Autobusy na Warsaw Bus 2017. Prawie pełna obsada

infobus
22.03.2017 12:00
0 Komentarzy

Dzisiaj, 22 marca 2017 r., ruszyłysię II Targi Publicznego Transportu Zbiorowego Warsaw Bus. Wimprezie biorą prawie wszyscy najważniejsi gracze autobusowegorynku w Polsce ? poza miejskim liderem, czyli Solarisem. Targi potrwają do piątku, 24 marca.

Niektóre firmy pokazały tylko nowepojazdy, inne tylko używane. Generalnie dominują autokary z miejskimiakcentami. To pokazuje, że formuła podwarszawskiej wystawy całyczas jest szlifowana i nie ma jeszcze jednorodnego pomysłu na tęimprezę. Ciekawy jest ruch w kierunku pojazdów używanych, cozaowocowało zorganizowaniem w tym roku pierwszej giełdy. Trzymamykciuki aby ten pomysł wypalił, aczkolwiek frekwencja w pierwszym dniu niebyła imponująca. Do sprzedaży zarejestrowano zaledwie kilka sztuk(aczkolwiek nabór wciąż trwa), co chyba jest kolejnym dowodem nato, że formuła takich spotkań „w realu” po prostu sięwyczerpała. Udowodniła to giełda w Opolu, majówka MAN w Sadach iteraz giełda na Warsaw Bus. Tutaj zarówno oferenci, jak isprzedający działają przede wszystkim w internecie i nic niewskazuje na to, żeby się to miało zmienić.

Z kolei tradycyjnie w nadarzyńskichtargach wzięli udział również przewoźnicy, co można uznać zajeden z największych atutów tej imprezy. O swojej oferciepoinformowały takie firmy jak: Arriva Warszawa, Mobilis czy PKSPolonus.

W tym roku autobusowej imprezie będzietowarzyszyła I edycja Międzynarodowych Targów Transportu, Spedycjii Logistyki. I to może okazać się przysłowiowym „strzałem wdziesiątkę”, który pociągnie całe targi do przodu. Tak szerokaimpreza ma szansę stać się ważnym wydarzeniem w transportowymkalendarzu w naszej części Europy i swoją skalą wchłonie innemniejsze targi. Wówczas w jednym miejscu spotkają się producencii dostawcy z przedsiębiorcami z branży transportu i komunikacji zcałej Europy Środkowej.

Autobusowe premiery

Na II edycji targów Warsaw Bus 2017mogliśmy zwiedzić stosika następujących autobusowych firm:

ABP ? diler Iveco Bus zaprezentował jedną znajważniejszych premier tegorocznej edycji targów – Iveco Evadys12,8M. To pierwsza prezentacja nowego autobusu międzymiastowegowłoskiego koncernu w Polsce. Pojazd na bazie bestsellera Iveco,czyli serii Crossway ? będzie produkowany w fabryce w Vysokim Mycie i ma stanowić uniwersalną propozycję dlaprzewoźników ? od pojazdu do obsługi regionalnych połączeń poautokar na krótkie wyjazdy turystyczne. Pokazany w Nadarzynie egzemplarz dodatkowo wyposażono w windę do wózków inwalidzkich.

Automet –  na targach w Nadarzynie pokazałdwa minibusy na bazie Mercedes-Benz Sprinter, w tym jeden w w wersjiniskopodłogowej CityLiner Smile. Producent z Sanoka coraz mocniejwchodzi w miejski segment i pewnie nie raz jeszcze zaskoczy nas tutajswoimi produktami.

Autosan – pokazał w Nadarzynie dwa autobusy klasy MIDI ? miejski Sancity 10 LF  oraz międzymiastowy Eurolider 9 w barwach Gminy Pacyna. Przekazanie pojazdu miało miejsce w dniu 15 marca 2017 ? jak podkreśla zamawiający, było to przed terminem wynikającym z zawartej umowy. Najnowszy Eurolider zastąpił 17-letnią „dziewiątkę”, która dzielnie służyła gminie do tej pory.

