TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Baterie słoneczne na lubelskim Mercedesie
MPK LUBLIN - Opublikowano: 28.11.2013 13:19:36 10 komentarzy
Baterie słoneczne na lubelskim Mercedesie
Po ulicach Lublina jeździ już pierwszy autobus Mercedes-Benz Conecto LF wyposażony w panele fotowoltaiczne. Równolegle w podobny system baterii słonecznych jest wyposażany drugi, identyczny egzemplarz należący do MPK Lublin. Dzięki takiemu rozwiązaniu zostanie zmniejszone obciążenie alternatorów w pojazdach, co z kolei przełoży się na mniejsze zużycie paliwa i niższą emisję szkodliwych gazów. Co ciekawe - energia z baterii słonecznych ma wspomagać zasilanie pojazdów niezależnie od pogody. Najnowsza inwestycja lubelskie przewoźnika to efekt 2-letniego projektu pn. „Opracowanie technologii autobusowych struktur fotowoltaicznych zmniejszających zużycie paliwa i emisję toksycznych składników spalin”, realizowanego wspólnie przez MPK i Politechniką Lubelską. Został on dofinansowany przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju i znalazł się na liście pięciu najlepszych wniosków konkursowych w dziedzinie „mechanika, transport”. Jego realizacja przyczyni się do zmniejszenia obciążenia alternatorów w autobusach prowadząc do zmniejszenia zarówno zużycia paliwa jak i zagrożeń ekologicznych. Według wyliczeń twórcy pomysłu, prof. Mirosława Wendekera z Katedry Termodynamiki, Mechaniki Płynów i Napędów Lotniczych Politechniki Lubelskiej, ogniwa będą w stanie pokryć od 15 do 25% zapotrzebowania autobusu na energię elektryczną. Szacuje się, że w ciągu roku autobus z takimi ogniwami zużyje od 4,5 do 5% mniej paliwa, co da w ciągu roku ok. 10 tys. zł oszczędności na jednym pojeździe. Obecnie prowadzone są pomiary w tym zakresie. Z kolei całkowity koszt projektu to ponad 4,6 mln zł, z czego 3,8 mln zł pochodzić będzie z Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. 
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Lublin
bateria
  • oko – 29.11.2013

    Pseudoekologia, to może ma jakiś ułamek sensu w Arabii Saudyjskiej czy Maroku, ale u nas - ściema!

  • VolferPR743 – 29.11.2013

    A ile te ogniwa razem z osprzętem ważą? Czyli inaczej: ile miejsc pasażerskich znikło?

  • Teofilow – 29.11.2013

    A co ma waga do miejs pasazerskich?

  • VolferPR743 – 29.11.2013

    Ludzie też coś ważą. Nie bez przyczyny producent podaje i pojemność i ładowność wozu.

  • VolferPR743 – 29.11.2013

    U18 ma ok. 170 miejsc, a cięższy U18 Hybrid 160. Więc waga coś jednak ma, bo autobus nie jest mniejszy.

  • Teofilow – 30.11.2013

    Badc my szczerzy.. w taki autobus jak np. U18 tak naprawde nigdy wiecej niz 70 ludzi stojacych i tak by nie weszlo, bo gdzie maja sie upchac?

  • NCBiR – 30.11.2013

    4.6 mln zł kosztowały badania w wyniku których ustalono, że autobus zaoszczędzi 5 % paliwa ??? Ja pier..... nie ma to jak być kierownikiem takiego projektu....

  • anteater – 30.11.2013

    @NCBiR: ale jest mowa o jednym pojeździe. A jakby to zainstalować w, powiedzmy, 200-stu autobusach? :)

  • empi – 01.12.2013

    Przede wszystkim jest to projekt naukowy nastawiony na sprawdzenie w praktyce koncepcji teoretycznych, wciąż jest w fazie badań, a nie gotowego produktu oferowanego na rynku. Przeliczanie tego na natychmiastowe korzyści nie ma żadnego sensu, bo nie o to chodzi. Najważniejszą korzyścią, i to zarówno dla polskich nauk technologicznych, jak i przemysłu motoryzacyjnego oraz konkretnego ośrodka naukowego(politechniki), jest zaistnienie w świecie jako propagator pewnych rozwiązań. Za tym może iść zainteresowanie konkretnych koncernów, które dofinansują projekty w celu przygotowania produktu, a przy tym ogromnie zwiększą prestiż uczelni i miasta. Nie bez znaczenia jest fakt, że MPK Lublin jest gotowe do współpracy. To tworzy klimat bardzo nowoczesnego i innowacyjnego miasta. Lublin w ostatnich latach niewiarygodnie się zmienił, przechodzi metamorfozę z zacofanego wschodniego miasta w nowoczesny europejski ośrodek.

  • Ja – 20.05.2014

    Czy tylko ja na zdjęciu numer 2 widzę pokeball?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....