TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Baterie słoneczne na lubelskim Mercedesie
MPK LUBLIN - Opublikowano: 28.11.2013 13:19:36 10 komentarzy
Baterie słoneczne na lubelskim Mercedesie
Po ulicach Lublina jeździ już pierwszy autobus Mercedes-Benz Conecto LF wyposażony w panele fotowoltaiczne. Równolegle w podobny system baterii słonecznych jest wyposażany drugi, identyczny egzemplarz należący do MPK Lublin. Dzięki takiemu rozwiązaniu zostanie zmniejszone obciążenie alternatorów w pojazdach, co z kolei przełoży się na mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję szkodliwych gazów. Co ciekawe - energia z baterii słonecznych ma wspomagać zasilanie pojazdów niezależnie od pogody. Najnowsza inwestycja lubelskie przewoźnika to efekt 2-letniego projektu pn. „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”, realizowanego wspólnie przez MPK i Politechniką Lubelską. Został on dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i znalazł się na liście pięciu najlepszych wniosków konkursowych w dziedzinie „mechanika, transport”. Jego realizacja przyczyni się do zmniejszenia obciążenia alternatorów w autobusach prowadząc do zmniejszenia zarówno zużycia paliwa jak i zagrożeń ekologicznych. Według wyliczeń twórcy pomysłu, prof. Mirosława Wendekera z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej, ogniwa będą w stanie pokryć od 15 do 25% zapotrzebowania autobusu na energię elektryczną. Szacuje się, że w ciągu roku autobus z takimi ogniwami zużyje od 4,5 do 5% mniej paliwa, co da w ciągu roku ok. 10 tys. zł oszczędności na jednym pojeździe. Obecnie prowadzone są pomiary w tym zakresie. Z kolei całkowity koszt projektu to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł pochodzić będzie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Lublin
bateria
  • oko – 29.11.2013

    Pseudoekologia, to może ma jakiś ułamek sensu w Arabii Saudyjskiej czy Maroku, ale u nas - ściema!

  • VolferPR743 – 29.11.2013

    A ile te ogniwa razem z osprzętem ważą? Czyli inaczej: ile miejsc pasażerskich znikło?

  • Teofilow – 29.11.2013

    A co ma waga do miejs pasazerskich?

  • VolferPR743 – 29.11.2013

    Ludzie też coś ważą. Nie bez przyczyny producent podaje i pojemność i ładowność wozu.

  • VolferPR743 – 29.11.2013

    U18 ma ok. 170 miejsc, a cięższy U18 Hybrid 160. Więc waga coś jednak ma, bo autobus nie jest mniejszy.

  • Teofilow – 30.11.2013

    Badc my szczerzy.. w taki autobus jak np. U18 tak naprawde nigdy wiecej niz 70 ludzi stojacych i tak by nie weszlo, bo gdzie maja sie upchac?

  • NCBiR – 30.11.2013

    4.6 mln zł kosztowały badania w wyniku których ustalono, że autobus zaoszczędzi 5 % paliwa ??? Ja pier..... nie ma to jak być kierownikiem takiego projektu....

  • anteater – 30.11.2013

    @NCBiR: ale jest mowa o jednym pojeździe. A jakby to zainstalować w, powiedzmy, 200-stu autobusach? :)

  • empi – 01.12.2013

    Przede wszystkim jest to projekt naukowy nastawiony na sprawdzenie w praktyce koncepcji teoretycznych, wciąż jest w fazie badań, a nie gotowego produktu oferowanego na rynku. Przeliczanie tego na natychmiastowe korzyści nie ma żadnego sensu, bo nie o to chodzi. Najważniejszą korzyścią, i to zarówno dla polskich nauk technologicznych, jak i przemysłu motoryzacyjnego oraz konkretnego ośrodka naukowego(politechniki), jest zaistnienie w świecie jako propagator pewnych rozwiązań. Za tym może iść zainteresowanie konkretnych koncernów, które dofinansują projekty w celu przygotowania produktu, a przy tym ogromnie zwiększą prestiż uczelni i miasta. Nie bez znaczenia jest fakt, że MPK Lublin jest gotowe do współpracy. To tworzy klimat bardzo nowoczesnego i innowacyjnego miasta. Lublin w ostatnich latach niewiarygodnie się zmienił, przechodzi metamorfozę z zacofanego wschodniego miasta w nowoczesny europejski ośrodek.

  • Ja – 20.05.2014

    Czy tylko ja na zdjęciu numer 2 widzę pokeball?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....