Ayats ? pojawienie się hiszpańskiejmarki legendy w ofercie firmy GSP Polska to jedno z najważniejszychwydarzeń tegorocznych targów w Nadarzynie. Krajowy przedstawicielpostawił na klasę MEGA i pokazał trzyosiowy autokar Ayata Kronos napodwoziu MAN oraz piętrowy Ayats Eclipse (następca Bravo) napodwoziu MAN. Te modele występują również na podwoziach Scania iVolvo. Przypomnijmy, że firma GSP oferuje także marki TAM, Raba iSanos.

EvoBus ? spółka zgodnie zpierwotną misją Warsaw Bus skupiła się autobusach używanych i”do boju” wysłała cały swój dział BusStore, który na codzień zajmuje się sprzedażą na wtórnym rynku autobusowym. Wśródużywek znalazły się takie autobusy zarówno marki Mercedes-Benz,jak i Setra.

Isuzu – ze swoim coraz dynamiczniejdziałającym polski partnerem ? firmą VBI z Nekli ? pokazałoszeroką gamę turystycznych modeli na bazie doskonale znanego wPolsce pojazdy Turquoise ? zarówno w wersji podstawowej, jak iVIP. Do tego na terenach zewnętrznych można było zobaczyć pojazdyz silnikami Euro 5 ? Tourquoise i Novo. Dla na s prawdziwym hitembyła polska premiera 12-metrowego autobusu miejskiego Citiport.

JI Service z coraz większympowodzeniem sprzedaje w naszym kraju miejski, niskopodłogowy midibus? ZAZ A10. I to właśnie ten model stał się flagowym pojazdemstosika firmy. Do tego dołączy minibus na vazie Iveco Dailywykonany przez białoruską firmę Newman oraz zupełna nowość ?trzyosiowy miejski minibus na bazie Mercedes-Benz Sprinter z zabudowąśląskiej firmy MGC.

MAN – pokazał jeden z najciekawszychpojazdów na Warsaw Bus, czyli „Jego Wysokość” Neoplana Skylinera,który w międzymiastowej kompletacji może zabrać na swoje dwapokłady aż 90 pasażerów. Źródłem napędu tego kolosa jestsześciocylindrowy silnik MAN D26 o mocy z 500 KM (368 kW) ,współpracujący z zautomatyzowaną, 12-biegową skrzynia biegówMAN TipMatic.

MAZ ? podobnie jak największeeuropejskie koncerny pokazał całą swoją gamę pojazdówużytkowych. Od ciężarówek po autobusy. Wśród nich nie mogłozabraknąć niskopodłogowego modelu klasy MAXI ? MAZ 203.

Mercus ? lider segmentu MINI-busów wPolsce jak zwykle przygotował szeroka ofertę swoich autobusówbazujących na konstrukcji Mercedes-Sprinter. Widać, że firma corazwiększa rolę przywiązuje do estetyki swoich pojazdów i w tym rokuna stoisku producenta było naprawdę kolorowo.

Otokar – ponownie zaskoczył nas rozmachem.Na potężnym stoisku swojego przedstawiciela, czyli firmy Bus TransTechnik, o powierzchni prawie 600m2 pokazał bardzo szeroką ofertę,złożoną z aż 6 autobusów, w tym kilku premier. Na Warsaw Busmogliśmy zobaczyć: turystyczny autobus Vectio T opojemności 35+1+1; turystyczny autobus Navigo T w wersjiVIP o długości 8,4m i pojemności 35+1+1 (polska premiera); międzymiastowy autobus Navigo U odługości 8,4m i pojemności 37+1 w wersji dla komfort (wybatożonedodatkowo z windę dla wózków i dwa miejsca dla niepełnosprawnychi pojemności (europejska premiera); międzymiastowy autobus spod znaku LowEntry – Navigo U LE o długości 9,3m i pojemności 29+1+30; międzymiastowy autobus Territo U 13,3m? 63+1+23 międzymiastowy (polska premiera); miejski niskopodłogowy Kent C odługości 12m i pojemności 29+1+63 (polska premiera).

