TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autosan naprawi częstochowskie hybrydy Solbusa
InfoBus.pl - Opublikowano: 29.11.2019 12:00:45 2 komentarze
Autosan naprawi częstochowskie hybrydy Solbusa

Dwa lata temu MPK Częstochowa uziemiło 39 autobusów hybrydowych marki Solbus. Cały czas jednak spółka pracuje nad ich powrotem na linie. Teraz ma w tym zadaniu pomóc Autosan, a pierwsze naprawione pojazdy mają ponownie wejść do ruchu w I półroczu 2020. O tym projekcie opowiedział nam Eugeniusz Szymonik, prezes sanockiej firmy.

Hybrydowy problem

Przypomnijmy, że Częstochowa kupiła pierwsze w Polsce gazowe hybrydy w ramach konkursu "Gazela", który zorganizował Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. "Gazela" była projektem wyjątkowym, bo dotacja w 100 proc. pokrywała zakup autobusów. Częstochowa dostała 66 mln zł na 40 hybryd. Oferowane w nim pieniądze pochodziły ze sprzedaży przez Polskę praw do emisji dwutlenku węgla rządowi Hiszpanii.

W umowie Hiszpanie zastrzegli jednak, że fundusze będzie można wydać tylko na zakup gazowych autobusów hybrydowych, gdyż w tym czasie takie pojazdy oferował hiszpański producent Tata-Hispano. Hiszpańska firma w międzyczasie jednak zbankrutowała, a do przetargu podszedł tylko polski Solbus z prototypowymi autobusami z serii SM. Okazały się one jednak być konstrukcyjnie niedopracowane. Od kwietnia 2017 r. wszystkie hybrydy stoją w zajezdni MPK po tym, gdy jedna z nich spłonęła w czasie jazdy. Potem Solbus ogłosił upadłość, a MPK Częstochowa zostało samo.

Światło w tunelu

Teraz miejska spółka rozpoczęła współpracę z Autosanem, który ma opracować rozwiązania pozwalające na eksploatację pojazdów marki Solbus. O tym projekcie opowiedział nam Eugeniusz Szymonik, prezes sanockiej firmy:

-"Autosan jest jednym z najbardziej doświadczonych producentów pojazdów zasilanych energią elektryczną na świecie, ponieważ pierwsze tramwaje dla Wiednia, Krakowa i Warszawy były produkowane w Sanoku już 119 lat temu (od 1900 r.). Pierwszy hybrydowy autobus w Europie (najprawdopodobniej również na świecie) został zaprojektowany i zbudowany w 1986 r. właśnie u nas w firmie Autosan.

W ostatnim czasie podjęliśmy się dość trudnego i nowatorskiego zadania jakim jest naprawa hybryd gazowych będących w posiadaniu MPK Częstochowa w oparciu o własny zespół konstruktorów i technologów oraz w oparciu o realny dostęp do zewnętrznych źródeł wsparcia technicznego w tym zakresie (instytuty naukowe i firmy z grupy nowych technologii). Przy podejmowaniu tej decyzji nie bez znaczenia był fakt, że od dłuższego czasu planujemy również produkcję własnych hybryd gazowych zasilanych LNG dla przewozów szkolnych i międzymiastowych. Naszym zdaniem ten rodzaj napędu autobusów (hybryda szeregowa gazowa) będzie dominował w przyszłości obok napędów czysto elektrycznych i elektrycznych z zasobnikiem wodorowym.

Źródłem napędu autobusów hybrydowych z MPK Częstochowa, jest silnik elektryczny, a źródłem zasilania tego silnika jest energia elektryczna wytwarzana w prądnicy napędzanej silnikiem spalinowym gazowym (sprężony gaz ziemny CNG).

