Automatyczna wymiana baterii w autobusie. Jak to działa?

infobus
16.11.2018 09:00
0 Komentarzy

Tauron i PKM Jaworzno już dwa lata temu podjęły współpracę dotyczącą badań i rozwoju technologii ładowania autobusów elektrycznych. W tym celu Tauron dostarczył do Jaworzna niskopodłogowy, klimatyzowany, dwunastometrowy autobus elektryczny chińskiej produkcji – marki Yutong. Teraz jest on testowany w ramach automatycznego systemy wymiany baterii.

Pierwszą w Polsce stację szybkiego ładowania i automatycznej wymiany baterii autobusowych, uruchomiły w środę – 14 listopada – Tauron i Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej w Jaworznie. Chodzi o sprawdzenie rozwiązania potencjalnie korzystnego dla przewoźników i dystrybutorów energii.

Jak akcentują przedstawiciele koncernu i należącego do miasta przewoźnika, choć wiele polskich ośrodków wdraża transport publiczny oparty o autobusy elektryczne, praktyka pokazuje, że jednym z kluczowych czynników sukcesu jest zastosowanie odpowiednich technologii ładowania lub kombinacji kilku technologii.

Zbudowana w ramach współpracy spółki Tauron Dystrybucja i PKM stacja ładowania i wymiany baterii znajduje się w hangarze na terenie zajezdni.

Jak to działa?

Gdy autobus wjedzie do wewnątrz, specjalne roboty wyjmują z niego rozładowane baterie, a następnie instalują nowe – wcześniej naładowane, z drugiego kompletu.

Proces trwa kilka minut.

Autobus rusza w trasę z nowym kompletem baterii, a wyjęte akumulatory w tym czasie ładują się – do pełna w ok. 2-3 godziny.

Energetyczne zalety

Jak zaznaczył w środę prezes spółki Tauronu Dystrybucji Robert Zasina, projekt prowadzony wespół z PKM Jaworzno umożliwia dystrybutorowi energii elektrycznej – współpracującemu przy nim też z Politechniką Warszawską, m.in. weryfikację rozwiązań związanych nie tylko z infrastrukturą ładowania autobusów elektrycznych, ale też zapewnianiem mocy przyłączeniowych.

„Tym projektem chcemy prowadzić analizy, badania i wspólnie kreować elektromobilność od strony komunikacji publicznej” – zaznaczył Zasina. Podkreślił, że otwarta w środę stacja jest nowością na skalę Polski. „Daje ona możliwość bardziej elastycznego podejścia do ładowania baterii w samochodach czy autobusach elektrycznych” – wyjaśnił.

Jak uściślił, testowane rozwiązanie daje możliwość praktycznie ciągłej pracy pojazdu – z wyjątkiem czasu na wymianę baterii, ale też wybór godzin ich ładowania. To z kolei przekłada się na możliwość zarządzania kosztami przewoźnika – związaną z różnymi cenami energii o różnych porach. Z kolei dystrybutor energii ma możliwość elastycznego zarządzania procesami ładowania

– Za sprawą elektromobilności komunikację miejską czeka w najbliższych latach rewolucja, na którą, jako koncern energetyczny, chcemy być dobrze przygotowani. Projekt w Jaworznie to kolejny krok w budowie ekosystemu elektromobilności w TAURONIE. Uruchomienie carsharingu samochodów elektrycznych w Katowicach, zaangażowanie w Elektro ScaleUp mają w dłuższej perspektywie doprowadzić do tego, by Grupa oferowała samorządom i przedsiębiorstwom kompleksowe rozwiązania technologiczne i organizacyjne dla rozwoju e-mobility i Smart City – podkreśla Filip Grzegorczyk, prezes zarządu TAURON Polska Energia.

PKM o elektrobusach

Prezes PKM Jaworzno Zbigniew Nosal zaznaczył, że użytkowane już przez tego przewoźnika 24 autobusy elektryczne przejechały już znacznie ponad 2 mln km, co przekłada się to na ponad milion litrów paliwa, które nie zostało spalone. Jego zdaniem doświadczenie to potwierdza, że rozwój elektromobilności jest możliwy, ale wymaga dobrej współpracy.

„Rozwój ten jest możliwy dzięki dobrej, ścisłej współpracy operatorów systemu dystrybucyjnego z operatorami systemów transportowych. (…) Mam nadzieję, że współpraca ta doprowadzi do tego, że w najbliższych czasach całość transportu miejskiego w Jaworznie będzie obsługiwana taborem elektrycznym” – zadeklarował Nosal.

Cytowany prezydent Jaworzna Paweł Silbert ocenił, że miasto nie tylko wdraża elektromobilne technologie czy pracuje nad testami pojazdów autonomicznych, ale stopniowo staje się ośrodkiem unikatowej tożsamości technologicznej.(PAP)

Komentarze