TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusowy misz-masz w Warszawie. Najtańszy Michalczewski
INFOBUS.PL - Opublikowano: 02.02.2018 12:25:16 3 komentarze
fot. ztm.waw.pl

Do dziś stołeczny ZTM czekał na oferty w dwuczęściowym przetargu na obsługę linii autobusowych łącznie 50 nowymi autobusami. Do walki stanęło czterech przewoźników, ale tylko dwóch zmieściło się zakładanym kosztorysie. Michalczewski wraca do Warszawy?

Przypomnijmy, że stołeczny przetarg na ośmioletnią obsługę linii autobusowych ogłoszono w drugiej połowie grudnia. O jego warunkach pisaliśmy tutaj. Podzielono go na dwie części. Na każdej roczna praca eksploatacyjna miała wynieść ok. 2,1 mln wzkm (+ 5% / - 10%), a więc przez osiem lat daje to do wyjeżdżenia nawet 17,5 mln wzkm. ZTM przewidział możliwość udzielenia zamówienia uzupełniającego do 50% wartości podstawowego.

Do obsługi każdego z pakietów należy skierować przynajmniej 28 autobusów- 25 liniowych i 3 rezerwowe. W pierwszej części będą to autobusy klasy MIDI o długości ok. 8,5 – 9,5 m, natomiast w drugiej pojazdy standardowe.

Warunkom postępowania musiała się przyjrzeć Krajowa Izba Odwoławcza. Bezprawność warunku doświadczenia zarzuciła Europa Express City urzędnikom ZTM. O odwołaniu przewoźnika pisaliśmy tutaj. KIO uwzględniła skargę i nakazała korektę SIWZ.

Budżet na wszystkie okoliczności

Dziś upłynął termin składania ofert. Warszawscy urzędnicy otrzymali oferty od czterech przewoźników. Jednak tylko dwóch "wstrzeliło" się poniżej zakładanego kosztorysu, który uwzględniał takie czynniki jak waloryzacja, premię za dobre świadczenie usług na poziomie 4% oraz maksymalny wymiar pracy przewozowej. ZTM na zakup ośmioletnich przewozów autobusami klasy MIDI zamierza przeznaczyć 145 118 282,40 zł brutto. Daje to szacowaną stawkę początkową na poziomie ok. 6,54 zł/wzkm netto.

Z kolei na obsługę linii autobusami klasy MAXI budżet był o nieco ponad 22,3 mln zł brutto wyższy. Skalkulowano go na kwotę 167 421 945,60 zł brutto. Oznacza to, że ZTM założył stawkę początkową na poziomie ok. 7,54 zł/wzkm netto.

EEC: egzotyczny duet

Jako pierwsza swoje oferty przedstawiła Europa Express City. Za kursy autobusami klasy MIDI przewoźnik chciał inkasować 7,74 zł/wzkm netto, co daje 171 861 988,95 zł brutto za cały kontrakt. Spółka chciała postawić na całkowicie niskopodłogowe autobusy BMC NeoCity 8,5LF. Natomiast za autobusy standardowe stawka wynosi 8,08 zł/wzkm netto, a więc 179 411 482,01 zł brutto maksymalnie. EEC chciała jeździć Scaniami Citywide 12LF CNG.

Arriva: otwarcie na nowe marki

Jako drugi oferent swoje propozycje przedstawiła Arriva. W pierwszym pakiecie stawka początkowa za kursy małymi autobusami to 6,26 zł/wzkm, co daje łącznie maksymalnie 139 999 489,77 zł brutto za cały kontrakt. Arriva chciała do obsługi tego zlecenia pozyskać Otokary Vectio C 9,3LE. Pora na solówki- tutaj stawka oferowana przez przewoźnika to 6,96 zł/wzkm netto. Kontrakt maksymalnie byłby wart 154 542 563,71 zł brutto. Arriva do tej części chciała pozyskać gazowe MAN-y A21 Lion's City.

Michalczewski: Sanok w duecie ze Starachowicami czy Słupskiem?

