dodaje Piotr Bezler.

Kierowcy na szkoleniu

Jak mówią sami kierowcy, takie szkolenie jest potrzebne.

-„Zaskoczyło mnie to, że po przekręceniu kluczyka nie słychać dźwięku silnika. Trzeba będzie uważać szczególnie podczas podjeżdżania na przystanek, bo pasażerowie nie będą słyszeć emzetki – mówi jeden z kierowców. Szkolenie, które przejdzie każdy z 28 wszyscy kierujących autobusami w MZK obejmuje także obsługę stacji ładowania. To jednak nie wszystko. – Instruktaż przejdą także dyspozytorzy oraz informatyk. Muszą nauczyć się całej elektroniki, programowania linii i zapowiedzi oraz prawidłowego odczytywania zapisów programu – mówi Jacenty Łasek, kierownik działu eksploatacji bełchatowskiego MZK.

Zobaczcie elektryczny trening w Bełchatowie na filmie:

{https://www.youtube.com/watch?v=HedFaklqK2I}

Stan floty

Na koniec warto dodać, że obecnie tabor Miejskiego Zakładu Komunikacji liczy obecnie ok 19 autobusów + 6 nowych. Docelowo ma być ich 23 szt.. Obok wysłużonych już MAN-ów i Autosanów, na bełchatowskich ulicach kursują także Solarisy, wyposażone w klimatyzację i monitoring. Wszystkie pojazdy są dostosowane do przewozu osób niepełnosprawnych wraz z głosowy system informujący o przystankach.

Komentarze