Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy elektryczne z CUPT: 10 miast z dofinsnowaniem

infobus
30.01.2020 10:00
0 Komentarzy

Dziś podpisano 10 kolejnych umów z beneficjentami POIiŚ na dofinansowanie 95 nowoczesnych, elektrycznych, zeroemisyjnych autobusów, ładowarek plug-in oraz stacji ładowania i pantografów. Nowa flota pojawi się w Gdyni, Zielonej Górze, Sosnowcu, Gliwicach, Gorzowie Wielkopolskim, Radomiu, Opolu, Malborku, Pile i Kędzierzynie-Koźlu. Środki unijne na zakup autobusów powędrowały już także do Poznania, Krakowa i Szczecina.

Dzięki środkom unijnym z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko przyznanych w ramach działania 6.1 Rozwój publicznego transportu zbiorowego w miastach, zredukowana zostanie emisja dwutlenku węgla i zmniejszy się poziomu hałasu w aglomeracjach miejskich w Polsce. Nowy tabor zakupiony w ramach 13 umów zawartych między CUPT i beneficjentami trafi dla miast, które starają się kompleksowo podejść do polityki zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i hałasu.

Poza zakupem taboru wspieranym przez Fundusze Europejskie prowadzą np. działania z zakresu edukacji ekologicznej. Pierwsze 8 autobusów pojawi się ulicach Gorzowa Wielkopolskiego już pod koniec tego roku, a w pozostałych miastach dostawy pojazdów i ładowarek będą realizowane sukcesywnie do końca 2021 roku.

„Władze miast coraz większą wagę przywiązują do poprawy jakości życia mieszkańców. Ekologiczna i przyjazna komunikacja miejska powoli staje się standardem. Dzięki finansowaniu unijnemu w polskich miastach pojawi się kolejne 190 nowych autobusów elektrycznych. Pasażerowie ucieszą się z udogodnień, a my wszyscy z czystszego powietrza” – podkreśliła minister funduszy i polityki regionalnej Małgorzata Jarosińska-Jedynak.

„Cieszę się, że kolejne samorządy uzyskują unijne wsparcie finansowe. Polska jest obecnie jednym z liderów w Europie pod względem wykorzystywania środków z Unii na cele transportowe. Projekty, na które dzisiaj podpisujemy umowy są bardzo ważne, ponieważ dotyczą ekologicznego transportu. Wiemy, że to przyszłość, w kierunku której powinny zmierzać polskie miasta” – wskazał minister infrastruktury Andrzej Adamczyk

30 stycznia 2020 r. Joanna Lech, p.o. Dyrektora Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisała 10 umów o dofinansowanie dla projektów, dzięki których realizacji skorzystają mieszkańcy Gdyni, Zielonej Góry, Sosnowca, Gliwic, Gorzowa Wielkopolskiego, Radomia, Opola, Malborka, Piły i Kędzierzyna Koźla.

„Inwestycje te otrzymują unijne dofinansowanie także dlatego, że powstaną w miastach, w których komunikacja publiczna jest uprzywilejowana m.in. poprzez ITS, buspasy, wydzielone tory, śluzy przy wjazdach na skrzyżowanie, a także politykę biletową zachęcającą do korzystania z transportu zbiorowego. Taki system premiowania projektów z pewnością będzie utrzymany także w przyszłej perspektywie finansowej UE, aby wsparcie zagwarantować projektom kompleksowym, przemyślanym przyczyniającym się do osiągnięcia celu obniżenia emisji zanieczyszczeń w miastach i neutralności klimatycznej” – powiedziała podczas dzisiejszej uroczystości Joanna Lech p.o., Dyrektora CUPT.

„Komisja Europejska stawia sobie ambitne cele w zakresie polityki klimatycznej i transportowej. Lista podpisanych dziś umów wyraźnie wskazuje na nieodzowność UE w narodowych działaniach służących wdrażaniu polityki elektromobilności w transporcie zbiorowym. To wsparcie ma na celu poprawę jakości życia obywateli dużych miast borykających się z niekorzystnymi zjawiskami takimi jak smog – również generowanym przez transport. Skala zaangażowania UE jest wymierna – w przypadku dofinansowania projektów, które dzisiaj są inicjowane, wynosi niemal 70% inwestowanych środków. I tak jak nie chcemy sobie wyobrażać Polski poza strefą Schengen czy wspólnym rynkiem, tak nie chcemy, wyobrażać sobie Polski bez tych 70% wkładu UE, umożliwiającego nam wszystkim – Polakom i Europejczykom – poprawę jakości życia i zyskanie dostępu do nowoczesnych, niskoemisyjnych środków transportu.” – podkreślił Sebastian Rysz z Przedstawicielstwa Komisji Europejskiej w Polsce.

Komentarze