TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Bazy autobusowe. Pierwszy krok w stronę automatyzacji?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 03.05.2019 14:00:42
Bazy autobusowe. Pierwszy krok w stronę automatyzacji?

Autonomiczne autobusy na drogach publicznych to jeszcze wizja przyszłości, ale zautomatyzowane zajezdnie autobusowe mogą działać już dziś i przynosić wiele korzyści biznesowych. "Zaskoczyło mnie, jak niewiele sprzętu potrzeba, aby uzyskać obniżenie kosztów" – mówi profesor Eric Sax z Instytutu Technologii w Karlsruhe.

Ponieważ zajezdnie autobusowe są zamkniętymi, kontrolowanymi obszarami o przewidywalnym natężeniu ruchu, wprowadzenie do nich autonomicznych pojazdów jest obecnie jak najbardziej wykonalne. W przeciwieństwie do dróg publicznych nie ma tam pieszych ani innych użytkowników dróg, a wiele z obecnych przepisów stanowiących przeszkodę dla automatyzacji nie ma zastosowania w tych obszarach. To właśnie sprawia, że coraz więcej operatorów autobusów i transportu publicznego bada możliwości zastosowania automatyzacji w zajezdniach.

Najnowsze badanie przeprowadzone przez zespół badawczy Instytutu Technologii w Karlsruhe w Niemczech miało na celu przeanalizowanie możliwych korzyści z wprowadzenia autonomicznych pojazdów w zajezdni autobusowej w dzielnicy Stuttgartu, Gaisburgu. Codziennie przez zajezdnię przejeżdża 150 autobusów lokalnego transportu publicznego. Zatrzymują się w wielu miejscach w celu uzupełnienia paliwa, mycia i sprzątania, przeprowadzenia przeglądów, prac konserwacyjnych i naprawczych oraz parkowania. 

Badanie wykazało, że przemieszczanie pomiędzy większością z tych stacji może być wykonywane przez autonomiczne pojazdy korzystające z istniejącej technologii. Jedynymi funkcjami, których nie można zautomatyzować, są sprzątanie wnętrza i kontrola uszkodzeń, ponieważ są zbyt skomplikowane dla robotów. Według szacunków, zajezdnia może w ten sposób zaoszczędzić ponad 100 000 EUR rocznie na kosztach personelu. Inne korzyści takiego rozwiązania to większa przepustowość, mniej drobnych wypadków i kolizji, a także możliwość przesunięcia pracowników do prac związanych z obsługą pojazdu i innych zadań służących poprawie jakości.

"Zaskoczyło mnie, jak niewiele wysiłku potrzeba, aby uzyskać obniżenie kosztów" – mówi profesor Eric Sax, współtwórca badania. "Oczywiście, trzeba opracować oprogramowanie do obliczania trajektorii, ale korzysta ono z danych dostarczanych przez czujniki typowo montowane w pojeździe. Rejestrują one zwykłe sygnały, takie jak światła i znaki drogowe, no i oczywiście rozpoznają przeszkody na planowanej trasie pojazdu. Nasze badanie wykazało, że wprowadzenie automatyzacji jest niezwykle obiecujące biznesowo i nie wymaga wiele dodatkowego sprzętu w pojeździe, ani żadnej nowej infrastruktury".

Badanie uzasadnia także, że koncepcja zajezdni Stuttgart-Gaisburg może zostać dostosowana do innych tego typu obiektów, a wyniki badania można wykorzystać do planowania przyszłych zajezdni. "Zajezdnia Stuttgart-Gaisburg zajmuje bardzo mały obszar, na którym odległości są krótkie, i korzysta z niej tylko 150 autobusów. Wiele innych zajezdni nadaje się nawet lepiej do zautomatyzowania, a uzyskane oszczędności mogą być jeszcze większe. Zależy to od liczby autobusów oraz czasu, jaki spędzają w nich kierowcy, ale możliwości są oczywiste".

Po sukcesie badania w zajezdni Stuttgart-Gaisburg profesor Eric Sax wraz z zespołem nawiązał ścisłą współpracę z wybranymi przedsiębiorstwami transportu publicznego w Niemczech, aby zrealizować swoją koncepcję w rzeczywistych warunkach. Profesor Sax jest przekonany, że może to być ważny punkt wyjścia do szerszego wprowadzenia pojazdów autonomicznych.

"Do wprowadzenia autonomicznych pojazdów w regularnym ruchu miejskim jeszcze daleka droga, bo na wiele pytań nie mamy jeszcze odpowiedzi" – mówi. "Jednak rozpoczęcie od niewielkiej niszy takiej, jak zajezdnia, to wspaniały pierwszy krok. Pozwala nam zdobywać wiedzę i doświadczenie w sytuacjach, nad którymi mamy kontrolę, a to pomoże nam w podejmowaniu kolejnych kroków w przyszłości".

Volvo Buses obserwuje także rosnące zainteresowanie branży rozwiązaniami automatycznymi i przewiduje rosnący popyt ze strony klientów w nadchodzących latach.

"Kiedy przyglądamy się obszarom najważniejszym dla naszych klientów – dyspozycyjności, oszczędności energii, bezpieczeństwu, wydajności pracy kierowcy i zadowoleniu pasażerów – widzimy wielkie możliwości, które stwarza automatyzacja, która w przyszłości całkowicie zmieni sytuację na drogach publicznych", mówi Marie Carlsson, dyrektor ds. rozwiązań biznesowych w Volvo Buses. "Może nie zdarzy się to w ciągu następnych 10 lat, ale musimy zacząć myśleć o tym już teraz i jesteśmy przekonani, że zajezdnie autobusowe będą dobrym pierwszym krokiem".

Marie Carlsson uważa jednak, że automatyzacja będzie zapewne wprowadzana etapami, za pośrednictwem coraz bardziej zautomatyzowanych rozwiązań, a punktem końcowym staną się całkowicie automatyczne pojazdy. 

"Już dziś mamy systemy wspomagające kierowcę, które korzystają z automatycznej technologii, na przykład systemy aktywnego bezpieczeństwa", wyjaśnia. "Ostatecznie powodem badania możliwości automatyzacji jest sprawienie, aby autobusy działające w ramach transportu publicznego stały się bezpieczniejsze, bardziej ekologiczne, komfortowe i efektywne — już teraz podążamy tą drogą".


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
Volvo
Niemcy
Stuttgart
  • Ryszard Kownacki – 03.05.2019

    kierunek oczywiscie jedyniesłuszny, ale zalety takiej autonomizacji ujawnią sie wtedy gdy radykalnie wzrośnie częstość kursowania a spadnie wielkość i masa busów

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....