Autokarowe listy do rządu. O krok od protestu

infobus
29.09.2020 07:00
0 Komentarzy

Autokarowa branża jest już mocno zniecierpliwiona faktem, że rząd nie odpowiada na jej postulaty i prośby. Brak dialogu oraz szybkich, konkretnych działań osłonowych wobec autokarowych firm powoduje, że autobusowi przewoźnicy wracają do pomysłu podjęcia akcji protestacyjnej.

Pomorskie Stowarzyszenie Przewoźników Drogowych mówi o tym otwarcie i jeszcze raz przypomina, czego oczekuje branża. To:

  • zamrożenie spłat leasingów i kredytów do momentu wygaśnięcia pandemii minimum do kwietnia 2021 r.

  • zwolnienie przedsiębiorstw z opłacania ZUS do końca kwietnia 2021 r.

  • wypłatę świadczenia postojowego dla samozatrudnionych oraz dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników i osób wykonujących usługi na podstawie umowy do kwietnia 2021 r.

  • subwencję z Polskiego Funduszu Rozwoju dla prowadzących jednoosobową działalność gospodarczą oraz dla mikroprzedsiębiorców zatrudniających pracowników na umowy zlecenie.

-„Prosimy o szybkie i konkretne przystąpienie do działań. Ponowne podjęcie akcji protestacyjnej świadczy tylko o dramatycznej sytuacji w której znaleźli się przewoźnicy autokarowi i determinacji z jaką chcą walczyć o przetrwanie swoich firm – przekonuje PSPD w piśmie datowanym na 24 września i czeka na odpowiedź.

Przetrwać do wiosny

Kolejny list – 28 września – wysłało również Polskie Stowarzyszenie Przewoźników Autokarowych, które opisuje aktualną sytuację w branży.

-„Branża autokarowa stoi na granicy upadku. Bez realnego wsparcia rządu dochodzić będzie do bankructw kolejnych podmiotów gospodarczych. Według naszych prognoz, pociągnie to za sobą likwidację dziesiątek tysięcy miejsc pracy, nie tylko w sektorze transportu ale również podmiotów z nim powiązanych. Podejmowane próby uruchamiania przewozów nie przyniosły żadnych efektów. Powodem takiego stanu rzeczy jest zastój w całym sektorze turystycznym. Nasz sezon trwa od kwietnia do października. W tym roku przewoźnicy wykonali jedynie 5% przewozów okazjonalnych, a teraz zainteresowanie usługami autokarowymi spadło do zera. Nie ma też realnej szansy na ożywienie przewozów w okresie jesiennym – pisze do premiera Rafał Jańczuk, prezes PSPA.

W okresie jesienno-zimowym firmy przewozowe zawsze odnotowywały straty, ale miały wcześniej sezonową zaliczkę. W tym roku jej nie ma, i bez państwa jest duże prawdopodobieństwo , że znaczna część tych firm nie przetrwa do wiosny 2021 r. Dlatego PSPA apeluje o plan pomocy długofalowej, obejmujący okres do kwietnia 2021 r. oraz przyjęcia założeń na okres po kwietniu 2021 r.

10 postulatów

Najbardziej oczekiwane działania to:

  • zwolnienie w okresie do kwietnia 2021 r. z obowiązku opłacania składek na: ubezpieczenie społeczne i zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych lub Fundusz Emerytur Pomostowych;

  • wprowadzenie dopłat do wynagrodzeń pracowników i zleceniobiorców w okresie do kwietnia 2021 r. poprzez finansowanie wynagrodzeń w kwocie odpowiadającej minimalnemu wynagrodzeniu oraz finansowanie składek ZUS i podatku należnych od kwoty minimalnego wynagrodzenia;

  • wprowadzenie dopłat na posiadany tabor uzależnionych od ilości posiadanych pojazdów wykorzystywanych do turystycznego przewozu osób;

  • umorzenie należności z tytułu podatku od środków transportowych za okres od 14 marca 2020 r. do kwietnia 2021 r.;

  • umorzenie 100 % subwencji przyznanej z Polskiego Funduszu Rozwoju w przypadku spadku przychodów o 75 % liczonych rok do roku;

  • zmianę kryteriów leasingu operacyjnego oferowanego przez Agencję Rozwoju Przemysłu, aby mogły z nich korzystać „firmy rodzinne”. Aktualne kryteria wykluczają podmioty posiadające obroty poniżej 4 mln zł oraz nie prowadzą pełnej księgowości;

  • przyjęcie rozwiązań umożliwiających odroczenie spłat rat leasingowych i rat kredytów bankowych w okresie do kwietnia 2021 r. Wnosimy o wypracowanie i wdrożenie jednolitych kryteriów w tym zakresie, aby wyeliminować uznaniowość;

  • obniżenie opłat viaTOLL dla podmiotów realizujących turystyczny przewóz osób;

  • wprowadzenie zerowej stawki VAT dla przewoźników realizujących turystyczny przewóz osób na terenie Polski;

  • wprowadzenie zerowej stawki VAT na bilety liniowe.

-„Zwracam się do Pana Premiera z prośbą o przeanalizowanie i uwzględnienie naszych postulatów oraz uruchomienie szybkiej ścieżki dla uchwalania koniecznych rozwiązań prawnych, umożliwiających uratowanie dziesiątek tysięcy miejsc pracy – kończy swój list PSPA.

Komentarze