TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

AUTOTEC 2008 - Solaris Bus & Coach (2)
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 24.06.2008 19:48:10 16 komentarzy
AUTOTEC 2008 - Solaris Bus & Coach (2)

Na czerwcowym salonie pojazdów użytkowych w Brnie nasz kraj reprezentowały dwie autobusowe firmy: Solaris Bus &Coach, który pokazał autobus Urbino 18 w barwach Pilzna oraz poznański Ster.

Opis poszczególnych wystawców rozpoczynamy od polskiego producenta autobusów –Solaris Bus &Coach, który w Brnie pokazał w tym roku jeden autobus –niskopodłogowy model Urbino 18 w barwach czeskiego przewoźnika z Pilzna. Wstępnie zapowiadany był przyjazd pojazdu hybrydowego najnowszej generacji dla Bremy, ale niestety niemiecki klient z niecierpliwością już oczekiwał na swój najnowszy nabytek i nie zgodził się na jego dalsze prezentacje –m.in. na AUTOTEC w Brnie i Komisji Taborowej IGKM w Świdnicy. Szkoda. Najważniejszym punktem prezentacji Solarisa w Brnie była konferencja prasowa, którą poprowadził szef ostrawskiej spółki Solaris Czech spol. s r.o. –Jaromír Ručka. Przedstawił on najważniejsze dokonania firmy w ostatnim czasie oraz podsumował pozycję Solarisa na czeskim i słowackim rynku. Łącznie od 2000 r. do kwietnia 2008 firma Solaris Bus &Coach sprzedała tutaj 247 pojazdów, w tym 209 autobusów i 38 trolejbusów. To oznacza, że Czechy są drugim po Niemcach rynkiem eksportowym dla fabryki z Bolechowa.

Patrząc na podane poniżej wyniki sprzedaży można łatwo dojść do wniosku, że jednym z najpopularniejszych modeli Solarisa na obu południowych rynkach jest Urbino 15. Dlatego niewątpliwie właśnie czescy i słowaccy klienci powinni być zainteresowani nowym, niskowejściowy modelem –Urbino 15 LE, który w Brnie był prezentowany jako autobus międzymiastowy. Jest to jak najbardziej zgodne z tendencją na czeskim rynku, gdzie coraz więcej autobusów miejskich jest oferowanych w wersjach podmiejskich.  Generalnie Urbino 15 LE to jedyny tego typu pojazd oferowany w naszej części Europy. Zarówno Iveco, jak i SOR nie oferują pojazdów o tej długości, natomiast kilka lat temu sporym wzięciem w Czechach cieszył się model Irisbus Ares 15M. Być może brak podobnych konstrukcji u konkurentów jest szansą dla polskiego producenta. Solaris Urbino 15 LE ma pojemność 61 siedzących miejsc, a jego przeznaczenie to obsługa tras podmiejskich i lokalnych o dużym natężeniu. Poniżej jego charakterystyka techniczna oraz wystawionego modelu Urbino 18.

Tabela. 1. Zestawienie sprzedaży autobusów i trolejbusów Solaris w Czechach i Na Słowacji w latach 2000-04.2008

 

Urbino 12

Urbino 12 LE

Urbino 15

Urbino 18

Trollino 12

Trollino 15

Trollino 18

ČeskéBudějovice

3

 

3

 

 

 

 

Olomouc

26

 

 

7

 

 

 

Opava

8

 

 

 

16

 

 

Ostrava

37

1

22

 

12

4

1

Plzeň

 

 

15

8

 

 

 

Chomutov - Jirkov

5

 

 

 

5

 

 

Teplice

 

 

4

 

 

 

 

Letiště Ostrava

 

 

2

 

 

 

 

Connex Morava

 

 

3

 

 

 

 

DP Bratislava

22

 

 

 

 

 

 

DP Prešov

1

 

 

 

 

 

 

DP Košice

3

 

35

3

 

 

 

