Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Automet z pierwszym polskim elektrycznym minibusem [FILM]

infobus
26.11.2017 15:57
0 Komentarzy

SanockiAutomet ma szansę wstrzelić się w perspektywiczną rynkową niszę jaką są bezemisyjneautobusy segmentu MINI. Premierowy model MiniCity Electric, zbudowany w oparciuo podwozie Mercedesa Sprintera, to pierwsza tego typu konstrukcja opracowana wPolsce i jedna z pierwszych w Europie.

Zainteresowanieprodukcją autobusów elektrycznych w firmie Automet pojawiło się wcześniej niżrządowy program elektromobilności, w którym szczególną uwagę przywiązuje się do”elektryfikacji” komunikacji miejskiej polskich miast. Już dwa latatemu szwedzcy klienci marki niejednokrotnie pytali sanockiego producenta omożliwość produkcji dla nich autobusów bezemisyjnych. To właśnie ośmieliłofirmę Automet do inwestycji w budowę elektrycznego autobusu. Tam też rozmawialiśmy z Piotrem Leśniakiem, wiceprezesem Autometu,. Zapraszamy na film!

{https://www.youtube.com/watch?v=mxwvIik-xH8}

Premieraza premierą

ElektrycznyMiniCity Electric został zaprezentowany po raz pierwszy podczas targówtransportu lotniskowego Inter Airport Europe 2017, które odbywały się wMonachium w dn. 10-13 października br. Chwilę później, pod koniec października,model ten zadebiutował na targach autobusowych Busworld w belgijskim Kortrijk.Przedstawiciele krajowych przedsiębiorstw komunikacji miejskiej oraz innychfirm przewozowych mogli zapoznać się z tym modelem podczas polskiej premiery,która miała miejsce 23 listopada w Arłamowie.

Technicznieo MiniCity Electric

AutometMiniCity Electric to niskowejściowy autobus MINI, z układem drzwi 0-2-0,dedykowany do przewozów miejskich lub lokalnych, który będzie dostępny w jednymz dwóch wariantów długości: 800 cm lub 837 cm. Bazą autobusu jest podwozie Mercedesa Sprinteradostarczane wraz z przednią częścią kabiny. W części tej zauważymy kilkaistotnych nowinek. Automet zdecydował się na umieszczenie w miejscutrójramiennej gwiazdy na masce własnego logo „Automet Electric”. Logoto zamontowano również na kierownicy pojazdu. Kolejną różnicę w porównaniu zwersją dieslowską zauważymy w zestawie zegarów. Miejsce klasycznegoobrotomierza zajął wskaźnik aktualnego zużycia energii.

Kabinakierowcy pojazdu bazowego jest w tym modelu wkomponowana w szkielet nadwoziaopracowany przez firmę Automet. Sanocki autobus jest 21,5 cm szerszy niżklasyczny Sprinter, dzięki czemu wnętrze pojazdu jest znacznie obszerniejsze.To wyraźnie odróżnia ten model od np. niedawnego elektrycznego debiutanta,czyli modelu VDL MidCity Electric, którego zabudowano w nadwoziuMercedesa-Sprintera. Podwozie Sprintera zastosowane w modelu Automet MiniCityElectric nie uległo żadnym modernizacjom w zestawieniu z modelami dieslowskimi.Nośność osi oraz masa własna pojazdu jest identyczna jak w przypadku modeluspalinowego.

Zależnieod wersji pojazd może przewozić do 22 osób, czyli dokładnie tyle samo ilespalinowy wariant. Elektryczny Automet może posiadać od 13 do 19 miejscsiedzących. Producent wyposażył model w siedzenia własnej konstrukcji – Automettyp A470. Pojazd jest oczywiście przystosowany do przewozu niepełnosprawnych,dzięki montażowi rozkładanej rampy najazdowej.

Silnikelektryczny do autobusu MiniCity Electric dostarczyła szwajcarska firma BRUSAElektronik AG. Jednostkę tę, o mocy 120 kW lub 150 kW, umieszczono przed tylnąosią. Silnik korzysta z energii zmagazynowanej w litowo-jonowych bateriach trakcyjnych,które wraz z systemem zarządzania dostarczyła austriacka firma Kreisel ElectricGmbH. Zasadniczym problemem w pojazdach elektrycznych jest montaż odpowiedniowydajnego systemu ogrzewania. W pojazdach spalinowych jest to znacznieprostsze, gdyż niezbędne ciepło można pozyskać wykorzystując te wytwarzanepodczas pracy silnika. Automet proponuje dwa rozwiązania. Gdy temperatura nazewnątrz samochodu jest dodatnia wówczas powinna wystarczyć elektrycznanagrzewnica ogrzewająca przestrzeń pasażerską. Gdy jednak spada ona znaczącoponiżej zera wówczas wykorzystywany jest niezależny system ogrzewania zasilanypaliwem.

