Barcelona stawia na elektrobusy: od Solarisa i Irizara

infobus
14.02.2020 08:00
0 Komentarzy

Polska spółka Solaris Bus & Coach coraz lepiej radzi sobie na hiszpańskim rynku. W Barcelonie podzieliła się prestiżowym zamówieniem z głównym do tej pory dostawcą elektrobusów w Hiszpanii – firmą Irizar.

Kataloński przewoźnik Transports Metropolitans de Barcelona (TMB) w ramach przetargu na zakup 23 szt. przegubowych autobusów elektrycznych wybrał oferty dwóch producentów:

  • Solaris dostarczy 14 szt. autobusów Solaris Urbino 18 electric

  • a Irizar 9 szt. przegubów z serii Irizar i2e

Wszystkie pojazdy mają mieć długość 18 metrów i pantografy do ładowania akumulatorów na trasie. Generalnie będą one bardzo podobne do już działających na linii H16 siedmiu elektrobusów (4 marki Irizar i 3 marki Solaris).

Barceloński standard

Oprócz standardowego wyposażenia zamawianego przez TMB, 23 nowe autobusy będą wyróżniać się układem wnętrza. M.in. ich opończa przegubu będzie przezroczysta, tak aby poprawić oświetlenie w tym obszarze.

Kolejna nowinka to najnowsze technologie w zakresie bezpieczeństwa, w tym system MobilEye Shield+ w Solarisach, który pozwala kierowcy dostrzec więcej dzięki kamerom umieszczonym na zewnątrz pojazdu. Wykrywają one pieszych oraz rowerzystów, znajdujących się w martwym polu pojazdu, co jest szczególnie istotne przy manewrach skrętu. W takim wypadku system ostrzega kierowcę akustycznie oraz poprzez sygnalizację świetlną. Ponadto urządzenie w taki sam sposób informuje kierowcę o każdym pieszym oraz rowerzyście w odległości do 80 cm od autobusu. MobilEye Shield+ reaguje również w przypadku opuszczenia pasa ruchu bez stosownej wcześniejszej sygnalizacji czy też braku zachowania odpowiedniej odległości od poprzedzającego pojazdu. System sygnalizuje także ryzyko kolizji, rozpoznaje ograniczenia prędkości i informuje o nich kierowcę na wyświetlaczu.

Uzupełnieniem dla tego układu będą elektroniczne lusterka wsteczne, które poprawiają widoczność w trudnych warunkach.

Zgodnie z warunkami udzielenia zamówienia, które cały oczekują na sformalizowanie, dostawa 23 autobusów przez producentów musi zostać zamknięta do początku 2021 r. Wartość całego zamówienia to 20,7 mln EUR brutto.

Linia H16

Najnowszy zakup TMB jest związany z planem wycofania pojazdów z silnikiem diesla z linii H16 (Zona Franca – Forum / Kampus Besòs). Po zrealizowanej dostawie będzie ona w pełni elektryczna. Na jej krańcówkach już znajdują się transformatory i szybkie ładowarki, ale teraz zostaną one wzmocnione, aby mogły ładować jednocześnie dwa pojazdy, zapewniając w ten sposób funkcjonalność i regularność linii.

A to nie koniec. Zakup 23 pojazdów elektrycznych jest częścią szerszej strategii TMB dotyczącego modernizacji floty autobusów miejskich w Barcelonie i obszarze metropolitalnym poprzez wprowadzenie 266 jednostek elektrycznych, hybrydowych i na gaz ziemny w okresie 2019 r. – 2021. Cel jest jasny: do 2030 r. flota TMB ma składać się wyłącznie z elektrobusów, hybryd i gazowców. Dla producentów to łakomy kąsek.

Komentarze