Tabela 2. Dane techniczne Solaris Urbino 15 LE

Rodzaj

autobus międzymiastowy

Typ

Urbino 15 LE

Długość

14.590 mm

Szerokość

2.550 mm

Wysokość

3.000 mm/ 32000 mm z klimatyzacją

Rozmiar opon

275/70

Wysokość wnętrza

2.470 mm

Zwis przedni

2.750 mm

Zwis tylni

3.350 mm

Kąt natarcia przód / tył

7°/ 7°

Dopuszczalna masa całkowita

24.000 kg

Rozstaw osi

6.800 mm / 1.690 mm

Promień zawracania

25 m

Silnik

DAF PR265 (265 kW) Opcja: DAF PR 265

Skrzynia biegów

VOITH 864.5 Opcja ZF 6 HP

Zbiornika paliwa

300 l

Zbiornik AdBlue

40 l

Przednia oś

ZF RL 75

Tylna oś

ZF AV 132

Oś skrętna

ZF RL 85 A/N

Liczba stojących –siedzących

57-61+1

 

Tabela 3. Solaris Urbino 18 w barwach miasta Pilzno

Solaris Urbino 18 LF

autobus miejski

Długość/Szerokość/Wysokość/Wysokość wnętrza

18000/2550/2850/2370 [mm]

Silnik

DAF PR228 (228 kW), Euro4

Skrzynia biegów

Voith 864.5

Dopuszczalne obciążenie przedniej osi

7 100 kg

Dopuszczalne obciążenie środkowej I tylnej osi

10000 kg / 11500 kg

Masa własna

16 720 kg

Dopuszczalna masa całkowita

28 000 kg

Miejsca siedzące

44 + 1

Miejsca stojące

121

Zbiornik paliwa

350l

Zbiornik AdBlue

40 l

Przednia oś

ZF RL 85/A

Tylna oś

AV 132

Środkowa oś

AVN 132

Klimatyzacja kabiny

tak

 


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Solaris
Cyechz
Brno
Autotec
  • cezari – 24.06.2008

    W pierwszym zdaniu jest dość zabawny błąd :)

  • AK – 25.06.2008

    dzieki - poprawione:)

  • M.B. – 25.06.2008

    Podane dane o sprzedaży Solarisa obejmują rynki Czech i Słowacji. Nawet łącznie są niższe od eksportu do Łotwy - 253 sztuk miejskich i trolejbusów oraz 2 Vacanzy! Czechy więc to trzeci rynek eksportowy Solarisa!

  • M.B. – 25.06.2008

    Interesująco napisany artykuł. Najpierw dowiadujemy się, że Solaris zaprezentował jedynie jeden dobrze znany model Urbino 18, a następnie bez należytego wyjaśnienia pojawia się informacja o światowej premierze Urbino 15 LE, a zapewne również Alpino 8,9 LE. Piszę zapewne, gdyż dowiadujemy się tego jedynie z opisów pod fotografiami!!! Gdzie jest końcowa część artykułu?

  • M.B. – 25.06.2008

    Suma Solarisów sprzedanych na obu rynkach a podanych w tabeli wynosi 246 sztuk, a nie 247 jak jest w tekście. Wg danych Solarisa do Bratysławy trafiły 22 sztuki Urbino 15 CNG, a nie Urbino 12!

  • M.B. – 25.06.2008

    Uzupełnienie: czyli 208, a nie 209 autobusów! Liczba trolejbusów się zgadza.

  • M.B. – 25.06.2008

    Jedyna różnica pomiędzy silnikami U 15 LE podanymi w tabeli to spacja w nazwie. Prawdopodobnie w opcji jest silnik DAF PR228 używany już w tradycyjnym Urbnino 15.

  • AK – 26.06.2008

    gratuluje drobiazgowosci. Byc moze sumarycznie rzeczywiscie Lotwa jest na drugim miejscu, ale tam od trzech lat nic sie nie dzieje, natomiast Czechy/Slowacja caly czas plasuja sie czoloce eksportowej Solarisa. Takze moim zdaniem jest to drugi - ok, pod wzgledem waznosci - zagraniczny rynek dla Solarisa.

