TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusy zasilane CNG w Polsce
Jacek Pudło - Opublikowano: 04.06.2012 20:19:16 6 komentarzy
Autobusy zasilane CNG w Polsce

Dopiero po wejściu Polski do Unii Europejskiej zasilanie CNG zaczęło się popularyzować. Miało to miejsce dzięki opracowaniu lepszych jednostek napędowych przez wiodących producentów, jak i wykonaniu adaptacji silnika WSK Mielec SW680 przez przedsiębiorstwo Mielec-Diesel Gaz Sp. z o. o. Dodatkowo PGNiG zbudowało stacje tankowania CNG i udostępniło je publicznie. Pokonanie bariery infrastrukturalnej stało się jednym z bodźców dla rozwoju autobusów zasilanych CNG. Nie mniej istotny był fakt możliwości pozyskania dotacji unijnych na zakup nowych autobusów CNG, z czego skorzystano m. in. w Rzeszowie i Zamościu. Dodatkowo, po 2004 roku zaczęły pojawiać się na rynku wtórnym niedrogie używane autobusy zagranicznych marek zasilane CNG. W rezultacie, rynek rozwija się pomimo braku specjalnych bodźców motywujących ze strony państwa. Jedyną formą wsparcia jest fakt, iż CNG jest zwolnione z podatku akcyzowego do 31 października 2013 r.

  • Metan, z którego CNG składa się w 83-99%, odróżnia się następującymi parametrami w zestawieniu z olejem napędowym:
  • Większa wartość opałowa (50 MJ/kg wobec 42-44 MJ/kg)
  • Mniejsza wartość opałowa mieszanki stechiometrycznej (3,37 MJ/Nm3 wobec 3,745-3,792 MJ/Nm3)
  • Większe zapotrzebowanie powietrza na kg paliwa (17,2 kg/kg wobec 14,5 kg/kg)
  • Wyższa temperatura samozapłonu (923 K wobec 603-623 K)

 

Dodatkowo, gaz ziemny jest nietoksyczny, bezwonny, lżejszy od powietrza i unosi się do atmosfery, nie gromadząc się w wypadku wycieku tak jak paliwa płynne lub LPG. Wadą jest natomiast mała gęstość gazu i jego wysokie ciśnienie. CNG wymaga pojemnych, ciężkich butli, odpornych na uszkodzenia mechaniczne, zajmujących dużą objętość.

  • Autobusy zasilane CNG charakteryzują następujące cechy techniczne:
  • Wyższy stopień sprężania i wprowadzenie aparatury zapłonowej w silniku w zestawieniu z silnikami wysokoprężnymi
  • Zbiornik paliwa tworzą wysokociśnieniowe butle stalowe, aluminiowe lub kompozytowe
  • Pomiędzy butlami a aparaturą wtryskową niezbędny jest reduktor
  • Mniejsze zadymienie spalin niż dla silnika dieslowskiego
  • Cichsza praca silnika niż dla silnika dieslowskiego

Autobusy zasilane sprężonym gazem ziemnym mogą cechować się większą ekonomiką eksploatacji wobec autobusów dieslowskich, jeśli zachowane jest odpowiednia relacja cen rynkowych gazu ziemnego i oleju napędowego. Gdyńskie przedsiębiorstwo PKM w latach 2007-2010 zakupiło 14 MANów Lion’s City G CNG, dzięki czemu deklaruje uzyskanie oszczędności w kosztach paliwa w przeciągu 4 lat na poziomie 36% [1]. Dodatkowo, redukcji uległa emisja zanieczyszczeń i hałasu (o 5-7 dB). MANy zużywają 59-70 m3 gazu na 100 km.

Jako zaletę autobusów zasilanych gazem podaje się fakt, iż paliwo do ich napędu może być wytwarzane na bazie biomasy lub odpadów komunalnych –wówczas nazywa się je biogazem. W Polsce nie wdrożono jeszcze jednak takich rozwiązań.

Autobusy zasilane CNG wymagają budowy specjalnej infrastruktury. Składa się na nią stacja tankowania oraz specjalnie dostosowany warsztat. Stacja tankowania może być zrealizowana w technice wolnego lub szybkiego tankowania. Koszt jej budowy szacuje się na 1,5-2,0 mln zł. Stacja szybkiego tankowania może być używana po wieczornym zjeździe, zaś stacja wolnego tankowania wymaga kilkugodzinnego parkowania autobusu celem uzupełnienia paliwa i może obejmować miejsca postojowe w zajezdni. Hale naprawcze wymagają specjalnej wentylacji i czujników gazu. Dodatkowo, wjazdy do hal, jak i ich wysokość, muszą być dostosowane do pojazdów z butlami zabudowanymi na dachu.