Jako trzecia swoje oferty przedstawiła radomska spółka Michalczewski. I wygląda na to, że po trzyletniej przerwie może znowu zacząć jeździć po Warszawie. Przewoźnik stawkę na autobusach klasy MIDI skalkulował na 5,87 zł/wzkm netto, co daje maksymalnie 130 339 777,15 zł brutto za cały kontrakt. Dostawcą autobusów byłby Autosan, od którego Michalczewski chciałby pozyskać pojazdy z serii SanCity9LE. Natomiast za realizację drugiego pakietu Michalczewski chciałby inkasować stawkę wyjściową na poziomie 6,63 zł/wzkm netto, co daje maksymalnie 147 215 114,57 zł brutto. Jakie autobusy? Też gazowe standardy. Ale tutaj alternatywa- MAN-y A21 Lion's City lub Scanie Citywide 12LF CNG.

Mobilis: nowa marka i próba hybrydowego efektu skali

Jako ostatni swoje oferty przedstawił Mobilis. Gigant z Mościsk tak samo jak Arriva w przypadku mały autobusów chciałby postawić na Otokary Vectio C 9,3LE. Na początek za kursowanie nimi chciałby 7,10 zł/wzkm netto. A więc maksymalnie mógłby na tym zleceniu zarobić 157 651 178,50 zł brutto. Jeżeli chodzi o pojazdy klasy MAXI to Mobilis jako jedyny się wyłamał i nie chciał stawiać na gaz. Spółka wolała postawić na hybrydowe MAN-y A37 Lion's City z funkcją start-stop. Za każdym wzkm przejechanymi spalinowo-elektrycznymi "lwami" Mobilis chciał inkasować 8,03 zł/wzkm netto.

Przypomnijmy jeszcze kryteria oceny ofert. W pierwszej części są to:

  • 60% - cena
  • 10% - liczba autobusów wyposażona w system zliczania potoków pasażerskich
  • 20% - ilość foteli dostępnych z niskiej podłogi
  • 10% - wysokość poziomu podłogi

Z kolei w części na solówki punktowane są:

  • 60% - cena
  • 40% - źródło napędu autobusu (najwyżej punktowane są pojazdy na paliwa gazowe; nieco mniej można zyskać za hybrydy z funkcją start-stop, a najmniej za pojazdy z takim napędem bez tej funkcji)

Co z tego wynika?

Tylko oferty Michalczewskiego i Arrivy mieszczą się w budżecie ZTM i w stopniu nieznacznym są poniżej jego poziomu (od 8 do 13%). W części na obsługę linii autobusami klasy MAXI więc wszystko jest jasne. Z kolei w zadaniu, do którego trzeba pozyskać pojazdy klasy MIDI EEC może odzyskać trochę punktów dzięki zaoferowaniu autobusów ze 100% LF i dużą liczbą miejsc dostępnych z niskiej podłogi. Jest też Arriva z Otokarem, która również zyskuje dzięki fotelom z niskiej podłogi. Ale czy to starczy by odrobić ok. odpowiednio 14,5 i ok. 5,6 pkt straty cenowej do Michalczewskiego? Na to pytanie poznamy odpowiedź, gdy ZTM oceni oferty. 

Póki co wydaje się, że Michalczewski stoi więc przed olbrzymią szansą powrotu do Warszawy i otarcia łez po kontrowersyjnej porażce w Kielcach. Jednak warszawskie przetargi liniowe w nowej formule potrafią być serialami z długo odwlekanym finałem. Wszystko jest więc możliwe. A nie da się ukryć, że dzisiejsze otwarcie ofert to ostatnia próba sił przed walką o inny stołeczny kontrakt, tym razem na ośmioletnią obsługę linii 50 autobusami przegubowymi, najlepiej z napędem gazowym. Chapeau bas dla tych, którzy dzisiaj zdecydowali się na walkę.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
ZTM Warszawa
EEC
Arriva
Michalczewski
Mobilis
BMC
MAN
Scania
Autosan
Otokar
CNG
hybryda
  • wiesio – 02.02.2018

    czyżby hegemonia mobilisa się kończyła ?

  • jtc123 – 02.02.2018

    Ile ten BMC ma miejsc dostępnych z niskiej podłogi? Bo na samym 100% LF nie odrabiają do Michalczewskiego.

  • mickam – 02.02.2018

    Bez przesady z tą hegemonią

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....