TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Będzie 25 nowych autobusów w Legnicy i Gorzowa
InfoBus.pl - Opublikowano: 12.11.2015 17:54:57 1 komentarz
Będzie 25 nowych autobusów w Legnicy i Gorzowa

Kończy się jedna "siedmiolatka" unijna, zaczyna kolejna, uwolnienie rynku przewozów w ramach służby publicznej zbliża się powoli. Różne elementy wchodzące w skład systemu transportu publicznego wymagają ciągłej modernizacji. Jednym z nich jest tabor, którym posługują się operatorzy.

W przypadku autobusów nie wszystkie polskie przedsiębiorstwa komunikacyjne stać na regularną wymianę pojazdów z własnych środków. W tej sytuacji by podołać przynajmniej częściowo temu wyzwaniu są dwa sposoby. Pierwszy, który przynosi korzyści krótkookresowe i nie zawsze jest mile widziany przez organizatorów komunikacji to posiłkowanie się zakupami pojazdów używanych.

Jest jednak wyjście drugie, czyli pozyskiwanie nowych autobusów w formie kilkuletniego leasingu lub dzierżawy. Finansowanie inwestycji w ten sposób oznacza dla przewoźnika mniejsze zaangażowanie własnego kapitału w porównaniu z np. kredytem. Ponadto umożliwia optymalizację części kosztów prowadzenia działalności dzięki korzystnemu mechanizmowi rozliczania w bilansie rocznym dzierżawy lub leasingu. I właśnie na to rozwiązanie- w pewnym sensie wzorując się na większych "graczach" z branży- zdecydowały się dwie spółki komunikacyjne z Gorzowa Wielkopolskiego oraz Legnicy. Gorzowski Miejski Zakład Komunikacji chce dzierżawić przez dziesięć lat 10 autobusów klasy maxi. Z kolei na celowniku legnickiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego jest przynajmniej 15 pojazdów. Ponadto spółka przewidziała możliwość skorzystania z prawa opcji w postaci rozszerzenia zamówienia o pięć autobusów. Oba przedsiębiorstwa już podjęły niezbędne kroki do rozpoczęcia przetargów. Ich ogłoszenia o zamówieniu oczekują na publikację na stronie Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej.

Gorzów Wielkopolski- 11 mln zł netto za 10 solówek 

MZK chce przez okres dziesięciu lat dzierżawić 10 fabrycznie nowych autobusów miejski klasy maxi o długości 11,5-12 m. W formularzu z ogłoszeniem możemy przeczytać, że mają być przyjazne środowisku. Czy oznacza to hybrydy lub pojazdy na gaz? Na specyfikację poczekamy jeszcze kilka dni trzeba. Patrząc jednak na kosztorys zamówienia w wysokości 11 mln zł netto można śmiało postawić tezę, że MZK interesują autobusy zasilane olejem napędowym. Przewoźnik oczekuje zrealizowania dostawy nie później niż w ciągu 135 dni od podpisania umowy.

Najkorzystniejsza oferta zostanie wybrana w oparciu o cztery kryteria. Całkowity koszt dzierżawy oferowanych pojazdów ma wagę 80%. 11% punktów można uzyskać w ocenie technicznej. 4% można wywalczyć dzięki odpowiednio korzystnym warunkom gwarancji, 2% za skrócenie terminu dostawy, zaś 3% za określone wskaźniki gotowości technicznej.

Do złożenia ważnej oferty konieczne jest spełnienie dwóch kluczowych warunków formalnych. W celu potwierdzenia niezbędnego doświadczenia oferenci będą musieli przedstawić, że zrealizowali w ciągu ostatnich trzech lat przynajmniej jedną umowę opiewającą na dostawę w formie dzierżawy co najmniej 10 fabrycznie nowych autobusów oferowanego dla MZK modelu. Z kolei by udowodnić odpowiednią zdolność finansową wystarczające będzie przedstawienie zaświadczeń o niezaleganiu z płatnością podatków od właściwego organu.

Otwarcie ofert wstępnie przewidziano na 22 grudnia.

Legnica- 15 pojazdów, pięć być może

MPK Legnica chce dzierżawić na pewno 15 autobusów. 12 z nich będzie klasy maxi, pozostałe trzy klasy mega o długości ok. 15 m. Przewoźnik zastrzegł sobie prawo opcji w postaci dodatkowego zamówienia na pięć solówek. Ile potrwa dzierżawa i czy skończy się wykupem przez zamawiającego na razie nie wiadomo. Pewne jest natomiast, że na realizację zamówienia podstawowego MPK daje zwycięzcy nie więcej niż 150 dni z zastrzeżeniem, że termin ten nie może wypaść później niż 30 listopada 2016 r. Z kolei pojazdy objęte opcją mają być dostarczone najpóźniej do końca 2017 r.

Również i w legnickim przetargu najlepsza oferta zostanie wybrana na podstawie czterech kryteriów. Cena ma wagę 70%, ocena techniczna zaś 15%. Wśród premiowanych w niej rozwiązań jest wykonanie szkieletów pojazdów ze stali nierdzewnej lub aluminium, szyba czołowa dzielona pionowo w osi pojazdu oraz możliwość czyszczenia chłodnic bez konieczności ich demontażu. 5% punktów można uzyskać za posiadanie certyfikatów niepalności. Pozostałe 10% uzyska każda oferta z autobusem, którego naprawy powypadkowe poszycia będą mogły zostać wykonane bez konieczności spawania, zgrzewania, klejenia lub nitowania.

Do złożenie wiążącej propozycji wymagane będzie spełnienie dwóch ważnych warunków. Jako minimalną zdolność finansową MPK określiło posiadanie przez oferentów polisy ubezpieczeniowej na przynajmniej 2 mln zł. Z kolei warunek doświadczenia jest bardzo rozbudowany. By go spełnić trzeba będzie wykazać się referencjami poświadczającymi wykonanie w ciągu ostatnich trzech lat przynajmniej trzech dostaw na łącznie co najmniej 12 sztuk autobusów klasy maxi. W przypadku pojazdów klasy mega również konieczne będą trzy dostawy, tutaj jednak na łącznie minimum trzy "deskorolki". Wszystkie pojazdy, które oferenci wskażą w referencjach mają bać zasilane olejem napędowym oraz posiadać silniki spełniające normę EURO6.

Również w tym przypadku termin otwarcia ofert wstępnie zaplanowano 22 grudnia.

Dzierżawa i leasing na topie?

Dotychczas ten typ pozyskiwania taboru był domeną głównie prywatnych przewoźników, którzy okres wynajmu ograniczali zasadniczo do czasu realizacji określonego zlecenia. Ten rok jednak pokazuje, że operatorzy komunalni również widzą swoją szansę na korzyści w tym modelu pozyskiwania taboru. Tylko stołeczne MZA i MPK Łódź w tym roku założyli zamówienia na wynajem 100 autobusów co w skali całego polskiego rynku pojazdów miejskich stanowi znaczny udział. W przyszłym natomiast pojawi się co najmniej 45 nowych autobusów, które komunalni przewoźnicy będą dzierżawić lub leasingować. To pokazuje, że rynek tego typu usług dalej się będzie rozwijał. Poza tym to dowód, że spółki komunalne w obliczu nowych wyzwań próbują się jakoś odnaleźć i w aktualnych realiach dodatkowo przygotować się na kolejnym polu do zbliżającej się walki z prywatnymi przewoźnikami.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MZK Gorzów Wielkopolski
MPK Legnica
  • Michał – 19.11.2015

    Gorzowie Wielkopolskim, nie Gorzowa ;)

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....