Sprzedaż CNG stanowi 0,7 promila sprzedaży gazu przez PGNiG. W 2010 roku najwięcej CNG sprzedano na stacjach w: Rzeszowie, Wałbrzychu i Radomiu. W każdej z tych stacji przekroczono poziom 1,2 mln m3. Na stacjach tankowania jest wykorzystywany osprzęt m. in. CompAir, Galileo i Bauer.

O możliwości zastosowania autobusów CNG decyduje dostępność stacji tankowania gazu. Miasta, w których funkcjonują stacje tankowania, zestawiono w tabeli 1. W tabeli podano również miejsca eksploatacji autobusów CNG.

 

Tabela 1. Lokalizacje stacji tankowania CNG w Polsce i miejsca eksploatacji autobusów CNG (tabela jest uporządkowana alfabetycznie według województw i miast).

Miasto

Województwo

Obecność autobusów CNG

Przewoźnik

Liczba autobusów CNG

Dzierżoniów

Dolnośląskie

Nie

-

-

Legnica

Dolnośląskie

Nie

-

-

Wałbrzych

Dolnośląskie

Tak

MZUK

27

Wrocław

Dolnośląskie

Tak

DLA

2

Inowrocław

Kujawsko-pomorskie

Tak

MPK

9

Toruń

Kujawsko-pomorskie

Tak

MZK

3

Lublin

Lubelskie

Nie

-

-

Zamość

Lubelskie

Tak

MZK

25

Kraków

Małopolskie

Tak

MPK

5

Tarnów

Małopolskie

Tak

MPK

29

Trzebinia

Małopolskie

Tak

Transgór

8

Radom

Mazowieckie

Tak

MPK

38

Warszawa

Mazowieckie

Nie

-

-

Dębica

Podkarpackie

Tak

MKS

4

Jarosław

Podkarpackie

Nie

-

-

Jasło

Podkarpackie

Nie

-

-

Mielec

Podkarpackie

Tak

MKS

9

Przemyśl*

Podkarpackie

Tak

MZK

18

Rzeszów

Podkarpackie

Tak

MPK

40

Gdynia

Pomorskie

Tak

PKM

14

Słupsk

Pomorskie

Tak

MZK

10

Pawłowice

Śląskie

Nie

-

-

Tychy

Śląskie

Tak

PKM

45

Zabrze

Śląskie

Nie

-

-

Elbląg

Warmińsko-mazurskie

Tak

ALP

9

Poznań

Wielkopolskie

Tak

ZUK Komorniki

2

Źródło lokalizacji: http://cng.auto.pl/, http://www.pgnig.pl/dlaauta/218/stacje/.

* W Przemyślu autobusy są tankowane bezpośrednio ze złoża.

 

Stacje CNG nie występują w województwach: lubuskim, łódzkim, opolskim, podlaskim, świętokrzyskim, warmińsko-mazurskim i zachodniopomorskim. W Bydgoszczy, Olsztynie i w Kielcach istniały stacje, jednak stację w pierwszym i drugim mieście zamknięto, a w trzecim –jest nieczynna z powodu awarii.

W tabeli 2 zestawiono autobusy CNG eksploatowane w Polsce.

Tabela 2. Autobusy CNG w Polsce.

Przedsiębiorstwo

Model

Liczba aktualnie użytkowana

Rok zakupu lub przebudowy

Uwagi

MPK Tarnów

Jelcz 120M CNG

2

2007

Przebudowa z ON

MPK Tarnów

Jelcz PR110M CNG

18

2004

2005

2006

2007

Przebudowa z ON

MPK Tarnów

Volvo B10BLE-60 CNG/Säffle 2000

9

2006

2007

Używane, 3 już wycofane (w latach 2010-2011), początkowo 12 sztuk

MKS Dębica

Kapena Iveco Daily CNG

1

2006

 

MKS Dębica

Jelcz 120M CNG

3

2004

2006

Przebudowa

MKS Dębica

Mercedes O405NK CNG

0

2008

Używane, wycofane

MPK Rzeszów

Jelcz 120M CNG

2

2004

Przebudowa

MPK Rzeszów

Jelcz M120M/4

10

2006

 

