Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autosan z rodziną autobusów elektrycznych i wodorowcem

infobus
07.10.2019 09:00
0 Komentarzy

Autosan wykonał już kilka elektrobusów na zamówienie niemieckiej firmy ebe Europa. Teraz przyszedł czas na pierwszy własny autobus elektryczny z przeznaczaniem na rodzimy rynek. 

Na początku października Autosan pokazał pierwszy autobus elektryczny wykonany wedługwłasnego projektu. Obecnie pojazd jest w trakcie uzyskiwania homologacji. Pracenad stworzeniem autobusu trwały dziewięć miesięcy. Jak powiedział PAP prezesAutosanu Eugeniusz Szymonik, pojazd będzie oferowany klientom w trzechwariantach długości – 10, 12 i 18 metrów.

Podkreślił, że autobus został zaprojektowany w Autosanie odpodstaw.

-„Praca nad projektem zaczęła się w styczniu br. Wszystko wykonaliśmywłasnymi siłami. Pracuje u nas 34 inżynierów, którzy wykonali dobrą robotę” –dodał Szymonik.

Polskie serce

Jak ocenił szef Autosanu, największym wyzwaniem było właśnieto, co wiąże się z elektryką.

-„Czyli mocowanie baterii, przeprowadzenie okablowaniawysokiego i niskiego napięcia. Trudność sprawiały również urządzeniapomocnicze, bo w tym pojeździe jest zupełnie inna sprężarka, inna pompawspomagania kierownicy, inna klimatyzacja i inne ogrzewanie niż w spalinowymautobusie. Wszystkie te elementy musieliśmy w trybie pilnym skonstruować i tosię udało” – powiedział Szymonik.

W pojeździe baterie i wszystkie urządzenia sterujące sąpolskie.

-„Czyli serce tego autobusu jest polskie. Natomiast niestetysą elementy, które musimy, tak jak wszyscy producenci, kupować za granicą, wtym m.in. przednie zawieszenie czy układ kierowniczy” – powiedział Szymonik.

Za dostawę silnika elektrycznegokanadyjskiej firmy TM4 i jego integrację z układem napędowym odpowiadała firma Enika.

O złotówkę tańsi

Prezes Autosan zaznaczył, że pojazd jest w trakcieuzyskiwania homologacji. Proces ten powinien się zakończyć do końca listopadabr. „Po uzyskaniu homologacji będziemy mogli autobus zgłaszać do przetargów” –dodał.

Pytany, czy autobus będzie konkurencyjny w przetargach, wktórych Autosan będzie startował, Szymonik odpowiedział, że firma nie chce „byćkonkurencyjna cenowo”.

-„Chcemy mieć takie same marże, jak inni producenci. Chcemybyć tylko o złotówkę tańsi” – stwierdził.

Gazowa noga

Zdaniem prezesa Autosanu, segment autobusów elektrycznychbędzie dla firmy coraz ważniejszy. Jak zaznaczył Szymonik równolegle rozwijanabędzie też linia autobusów na gaz sprężony CNG.

-„Jeśli w niedługim czasie rozpocznie się dystrybucja gazupłynnego, wówczas ruszymy też z produkcją autobusów na płynny gaz LNG” –powiedział.

Prezes sanockiej firmy zapowiedział też, że w przyszłym rokuAutosan wyprodukuje autobus z napędem wodorowym.

Szymonik podkreślił, że ten rok firma zamknie na „zero plus,czyli bez strat”. Natomiast przyszły rok dla Autosanu ma być przełomowy,planowany zysk ma wynieść, według Szymonika, kilka milionów zł. Pierwszy elektryczny autobus wyprodukowany przez Autosanbędzie można zobaczyć podczas rozpoczynającego się w poniedziałek wpodrzeszowskiej Jasionce Kongresu 590.

Autosan jest jedną z najstarszych polskich fabryk. W 2016 r.fabrykę autobusów przejęło konsorcjum spółek PIT-RADWAR i Huta Stalowa Wola,należących do Polskiej Grupy Zbrojeniowej. Firma zatrudnia ponad 370 osób.(PAP)

Komentarze