Autobusy zostały zaprojektowane i zakupione jako hybrydy gazowe, czyli gazowo-elektryczne i takimi pozostaną, a więc źródłem napędu prądnicy głównej będzie nadal ten sam silnik spalinowy zasilany gazem ziemnym CNG, a głównym silnikiem napędzającym autobus pozostanie ten sam silnik elektryczny. Nasza naprawa będzie polegała przede wszystkim na całkowitej zmianie sposobu zarządzania mocą i rekuperacją, ponieważ jest to najbardziej niedopracowany element tych autobusów. Rozwiązania dotyczące zarządzania mocą i rekuperacją w hybrydach gazowych są ciągle jeszcze na etapie wdrażania i dlatego autobusy z tego rodzaju napędem, pomimo, że są bardzo ekologiczne i mają bardzo wysoką zdolność odzyskiwania energii hamowania, stanowią rzadkość na polskich i europejskich drogach. Główną przyczyną takiego stanu rzeczy są właśnie problemy ze sterowaniem mocą i rekuperacją.

Spółka Autosan rozpoczęła już naprawę pierwszego z autobusów, o których mowa, natomiast zakończenie napraw wszystkich pojazdów (jeśli nastąpi podpisanie umowy na kolejne autobusy) będzie miało miejsce w I półroczu 2020 r., a być może nawet do końca I kwartału 2020."

Ekologiczny efekt

To z jednej strony dobre informacje dla MPK Częstochowa, natomiast to nie jest ostatni problem z jakim boryka się transportowa spółka w tym temacie. W 2019 r. NFOŚiGW uznał, że w ramach "Gazeli" efekt ekologiczny nie został osiągnięty i wypowiedział MPK Częstochowa umowę, co wiązało się ze zwrotem 66 mln zł dotacji wraz z odsetkami.

Przewoźnik złożył jednak odwołanie i dzisiaj obie strony ustaliły alternatywne wyjście z sytuacji.

MPK Częstochowa wypożyczy 15 nowych autobusów elektrycznych klasy MAXI wraz infrastrukturą do ładowania. Na okres siedmiu lat. Wszystkie elektrobusy muszą trafić do Częstochowy do połowy września 2020 r., a MPK czeka na oferty do 31 grudnia. To pozwoli uzyskać zakładany w programie efekt ekologiczny i oddali konieczność oddania dotacji.

Zgodę jeszcze na takie rozwiązanie musi wyrazić rząd w … Hiszpanii.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
hybryda
CNG
Autosan
Solbus
NFOŚiGW
  • kasper1 – 30.11.2019

    Te Solbusy to jeden wielki bubel gorszy od niejednego Volvo B10LA z Bydgoszczy lub z Łodzi.

  • JokdarisOne – 04.12.2019

    Nie można zawierać w jednej informacji aż tylu bzdur. Zarządzanie energią nie ma żadnego związku z paleniem się autobusu. Rekuperacja wpływa wyłącznie na zużycie energii. Gdyby z autobusami było wszystko w porządku pod względem projektu to by jeździły, a co najwyżej więcej spalały by paliwa. Cała koncepcja autobusu jest błędna od poczatku. Jest to klasyczna hybryda szeregowa w której w jednym ciągu jest 110kW silnik spalinowy, który napędza 200kW generator, zaś do wyjściowej szyny prądowej podłączony jest zasobnik super kondensatorowy i silnik napędzający koła o mocy 300kW. To wszystko nijak się nie spina. Zasobnik w rzeczywistości służy jako dodatkowe źródło energii. Żeby pojazd mógł ruszyć zasobnik musi być naładowany do pełna (zwłaszcza w przegubowych). Jedyne rozsądne rozwiązanie w obecnej sytuacji to zwiększyć znacząco pojemność zasobnika (najprawdopodobniej zastępując super kondensatory bateriami) i przede wszystkim doprowadzić silnik CNG do jakiegokolwiek działania bo jest to złom (o ile to możliwe). Nie trzeba być żadnym geniuszem czy to z Autosana czy innych mądrych placówek naukowych i Instytutów, żeby to co się dzieje zdiagnozować. Wystarczy tylko znajomość Prawa Ohma, Prawa Kirchhoffa i Zasady Zachowania Energii, żeby wiedzieć gdzie jest błąd w konfiguracji autobusu. Oddzielną kwestią jest możliwość wykorzystania istniejących elementów składowych autobusu z których najpoważniejszym problemem jest silnik CNG. Rekuperacja i zarządzanie energia ma się nijak do mozliwości pracy bądź nie tych autobusów. Zarządzanie energią to tylko software, którego poprawienie wymaga relatywnie niewielkich nakładów finansowych.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....