  • AK – 26.06.2008

    co do swiatowych premier U15/U8,9LE to ich po prostu jeszcze nie bylo. Pokazalismy tylko zdjecia z materialow prasowych natomiast pojazdy zostana publicznie pokazane pewnie na IAA/TRANSEXPO. Cieszac sie jednak z okazanego zainteresowania Czytelnikow - opiszemy je dodatkwym artykule w przyszlym tygodniu. Spokojnie

  • AK – 26.06.2008

    co do sumy dla Bratyslawy to rzeczywiscie moze byc tu blad, aczkolwiek bazowalismy na danych podanych Solarisa. do spradzenia

  • M.B. – 26.06.2008

    W wykazie jest wyraźnie mowa o okresie 2000 - kwiecień 2008 i za ten okres Łotwa jest drugim rynkiem eksportowym Solarisa. W ubiegłym roku sprzedano tam 4 sztuki Urbino oraz Vacanzę w wersji wampirobus, więc to nie prawda, że "tam od trzech lat nic się nie dzieje". Jeżeli dowolnie żongluje się okresami, to w 2007 roku drugim rynkiem była Norwegia - 54 sztuki. W tym samym czasie Czechy - 28 sztuk, czyli znowu trzecie miejsce! I to nie "moim zdaniem", tylko tak wynika ze statystyk sprzedaży!

  • M.B. – 26.06.2008

    Z danych w artykule wnioskuję, że wykaz sprzedanych egzemplarzy to dane Czeskiego i Słowackiego przedstawicielstwa. Zupełnie co innego podaje Solaris w swoim serwisie na stronie "referencje": http://www1.solarisbus.pl//o_firmie,referencje.html Również Infobus w artyułach takich jak "Co z bezpieczeństwem w Solarisach?" czy "Bratysława boi się polskich autobusów Solaris" podawał za Solarisem (z Bolechowa), że w Bratysławie są modele Urbino 15 CNG. To przykre, że przedstawicielstwo słabo się orientuje co i gdzie sprzedało!

  • M.B. – 26.06.2008

    Serdecznie dziękuję za obietnicę artykułu o nowych modelach Solarisa! Ale według mnie na początek wystarczyłoby do artykułu dodać jedno zdanie, wyjaśniające, że choć Solaris nie prezentował w Brnie żadnych nowości, to kończy prace nad dwoma modelami niskowejściowymi, które mogą być popularne na rynkach Czech i Słowacji. Takie zdanie rozwiałoby wyrażone przez mnie wcześniej niejasności.

  • M.B. – 26.06.2008

    Moim zdaniem podane w tabeli 2 dane (z czeskiego przedtawicielstwa?) silnków DAF PR265 oraz DAF PR 265, tak naprawdę dotyczą jednego silnika ze spacją w nazwie. Opcyjnie może to być zapewne silnik DAF PR 228 stosowany w U15.

  • AK – 26.06.2008

    mysle, ze Czesi beda czerwoni ze wstydu...; co do zonglowania to poddaje sie. ja jedno - MB drugie. Zmieniam w tekscie na trzecie; co do silnikow to zapewne tak wlasnie jest. sprawdzimy - poprawimy

  • M.B. – 26.06.2008

    Teza o Czechach jako drugim rynku eksportowym Solarisa nie jest prawdziwa dla okresu 2000 - kwiecień 2008, ale jest prawdziwa dla roku 2006 oraz dla lat 2006-2007 branych łącznie. Za lata 2005-2007 druga była Litwa (podobnie jak w roku 2005), a jak pisałem za sam rok 2007 druga była Norwegia. Taka jest statystyka. Czasami po prostu warto sprawdzać w źródłach optymistyczne dane przedstawicieli firm!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....