Baterie z elektrobusów Volvo trafią na słoneczne farmy

infobus
06.12.2018 09:00
0 Komentarzy

Volvo uczestniczy w projekciebadawczym, który pracuje nad „drugim” życiem autobusowych baterii. Pozakończeniu transportowej eksploatacji mogą one trafić do OZE i służyć do przechowywaniaenergii słonecznej.

Szwedzki koncern zainaugurował działalność magazynuenergii, do którego trafiły akumulatory z elektrycznej trasy autobusowej 55 wGöteborgu. Volvo Buses uczestniczy wprojekcie wspólnie z Riksbyggen, Göteborg Energi i Johanneberg Science Park.Cel to zbadania magazynowania energii elektrycznej w blokach mieszkalnych,które mają własną produkcję energii elektrycznej za pośrednictwem panelisłonecznych. Podobny pomysł ma polska firma Impact – o czym pisaliśmy w InfoBusieTUTAJ – która chce utylizowaćakumulatory poprzez danie im drugiego życia, czy to w postaci magazynówenergii, czy poprzez wykorzystanie ich w telekomunikacji.

Baterie w bloku

Ponowne użycie i recyklingbaterii jest kluczową kwestią, ponieważ coraz więcej miast planuje przejście natransport elektryczny. Dlatego Volvo wiąże duże nadzieje ze swoimi projektem .Test odbywa się w spółdzielni mieszkaniowej Viva w Riksbyggen w Göteborgu,kompleksie mieszkaniowym, który ma być najbardziej innowacyjnym i zrównoważonymprojektem mieszkaniowym w Szwecji – Positive Footprint Housing. Stworzono tutajunikalny system, w którym energia z paneli słonecznych na dachach budynkówmieszkalnych jest przechowywana w bateriach, które wcześniej zasilały autobusyelektryczne na trasie 55. Magazyn energii jest wykorzystywany aby obniżyćszczytowe zużycie energii i przechowywać lub sprzedawać nadwyżkę energiisłonecznej. Może być również używany do kupowania i magazynowania energiielektrycznej z krajowej sieci, gdy jest ona tania i zielona – ​​do późniejszegowykorzystania. Poprawia to efektywność własnego lokalnego systemuenergetycznego, a także sieci miejskiej.

-„Wiemy, że akumulatory do autobusów elektrycznychmają duży potencjał do innych zastosowań, takich jak magazynowanie energii pozakończeniu ich eksploatacji w transporcie publicznym. To, co badamy tutaj, todokładnie to, jak dobry jest ten potencjał. Wykorzystanie akumulatorów wmagazynie energii zapewnia im dłuższą żywotność, co z kolei oznacza lepszewykorzystanie zasobów i mniejszy wpływ na środowisko. Tutaj w Volvo badamyróżne możliwości ponownego wykorzystania akumulatorów autobusowych domagazynowania energii, a Viva jest jednym z takich przykładów” – mówi YlvaOlofsson, koordynator projektu w Volvo.

Unijne wsparcie

Magazyn akumulatorów składa sięz 14 zużytych akumulatorów litowo-jonowych. Są instalowane w komorze baterii ipołączone ze sobą w celu utworzenia pakietu pamięci o mocy 200 kWh. Badaniadotyczące magazynowania energii w używanych akumulatorach autobusowych odbywająsię przy wsparciu projektu UE IRIS Smart Cities. Z kolei IRIS jest projektem LightHouse, finansowanym przez EU HORIZON 2020.

Komentarze