Jakiebaterie?

Wzależności od potrzeb przewoźników producent może zamontować w autobusie baterieo pojemności od 40 do 90 kWh. W prezentowanym egzemplarzu mają one pojemność 84kWh, co pozwala na przejechanie 150-200 km na jednym ładowaniu. MiniCity Electricwyposażony jest w system odzyskiwania energii, który doładowuje baterie podczashamowania, dzięki czemu wydłuża się zasięg autobusu.

Bateriezamontowano pod maską, w miejscu gdzie uprzednio znajdował się silnik Diesla,oraz w tylnej części pojazdu. Co ciekawe, baterie zajmują na tylne małoprzestrzeni pod maską, że producentowi udało się jeszcze wkomponować pokaźnyschowek, w którym umieszczono kabel ładowarki. Czas ładowania prezentowanegoegzemplarza wynosi ok. 4 godzin (32 A / 380V). Oczywiście Automet nie wyklucza montażuinnego rodzaju ładowarek, tak aby w największym stopniu dostosować pojazd dopotrzeb danego przewoźnika. Zresztą producent informuje, że może je ocenićsamemu. Znając trasę na jakiej przewoźnik chciałby stosować autobusyelektryczne sanocki producent jest w stanie obliczyć zapotrzebowanie energii, dobraćodpowiedni rodzaj i pojemność baterii oraz najkorzystniejszy sposób ładowaniapojazdu.

Pierwszyklient z Polski

Premierowyegzemplarz autobusu MiniCity Electric to pojazd demonstracyjny, który wkrótcetrafi na testy do zainteresowanych przedsiębiorstw przewozowych. Drugi egzemplarztego autobusu jest właśnie budowany dla ZKM Wągrowiec. Zainteresowanych zakupemmodelu MiniCity Electric z pewnością może zmrozić cena autobusu. Przypomnijmy,że w przetargu dla ZKM Wągrowiec Automet zaoferował swoją bezemisyjną nowość wcenie 801 500 zł netto. W tej cenie koszt baterii stanowi aż 25%. Aby uczynićswoją ofertę bardziej przystępną Automet proponuje np. zakup pojazdu bezbaterii, które to mogą być wynajmowane bezpośrednio od ich producenta.

Sanockiproducent nie ukrywa, że gro zamówień na autobus elektryczny segmentu MINI możespłynąć zza granicy, w szczególności z rynku skandynawskiego i Belgii, gdzieAutomet od lat posiada doświadczonych dealerów. W dodatku kraje te wyrażająduże zainteresowanie wymianą flot autobusów na pojazdy elektryczne. O tym, żeinwestycja firmy Automet w „elektryki” jest dobrym kierunkiemświadczą doświadczenia firmy VDL Bus & Coach. Jak wspomnieliśmy ta holenderskafirma zaprezentowała podobny autobus elektryczny MidCity Electric podczasTargów IAA w Hanowerze w 2016 roku, a już w następnym roku pochwaliła sięznaczącym zamówieniem na ten model. Holenderska grupa transportowa Connexxionzamówiła 62 szt. elektrycznych autobusów MidCity Electric. Nowość firmy Automet,z racji praktyczności konstrukcji i wciąż niewielkiej konkurencji, ma szansępozyskać równie interesujące kontrakty.

AutometMiniCity Electric – podstawowe dane techniczne autobusu:

  • Długość 8000-8370mm

  • Szerokość 2200mm

  • Wysokośćw cm: 2700-3000 mm

  • Rozstawosi w cm: 5030 mm

  • Wysokośćwnętrza: 1980-2180,5

  • Masawłasna: od 3620 kg (w zależności od kompletacji)

  • DMCw kg: 5500

Zespołynapędowo jezdne:

  • silnikelektryczny umieszczony przed tylną osią o mocy od 120 kW do 150 kW

  • baterietrakcyjne litowo-jonowe Kreisel Electric o pojemności od 40 kWh do 90 kWh (84kWh – prezentowany egzemplarz)

  • czasładowania: ok. 4 godzin (32 A/ 380V)

Siedzeniapasażerskie:

  • 22w tym od 13 do 19 miejsc siedzących, i od 3 do 9 miejsc stojących

  • siedzeniaAutomet typ A470

Komentarze