Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Autobusy elektryczne w niemieckim transporcie regionalnym

infobus
11.09.2020 15:00
0 Komentarzy

Prym na autobusowym rynku regionalnym w Niemczech wiedzie koncern Deutsche Bahn (DB), a dokładniej spółka-córka DB Regio, która z kolei składa się z dwóch oddziałów: koleje regionalne (DB Regio Schiene) i regionalny transport autobusowy (DB Regio Bus)

I to właśnie ta ostatnia firma ma największe doświadczenie w użytkowaniu regionalnym autobusów elektrycznych. Generalnie dla DB Regio Bus głównym problemem jest zasięg pojazdów elektrycznych, który obecnie jest nadal znacznie niższy od autobusów z silnikiem wysokoprężnym i powoduje wysokie koszty infrastruktury. Biorąc pod uwagę obecną infrastrukturę ładowania, zasięg pojazdów jest nieadekwatny do potrzeb firmy takiej jak DB Regio.

-„Nasze trasy są dłuższe niż trasy autobusów miejskich, które działają w bardziej zacieśnionej infrastrukturze. Obecnie nie istnieje żadna niezależna infrastruktura, czyli taka z punktami ładowania z dala od zajezdni autobusowych, która mogłaby rozwiązać problem. – powiedział Guido Verhoefen, szef marketingu i rozwoju biznesu w DB Regio Bus.

Elastyczne zakupy

Niedawno DB Regio Bus wprowadziła do zamówień autobusów z silnikiem diesla „elastyczne umowy”, gdzie spółka gwarantuje sobie możliwość przejścia na elektryczny napęd w trakcie trwania umowy. Mówimy oczywiście o kontraktach podpisywanych na kilka lat do przodu.

Natomiast firma nie ma jeszcze żadne ogólnego planu dotyczącego elektromobilności i na razie zajmuje się testowaniem pojazdów..

Czas testów

Pod parasolem DB Regio Bus znajduje się obecnie 26 autobusowych przewoźników, które są podzielone na 6 regionów geograficznych.

Łącznie DB Regio Bus dysponuje 11 500 autobusami. Jednym z tych regionów jest Mitte, który obejmuje kraje związkowe środkowych Niemiec, takie jak na przykład Hesja. To właśnie w tym landzie DB Regio Mitte testuje obecnie autobusy elektryczne. Testy mają miejsce w okolicy Frankfurtu nad Menem i dotyczą transportu między miejscowościami Griesheim i Unterliederbach, które mają gorsze połączenie z metrem, koleją miejską i tramwajami.

DB Regio Mitte obsługuje bardziej odległe miejscowości, co oznacza znacznie dłuższe trasy i inne warunki jazdy. W przypadku autobusów miejskich wystarcza zasięg rzędu 150 kilometrów. W przypadku transportu regionalnego zasięg musi być minimum 200 kilometrów, przy czym warunki jazdy są trudniejsze – do pokonywania są znaczne wzniesienia, a czasem musi być uruchomiane dodatkowe ogrzewanie.

W połowie lipca testowano we Frankfurcie autobus elektryczny Solobus francuskiej firmy Heuliez z baterią 360 kWh. Heuliez podaje, że jej autobusy są w stanie przejechać 300 kilometrów na jednym ładowaniu. Natomiast od 30 sierpnia przez kolejne 6 dni testowany był autobus produkowany przez niemiecką firmę MAN – Lion`s City E.

Na północy

Z kolei w północnej części kraju firma DB Regio Bus we współpracy z przewoźnikiem Autokraft przekształciła konwencjonalny autobus w autobus elektryczny. Projekt przebudowy modelu MAN Lions City można nazwać flagowym przedsięwzięciem położonego na północy landu Szlezwik-Holsztyn. Realizacja projektu była wspierana przez Unię Europejską, władze landowe oraz miejscowe instytucje naukowo-badawcze.

MAN Lions City w wersji elektrycznej ma zasięg 200–250 kilometrów i będzie obsługiwał trasy w rejonie miasteczka Niebüll.

Przebudowa konwencjonalnych autobusów na elektryczne może stać się w przyszłości dla niemieckich przewoźników dobrą alternatywą dla zakupu drogich autobusów elektrycznych, które kosztują około 500 000 euro. Tym bardziej, że większość z tych firm jest zobowiązana do wymiany 5-10% swojej floty rocznie.

Z Ebusco

Najnowsza nowinka to testy Ebusco 3.0 w sieci DB Regio. Holenderski producent autobusów elektrycznych zapowiedział w lutym, że opracował autobus, który można używać w regionalnym ruchu autobusowym. Model Ebusco 3.0 jest wykonany z materiałów kompozytowych i węglowych, co zapewnia znaczną oszczędność masy. Jego zasięg to aż 300 kilometrów.

Rzeczniczka Deutsche Bahn, Roter Renner potwierdziła współpracę z holenderskim producentem 

-„Celem współpracy jest rozwój autobusów elektrycznych dla regionalnego ruchu autobusowego i testowanie tych autobusów w różnych warunkach”.

Komentarze