MPK Rzeszów

Jelcz M125M/4

11

2004

2005

2006

 

MPK Rzeszów

Jelcz M121M/4 CNG

8

2007

 

MPK Rzeszów

Solaris Urbino 12 CNG

9

2006

 

MKS Mielec

Jelcz 120M CNG

4

2006

2007

Przebudowa

MKS Mielec

Jelcz PR110M CNG

1

2005

Przebudowa

MKS Mielec

Tedom Kronos 123G

2

2008

 

MKS Mielec

Tedom C12G

2

2010

 

ALP Elbląg

Mercedes O405NK

2

2010

2011

Używane

ALP Elbląg

Neoplan N4416 CNG

2

2011

Używane

ALP Elbląg

Volvo 7700 CNG

5

2007

 

MZUK Wałbrzych

Jelcz 120M CNG

19

2008

Przebudowa, dzierżawa z upadłego MPK

MZUK Wałbrzych

Irisbus Citelis 12M CNG

8

2011

Dzierżawa z upadłego MPK, roczniki 2006 i 2007

DLA Wrocław

Neoplan N316 ÜCNG

0

2004

Używany, 1 sztuka, wycofany

DLA Wrocław

Neoplan N4021 CNG

7

2005

Używane, wycofane

DLA Wrocław

Neoplan N4016 CNG

2

2003

2004

Używane, początkowo 4 sztuki, 2 wycofano

MPK Inowrocław

Kapena 65C Urby CNG

4

2010

 

MPK Inowrocław

Kapena Irisbus Daily CNG

1

2010

 

MPK Inowrocław

Jelcz 120M CNG

4

2000

2008

Oryginalnie 5 sztuk, 1 wycofano

MZK Toruń

Solaris Urbino 12 W81 CNG

3

2010

 

MZK Zamość

Solaris Urbino 12 CNG

4

2006

 

MZK Zamość

Jelcz 120M CNG

15

2006

2008

2009

2010

Przebudowa

MZK Zamość

MAN NL273 Lion’s City CNG

6

2011

 

PKM Gdynia

MAN NG313 Lion’s City G CNG

14

2007

2009

2010

 

MPK Radom

MAN NL313-15 CNG

1

2006

Używany, rocznik 2004

MPK Radom

Solaris Urbino 12 CNG

28

2006

2007

2010

 

MPK Radom

Solaris Urbino 18 CNG

1

2009

Używany, rocznik 2006

MPK Radom

Jelcz 120M CNG

7

2005

Przebudowa

MPK Radom

Jelcz 120M/1

0

2000

Wycofany

ITS Michalczewski

MAN NL313 CNG

1

2006

Używany

MPK Kraków

Jelcz M121M/4 CNG

5

2006

 

MZK Słupsk

Irisbus Citelis 18M CNG

5

2006

 

MZK Słupsk

Scania CN310UB 4x2 EB CNG

5

2011

 

PKM Tychy

MAN NL243 Lion’s City CNG

1

2011

Używany, rocznik 2007

PKM Tychy

Solaris Urbino 12 CNG

28

2011

2012

Używane, rocznik 2009

PKM Tychy

Volvo B10L-59 CNG/Carrus 204U

16

2006

2007

Używane, rocznik 1996 i 1999, oryginalnie 18 sztuk, 2 wycofane

MZK Przemyśl

Jelcz 120M CNG

1

1998

 

MZK Przemyśl

Jelcz 120M/1

6

2001

2002

 

MZK Przemyśl

Jelcz 120M CNG

1

2010

Przebudowa

MZK Przemyśl

Jelcz L11 CNG

1

2006

Przebudowa, używany, rocznik 1998

MZK Przemyśl

Jelcz M11 CNG

1

Brak danych

Przebudowa, początkowo 10 sztuk

MZK Przemyśl

Jelcz PR110U CNG

Jelcz PR110M CNG

6

2008

2010

 

