TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusy zasilane LPG w Polsce
Jacek Pudło - Opublikowano: 22.06.2012 19:02:58 3 komentarze
Autobusy zasilane LPG w Polsce

LPG charakteryzuje się nieznacznie większą wartością opałową niż benzyna, w przeliczeniu na jednostkę masy. Wartość opałowa mieszanki stechiometryczna jest jednak mniejsza, skąd bierze się różnica w wielkości spalania na niekorzyść LPG. Paliwo to jest jednak o połowę tańsze od benzyny.

Przedsiębiorstwem, które uczestniczyło we wprowadzaniu LPG do eksploatacji w komunikacji autobusowej, była firma NGV Autogas z Krakowa (http://www.ngvautogas.com.pl/). Pilotażowe projekty zrealizowano w latach 1994-1996 i były to adaptacje już użytkowanych pojazdów, a także konstrukcja nowego autobusu. Do zrealizowanych projektów należały:

  • Jelcz M11 - MPK Kraków –1994-1995 r. (adaptacja)
  • Jelcz M11 - MZK Starachowice –1994-1995 r. (adaptacja)
  • Jelcz PR110M –Translub Luboń –1995-1996 r. (adaptacja)
  • Jelcz M11 –MZK Przemyśl –1996 r. (15 szt., adaptacja)
  • Jelcz L11 –MZK Przemyśl –1996 r. (adaptacja)
  • Jelcz PR110M –MKS Dębica –1996 r. (10 szt., adaptacja)
  • Autosan H9-35 –MKS Dębica –II poł. lat 90. (7 szt., adaptacja)
  • Jelcz 120M/2 –opracowanie prototypu (1994 r.) i egzemplarze produkcyjne (1997-2000)
  • Jelcz 120M –PKM Tychy –2000-2002 r. (7 szt., adaptacja)

W 1998 roku Jelcz wyprodukował prototypowy autobus 120MD z silnikiem DAF zasilanym LPG, a następnie wprowadził do produkcji 120M/2 LPG. Model ten zakupiło kilka przedsiębiorstw komunikacyjnych. Produkowano go do 2000 roku. Autobus posiadał silnik WS Mielec MD111P2.

Autobusy LPG wprowadzono w szerszym zakresie do eksploatacji w 5 miastach, a były to:

  • Dębica (1996 rok)
  • Dzierżoniów (1997 rok)
  • Ostrowiec Świętokrzyski (1999 rok)
  • Przemyśl (1996 rok)
  • Tychy (2000 rok)

W Tychach 8 Jelczy 120M z silnikami Diesla, wyprodukowanych w latach 1994-1995, przebudowano w okresie 2000-2002 na zasilanie LPG. W 2000 roku zakupiono 7 fabrycznie nowych Jelczy 120M/2 LPG, a w 2002 roku –6 dalszych. Po kilku latach zrezygnowano z eksploatacji autobusów LPG i rozpoczęto ich sprzedaż lub przebudowy na zasilanie CNG. W latach 2004-2005 sprzedano 7 Jelczy przebudowanych na LPG do Dębicy. Następnie, w 2006 roku, Jelcze 120M/2 LPG z fabrycznymi instalacjami przebudowano na zasilanie olejem napędowym, po czym w latach 2008-2012 sprzedano (do PKS Dzierżoniów, Irexu, Transgóru). Jako ciekawostkę można dodać fakt, iż tyski Jelcz 120M/2 LPG po przebudowanie na Diesla i sprzedaży do Transgóru, został w 2011 roku ponownie przebudowany –tym razem na zasilanie CNG.

W MPK Ostrowiec Świętokrzyski pozostaje w eksploatacji seria 8 Jelczy 120M/2 LPG z lat 1999-2000.

W 2011 roku testowano dwupaliwowe zasilane LPG i olejem napędowym w 2 autobusach przedsiębiorstwa KPKM Białymstok. Były to autobusy MAN Lion’s City oraz Lion’s City G z 2006 roku. W pojazdach zainstalowano kilkudziesięciolitrowy zbiornik. Po testach, ze względu na brak oszczędności oleju napędowego zrezygnowano z tego rozwiązania (http://infobus.pl/text.php?id=39621&from=ag, http://www.infobus.pl/text.php?id=42574)

