Barcelona wybiera autobusy hybrydowe. Z Polski

infobus
14.04.2017 11:58
0 Komentarzy

Na początkukwietnia br. spółka Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) poinformowała,kto wygrał przetarg na dostawę 76 szt. niskopodłogowych autobusów z układemhybrydowym. To Volvo i Solaris. Tym samym jeszcze w tym roku najnowsze pojazdydołączą do dotychczas eksploatowanych w Barcelonie miejskich hybryd (67).

Hiszpańskie zamówienie obejmowało trzy zadania:

  • zakup 54szt. przegubowych autobusów z napędem hybrydowym o długości 18 metrów;

  • zakup 14 szt. niskopodłogowych autobusów miejskich z silnikami CNG Euro 6;

  • zakup 8 szt. piętrowych autobusów z napędem hybrydowym o długości 12 metrów. Tojednocześnie pierwsze takie zamówienie w historii Barcelony.

Pierwszezadanie podzieliło między siebie dwóch oferentów:

  • firma VolvoGroup Espa?a, która dostarczy 36 sztuk modelu 7900 LAH;

  • firma SolarisBus Iberica, która dostarczy 18 szt. Urbino 18 Hybrid ? jeszcze z III generacji(tym samym to Kielce najprawdopodobniej odbiorą pierwsze Nowe Urbino 18Hybrid).

Tymsamym wszystkie integralne autobusy hybrydowe zamówione przez Barcelonę powstanąw zakładach zlokalizowanych w Polsce. Warto tutaj zauważyć, że TMB ma doskonałą wiedzę na temat hybrydi to zarówno marki Volvo, jak i Solaris (spółka użytkuje 67 szt. pojazdów obu typów). Powtórzonezamówienie na te pojazdy jest dowodem na ich dobre wyniki eksploatacyjne.

Czas na gaz i piętra

Zkolei standardowe autobusy gazowe (14) dostarczy duet MAN Truck & BusIberia oraz Castrosua. Będą to autobusy New City CNG z nadwoziem Castrosua napodwoziu MAN. Mają one zastąpić wysłużone pojazdy o podobnej pojemności

Itrzecie, historyczne zamówienie Barcelony osiem piętrowych autobusów o długości12 metrów, wygrało Volvo (podwozie) we współpracy z UNVI (nadwozie). TMBwybrało model Urbis DD, który na turystycznych liniach zastąpi pojazdy zsilnikami wysokoprężnymi.

Generalnietegoroczne zamówienie Barcelony ma obniżyć średnią wieku taboru TMB, zwiększyć niezawodnośćfloty, a przede wszystkim wprowadzić nowe rozwiązania w zakresie ekologicznegonapędu. Wartość przyznanych kontraktów wyniosła 32,5 mln EUR.

I termin dostaw. AutobusyCNG oraz 10 hybrydowych przegubów przyjedzie w I kwartale 2018. Pozostałejednostki do 31 grudnia 2017 r.

Na zakończenie warto dodać, że trwa procedurawyboru dostawcy elektrycznych autobusów przegubowych , które od września mająobsługiwać linię H16, na której obecnie eksploatowane są dwa elektrobusy Solarisa Urbino 18 electric w ramach europejskiego projektu ZeEUS (z szybkim ładowaniem poprzez pantograf dostarczonymiprzez Ekoenergetyka Polska). SpółkaTMB zdecydowała, że ta linia będzie pierwszą całkowicie zelektryzowaną trasą wbarcelońskiej sieci.

Komentarze