TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autosan z rodziną autobusów elektrycznych i wodorowcem
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 07.10.2019 11:00:26
Autosan z rodziną autobusów elektrycznych i wodorowcem; fot. Autosan

Autosan wykonał już kilka elektrobusów na zamówienie niemieckiej firmy ebe Europa. Teraz przyszedł czas na pierwszy własny autobus elektryczny z przeznaczaniem na rodzimy rynek. 

Na początku października Autosan pokazał pierwszy autobus elektryczny wykonany według własnego projektu. Obecnie pojazd jest w trakcie uzyskiwania homologacji. Prace nad stworzeniem autobusu trwały dziewięć miesięcy. Jak powiedział PAP prezes Autosanu Eugeniusz Szymonik, pojazd będzie oferowany klientom w trzech wariantach długości - 10, 12 i 18 metrów.

Podkreślił, że autobus został zaprojektowany w Autosanie od podstaw.

-"Praca nad projektem zaczęła się w styczniu br. Wszystko wykonaliśmy własnymi siłami. Pracuje u nas 34 inżynierów, którzy wykonali dobrą robotę" – dodał Szymonik.

Polskie serce

Jak ocenił szef Autosanu, największym wyzwaniem było właśnie to, co wiąże się z elektryką.

-"Czyli mocowanie baterii, przeprowadzenie okablowania wysokiego i niskiego napięcia. Trudność sprawiały również urządzenia pomocnicze, bo w tym pojeździe jest zupełnie inna sprężarka, inna pompa wspomagania kierownicy, inna klimatyzacja i inne ogrzewanie niż w spalinowym autobusie. Wszystkie te elementy musieliśmy w trybie pilnym skonstruować i to się udało" – powiedział Szymonik.

W pojeździe baterie i wszystkie urządzenia sterujące są polskie.

-"Czyli serce tego autobusu jest polskie. Natomiast niestety są elementy, które musimy, tak jak wszyscy producenci, kupować za granicą, w tym m.in. przednie zawieszenie czy układ kierowniczy" - powiedział Szymonik.

Za dostawę silnika elektrycznego kanadyjskiej firmy TM4 i jego integrację z układem napędowym odpowiadała firma Enika.

O złotówkę tańsi

Prezes Autosan zaznaczył, że pojazd jest w trakcie uzyskiwania homologacji. Proces ten powinien się zakończyć do końca listopada br. "Po uzyskaniu homologacji będziemy mogli autobus zgłaszać do przetargów" – dodał.

Pytany, czy autobus będzie konkurencyjny w przetargach, w których Autosan będzie startował, Szymonik odpowiedział, że firma nie chce "być konkurencyjna cenowo".

-"Chcemy mieć takie same marże, jak inni producenci. Chcemy być tylko o złotówkę tańsi" – stwierdził.

Gazowa noga

Zdaniem prezesa Autosanu, segment autobusów elektrycznych będzie dla firmy coraz ważniejszy. Jak zaznaczył Szymonik równolegle rozwijana będzie też linia autobusów na gaz sprężony CNG.

-"Jeśli w niedługim czasie rozpocznie się dystrybucja gazu płynnego, wówczas ruszymy też z produkcją autobusów na płynny gaz LNG" – powiedział.

Prezes sanockiej firmy zapowiedział też, że w przyszłym roku Autosan wyprodukuje autobus z napędem wodorowym.

Szymonik podkreślił, że ten rok firma zamknie na "zero plus, czyli bez strat". Natomiast przyszły rok dla Autosanu ma być przełomowy, planowany zysk ma wynieść, według Szymonika, kilka milionów zł. Pierwszy elektryczny autobus wyprodukowany przez Autosan będzie można zobaczyć podczas rozpoczynającego się w poniedziałek w podrzeszowskiej Jasionce Kongresu 590.

Autosan jest jedną z najstarszych polskich fabryk. W 2016 r. fabrykę autobusów przejęło konsorcjum spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola, należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Firma zatrudnia ponad 370 osób. (PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
wodór
Autosan
  • Kazimierz Jasinski – 07.10.2019

    TransInfo.pl póki co Autosan wygrywa w Rzeszowie. Szykujemy się zatem na 60 gazowych boćków 👍

  • Michał Paweł Łukasz – 07.10.2019

    Jest sukces to teraz czas na Jelcza, ich samochodami ciężarowymi i również autobusami :) Do tego star i produkcja pojazdów ciężarowych. Skądś trzeba brać pieniądze, na rozdawanie, a żeby to zrobić trzeba zarabiać. O osobówkach to można na razie zapomnieć.

  • Krzysztof Jakubowski – 07.10.2019

    Można by było zmienić budę

  • Daniel Białek – 07.10.2019

    Ursus jeszcze trzyma się się brzytwy.

  • Mirek Kuziel – 09.10.2019

    Jaki upadek URSUS-a? Co to za manipulacje? URSUS-a chcą wykończyć politycy PiS, z Prezydentem, Premierem, Ministrem Rolnictwa i Spraw Zagranicznych na czele...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....