Scania – jako przystało na jeden znajwiększych koncernów pojazdów użytkowych ? pokazała zarównoswoje autobusy i ciężarówki. Co ciekawe, w tym roku szwedzki producent nie postawił na doskonale znane w naszym kraju autokaryScania-Higer, ale na egzemplarze z nadwoziami hiszpańskiej firmyIrizar ? w trzyosiowej wersji i6S oraz także trzyosiowej i8. Czyżby powrót do korzeni?

SOR ? czeski producent cały czaswierzy w rozwój segmentu autobusów międzymiastowych w Polsce,dlatego w Nadarzynie pokazał mocne międzymiastowe zestawienie,którego trzon stawiły modele: CN12 (międzymiastowy autobus LowEntry klasy MAXI), LH10,5 ( międzymiastowy autobus klasy MIDI) orazC12 ( międzymiastowy autobus klasy MAXI). Do tego mieliśmy miejskiakcent w postaci elektrobusu EBN11 ? po raz pierwszy w wersji zpantografem.

Ursus jako jedna firma na Warsaw Bus(obok MZA Warszawa z Solaris Urbino 12 electric) postawiła na pojazdy miejskie i pokazała swój elektryczny autobus CitySmile 12 LFE.

VDL z kolei przygotował zdecydowanienajbardziej kompleksową ofertę dla zwiedzających. W środku halimożna było zobaczyć piętrowy autobus VDL Futura FDD2 oraz VDLFutura FHD2 o długości 10,6 m. Z kolei na zewnątrz można byłoprzejechać się nowym FHD2 o długości 13,5m oraz średniopokładowymmodelem FMD. Firma wystawiła również swoje pojazdy na GiełdzieAutobusów Używanych.

Wanicki ? przedstawiciel hiszpańskiejmarki Irizar w Polsce pokazał w Nadarzynie dwa autobusy turystyczne,w tym jeden z najnowszej i najbardziej topowej serii i8 oraz z drugiz ekonomicznej klasy i6. Pierwszy z nich, w barwach Wisły Kraków,jest absolutnie jednym z najciekawszych autokarów jeżdżącychteraz po naszych drogach. Warto również wspomnieć, że na stoiskufirmy Wanicki można spotkać Władysława Smyka, jednego z najbardziejdoświadczonym sprzedawców autobusów w Polsce. Teraz w rolidyrektora sprzedaży marki Irizar w naszym kraju.

Volvo ? podobnie jak MAN i VDL ?postawiło na autobusy turystyczne. Na zewnętrznym stoisku firmymogliśmy zobaczyć model 9700.

Dwa dni konferencji

Pierwszego dnia targów, 22 marca,odbędzie się konferencja „Bezpieczeństwo pasażerów wtransporcie zbiorowym ze szczególnym uwzględnieniem dzieci i osóbniepełnosprawnych” organizowana przez Stowarzyszenie Partnerstwodla Bezpieczeństwa Drogowego. Na potrzeby konferencji w hali PtakWarsaw Expo zostało zbudowane miasteczko ruchu drogowego dla dzieciszkół podstawowych, w którym odbędą się ćwiczenia i symulacje.Konferencja otrzymała honorowy patronat Małżonki Prezydenta RPAgaty Kornhauser-Dudy.

Z kolei 23 marca, w czwartek, ruszaspotkanie POLSKI TRANSPORT OSÓB, którą zorganizują: OgólnopolskieStowarzyszenie Przewoźników Osób, Izba Turystyki RzeczypospolitejPolskiej. Spotkanie odbędzie się w dwóch odsłonach

– Rola prywatnych przewoźników wkontekście projektowanych nowych regulacji prawnych przygotowywanychprzez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa

– Turystyka w nowych realiach prawnychregulujących działalność przewoźników w Polsce i Europie

Komentarze