MZK Przemyśl

Mercedes O405NK CNG

2

2012

Używane

ZUK Komorniki

Mercedes O405N2 CNG

2

2005

Używane

Transgór Mysłowice

Jelcz 120M/2 CNG

1

2008

Używany

Transgór Mysłowice

MAN NL313 CNG

2

2012

Używane

Transgór Mysłowice

MAN NÜ313 CNG

1

2011

Używany

Transgór Mysłowice

Volvo B10BLE-60 CNG/Säffle 2000

1

2007

Używany

Transgór Mysłowice

Den Oudsten B93 CNG

2

2011

Używane

Transgór Mysłowice

Mercedes Sprinter 414 CNG

1

2011

Używany

PKS Oława

Mercedes O405N CNG

1

2006

Używany

 

Na podstawie bazy danych www.phototrans.eu

Spis wozów dostępny jest również pod http://cng.auto.pl/pl/component/content/article/100-autobusy-wykazy/158-autobusy-cng-polska-polsce-gaz-ziemny.html

Zmiany w autobusach CNG w Polsce w ostatnim okresie: http://cng.auto.pl/pl/component/content/article/100-autobusy-wykazy/578-zmiany-autobusy-cng-lng-lpg-gaz-kupione-nowe-wycofane-zlomowane.html

 

Obecnie jest eksploatowanych w Polsce około 305 autobusów zasilanych CNG, w 19 miastach, u 20 przewoźników. Tym samym, CNG to najpopularniejsza alternatywa dla oleju napędowego stosowana do zasilania autobusów.

Największą liczbę autobusów CNG eksploatuje PKM Tychy –45 sztuk. Na kolejnych miejscach są MPK Rzeszów –40 sztuk oraz MPK Radom –37 sztuk. Trzy pierwsze miasta eksploatują łącznie 1/3 polskich autobusów CNG.

Do miast eksploatujących autobusy zasilane CNG należał też Lublin, jednak w 2009 roku po zmianie kierownictwa przedsiębiorstwo wycofało wszystkie 3 autobusy zasilane tym paliwem.

W taborze występują 3 grupy. Pierwsza to fabrycznie nowe autobusy (160 sztuk –52%, uwzględniono też 28 sztuk niemal nowych, bo 3-letnich tyskich solarisów). Do grupy nowych autobusów należą krajowe Jelcze i Solarisy, a także autobusy zagranicznych marek - Irisbus, MAN, Scania, Tedom i Volvo. Druga grupa taboru to autobusy przebudowane na zasilane CNG (86 sztuk –28% ogółu). Przebudowy realizowało przedsiębiorstwo Mielec-Diesel Gaz (MDG) w kooperacji z PNTPKS z Łańcuta lub ZNS Solec Kujawski. MDG realizowało przebudowę układu napędowego z wymianą silnika na Tedom lub dostosowaniem silnika SW680 do zasilania gazem, a przedsiębiorstwa naprawcze wykonywały odbudowy nadwozi. Trzecia grupa w taborze to używane autobusy zachodnie, pochodzące w większości z drugiej połowy lat 90. (59 sztuk –19%).

Dla porównania, we Francji jest eksploatowane 2200 autobusów CNG, we Włoszech –3000 (rejestracje z lat 2001-2009), a w Hiszpanii –1000 (rejestracje z lat 2003-2009).

 

Przypisy:

1. Gałkiewicz K., CNG w komunikacji miejskiej , I Ogólnopolska Konferencja „EcoFuel”- Wykorzystanie paliw alternatywnych w transporcie drogowym, dodatek do „Autobusy TEST”2012, nr 1
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
CNG
Tychy
Rzeszów
Radom
  • Greg – 16.06.2012

    NIEZŁY ARTYKUŁ! Brawo

  • lew – 17.06.2012

    No właśnie a co z autobusami CNG dla rzeszowa, będą w tym roku czy nie?

  • odn – 17.06.2012

    urzędasy z rzeszowa robią sobie jaja

  • adas – 18.06.2012

    powinni zabrać im dotacje unijne to może zabraliby się do roboty

  • Mieszkaniec – 19.06.2012

    Dębica wycofała się już z CNG, na dzień dzisiejszy pozostała tylko Kapena Daily wystawiona na sprzedaż, obecnie nie eksploatowana przez MKS.

  • CNG SYSTEM KRAKÓW J>R> – 09.07.2015

    w silnikach zasilanych gazem ziemnym stopień sprężania jest zawsze niższy niż w silniku dieslowskim.A w Przemyślu autobusy tankowane są za pośrednictwem sprężarki dwustopniowej, przy ciśnieniu dolotowym ok 35 BAR.(ciśnienie gazu z złoża).

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....