W Dębicy, w 1996 roku zawarto porozumienie z firmami Gaspol oraz NGV Autogas, mające na celu gazyfikację posiadanych autobusów. 13 spośród 20 posiadanych pojazdów przystosowano do zasilania LPG. W 1998 roku zakupiono 9 fabrycznie nowych Jelczy 120M/2 LPG. W latach 2004-2005 dołączyło do nich 7 używanych tyskich jelczy LPG (z których 2 przebudowano w 2006 roku na CNG). Na zasilanie LPG przebudowano też 5 Jelczy PR110M oraz 5 Autosanów H9-35, z których ostatniego Jelcza wycofano w 2009 roku, a Autosana –w 2011 roku. Używane tyskie Jelcze wycofano w latach 2009-2011. Władze dębickiego przedsiębiorstwa deklarują, iż oszczędności wynikające z eksploatacji autobusów zasilanych LPG sięgały 50 gr na 1 km (info na marzec 2012 r. –http://nafta.wnp.pl/lpg-moglby-konkurowac-z-olejem-napedowym-ale,164887_1_0_0.html). Jak stwierdzono, barierą w rozwoju autobusów LPG jest jednak niedostępność takich pojazdów na rynku (pomimo iż MAN produkował w ostatnich latach takie pojazdy dla Wiednia). Przebudowa istniejących silników wysokoprężnych jest zaś nieopłacalna. Z tych względów przedsiębiorstwo zdecydowało się na wprowadzenie paliwa CNG, które jednak nie przynosi takich oszczędności jak LPG. W 2011 roku zakupiono więc tradycyjne autobusy na olej napędowy.

Paliwo LPG jest ekonomiczne przy zastosowaniu w mniejszych pojazdach ze zmodyfikowanymi jednostkami benzynowymi i takie samochody z fabrycznymi instalacjami są dostępne na rynku. Wykorzystując ten fakt, przedsiębiorstwo Komunikacja Miejska w Szczecinku zakupiło w 2010 roku 3 Mercedesy Sprintery LPG, wykorzystując dofinansowanie ze środków unijnych.

W dniu dzisiejszym najbardziej znanym użytkownikiem autobusów LPG pozostaje austriackie przedsiębiorstwo Wiener Lienen, posiadające ponad 500 pojazdów zasilanych tym paliwem. Doświadczenie w użytkowaniu takich pojazdów sięga lat 60. XX wieku.

W tabeli 1 zestawiono autobusy LPG eksploatowane w Polsce.

Tabela 1. Autobusy LPG w Polsce.

Przedsiębiorstwo

Model

Liczba aktualnie użytkowana

Rok zakupu lub przebudowy

Uwagi

PKS Dzierżoniów

Jelcz 120M/2 LPG

4

1997

 

Jeden wycofano

PKM Tychy

Jelcz 120M/2 LPG

Jelcz 120M LPG

1

2000

2002

W latach 2000-2006 flota 21 autobusów LPG

MPK Ostrowiec Świętokrzyski

Jelcz 120M/2 LPG

8

1999

2000

 

MKS Dębica

Jelcz 120M/2 LPG

9

1998

 

MKS Dębica

Jelcz 120M LPG

0

2004

2005

Odkupione z PKM Tychy, 7 sztuk, 2 przebudowano później na CNG

MKS Dębica

Jelcz PR110M LPG

0

1996

Eksploatowano 15 sztuk, wozy wycofano do 2009 roku

MKS Dębica

Autosan H9-35 LPG

0

1996

Eksploatowano 5 sztuk, wozy wycofano do 2011 roku

KM Szczecinek

Mercedes Sprinter 524 LPG

3

2010

 

Meteor Jaworzno

Autosam A1010M LPG

0

2002

W 2003 przebudowany na ON

MZK Przemyśl

Jelcz M11 LPG

0

1996

Przebudowane na CNG

PKS Przemyśl

Jelcz L11 LPG

0

1996

Przebudowany na CNG

Na podstawie bazy danych www.phototrans.eu

 

Największą liczbę autobusów LPG eksploatuje MKS Dębica –9 sztuk. Ogólna liczba eksploatowanych obecnie autobusów LPG to 25 sztuk. Tym samym, autobusów LPG jest ponad 10 razy mniej niż zasilanych CNG.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
LPG
Dębica
Tychy
NGV Autogas
  • Wtemacie – 24.06.2012

    Brakuje w zestawieniu wzmianki o radzieckich autobusach PAZ eksploatowanych przez MKS Dębica które początkowo zasilane były LPG a później zostały przebudowane na CNG.

  • Piotr_B – 26.06.2012

    Zapomniałeś o MZK Ełk i jelczach M11

  • Jan – 04.07.2015

    Oryginalne używane autobusy MAN z silnikiem 11967 cm zasilanym gazem LPG już jeżdżą w Polsce. Zainteresowanych odsyłam do: http://otomoto.pl/oferta/man-miejski-a21-nl243-3-drzwiowy-lpg-autobus-miejski-3-drzwiowy-klima-kierowcy-otwierane-okna-super-stan-ID2bGj6X.html. Szcegółowe informacje pod tel : 510282937

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....