TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusowy klasyk w Krakowie. MAN vs. Solaris [CENY]
- Opublikowano: 18.08.2017 12:00:10 62 komentarze
Klasyk w Krakowie. MAN vs. Solaris

17 sierpnia 2017 r. miało miejsce otwarcie ofert w dwóch przetargach na dostawę łącznie 75 nowych autobusów dla MPK Kraków. Solaris może czuć się zwycięzcą w MEGA, liczymy punkty w MAXI, a zadanie na pojazdy LE nadaje do powtórki.

Zacznijmy od początku. Pod koniec czerwca br. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło dwa przetargi na dostawę w formie leasingu łącznie 75 nowych autobusów, w tym:

  • 38 niskopodłogowych autobusów przegubowych klasy MEGA

  • 37 autobusów klasy MAXI, w tym 30 autobusów niskopodłogowych plus 7 pojazdów z dopuszczeniem konstrukcji niskowejściowych

MEGA Solaris

W ramach pierwszego z postępowań krakowska spółka chciała pozyskać w formie leasingu 38 autobusów przegubowych klasy MEGA. Ich szacunkową wartość określono na 75 783 622,59 PLN brutto / 61 612 700 PLN netto, co daje jednostkową ceną na poziomie 1 621 386,8 PLN netto.  17 sierpnia swoją ofertę złożyła tylko jedna firma - Solaris Bus & Coach z modelem Nowy Urbino 18 i co ważne - propozycja ta zmieściła się w kwocie przeznaczonej przez zamawiającego na sfinansowanie zamówienia.

Solaris zaproponował cenę 75 067 911,85 PLN brutto / 61 030 821 PLN netto, co daje jednostkową cenę netto nU18 na poziomie 1 606 074,2 PLN netto.  Do tego dochodzi 54 m-czna gwarancja całopojazdowa plus 60 m-czna gwarancja na silnik. Termin dostawy zgodny z SIWZ.

Naszym zdaniem producent z Bolechowa może już przygotowywać się do świętowania kolejnego zwycięstwa w stolicy Małopolski. Na realizację dostaw producent będzie miał siedem miesięcy od momentu podpisania umowy.

Autobusowy klasyk

Natomiast drugi, MAXI przetarg podzielono na dwa zadania. W ramach pierwszego za 35,74 mln zł netto MPK Kraków chciało pozyskać 30 szt. standardowych, niskopodłogowych pojazdów, które spółka oznaczyła jako typ A. W pierwszym zadaniu wpłynęły dwie oferty - od spółek:

Solaris Bus & Coach na sumę 48 502 471,43 PLN brutto / 39 432 903 PLN netto, co daje jednostkową cenę nU12 na poziomie 1 314 430 PLN netto - z 54 m-czną gwarancją całopojazdową + 60 m-czną gwarancją na silnik.  Termin dostawy zgodny z SIWZ.

MAN Truck & Bus Polska na sumę 49 862 682,18 PLN brutto / 40 538 765 PLN netto , co daje jednostkową cenę Lion`s City na poziomie 1 351 292 PLN netto - z 48 m-czną gwarancją całopojazdową + 60 m-czną gwarancją na silnik. Termin dostawy zgodny z SIWZ.

Jak widać obie oferty - podobne do siebie cenowo - mocno przekroczyły budżet MPK dla tego zadania (42 735 127,02 PLN brutto / 34 744 005 PLN netto, co daje jednostkową cenę 1 158 133,5 PLN netto. Po przeliczeniu tzw. małych punktów wychodzi, że to wielkopolska firma jest bliżej zwycięstwa, jednak tutaj decydująca znaczenia będzie miała decyzja skarbnika, czy spółka może wyasygnować na ten zakup większą kwotę pieniędzy. Przypomnijmy, że w tym zadaniu cena ma 60% wagi. Na ocenę techniczną przeznaczono 40%, gdzie małe punkty rozkładają się pomiędzy takie kryteria jak:

  • autobus o szerokości 2,55 m

  • wydłużenie gwarancji całopojazdowej bez silnika do 60 miesięcy i więcej

  • zastosowanie układu hamowania odzyskowego

  • dostęp do filtra cząstek stałych z poziomu jezdni

  • zastosowanie sześciobiegowej automatycznej skrzyni biegów

  • poziom hałasu nie większy niż 78 dB

  • autobus, który zabierze na pokład powyżej 90 pasażerów i więcej niż 12 na siedzeniach dostępnych z niskiej podłogi

Ewentualne dostawy autobusów z tego przetargu mają się rozpocząć także w ciągu siedmiu miesięcy od podpisania umów.

Low Entry bez powodzenia

Z kolei w ramach drugiego zadania na celowniku MPK było 7 szt. autobusów standardowych typu B, gdzie przewoźnik dopuścił możliwość zaoferowania pojazdów niskowejściowych - z zamiarem skierowania ich do obsługi wybranych linii aglomeracyjnych. Ich ośmioletni leasing z późniejszym wykupem miał pochłonąć według szacunków przewoźnika 9 971 529,64 PLN brutto / 8 106 934 PLN netto, co daje jednostkową cenę na poziomie 1 158 133,4 PLN netto.

Okazało się jednak, że nikt nie podszedł do tego zadania. Zapewne producenci uznali krakowski budżet za niski i teraz MPK ma przed sobą dylemat - czy w ramach kolejnego przetargu pójść w kierunku masowo produkowanych niskopodłogowych konstrukcji, czy też ponowić przetarg w obecnej formie, ale rozszerzyć go o inne dostępne na rynku konstrukcje, co może przynieść firmie oszczędności. Jak będzie - zobaczymy.

Ambitny plan

Na koniec przypominamy szersze tło aktualnych zakupów MPK Kraków. Spółka do 2019 r. postawiła przed sobą ambitny cel. To pozyskanie ok. 300 nowych autobusów. Dzięki temu za dwa lata najstarsze pojazdy w krakowskiej komunikacji mają spełniać przynajmniej normę Euro 5. Aby podołać tym wyzwaniom spółka szybko przystąpiła do zakupów. W grudniu ubiegłego roku podpisano umowę na dostawę w formie siedmioletniego leasingu 77 Nowych Urbino 18, które aktualnie zasilają flotę MPK. Wartość tego kontraktu to niespełna 121 mln zł. Z kolei ogłoszone w czerwcu przetargi pozwolą pozyskać kolejnych 75 nowych autobusów. To oznacza, że firma za moment osiągnie półmetek wytyczonego planu, na którego realizację przewoźnik ma jeszcze dwa lata.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
MPK Kraków
Solaris
MAN
leasing
  • dawid – 17.08.2017

    Jak jeszcze 12-ki wygra Solaris to idzie zwariować , czy nie może być innej marki w Krakowie!

  • Szpicbródka – 17.08.2017

    A Evobus zarzucił focha....gównażęria.To teraz w Krakowie strach będzie lodówkę otworzyć żeby Solaris nie wyskoczył , ale co na pewno to wyskoczy paw...

  • max – 17.08.2017

    Ciekawe dlaczego nie wystartował Mercedes obraził się po ostatnim przetargu ?

  • leon – 17.08.2017

    MAN nie ma w ofercie 18-metrowych ?

  • krakowiak – 17.08.2017

    W Krakowie teraz to tylko Pesa i Solaris , gdzie te czasy co były Bombardiery , Scanie , Many

  • greorg – 17.08.2017

    Tak liczyłem na Mercedesa Citaro , ech żal

  • farafiu – 17.08.2017

    Chcecie Citaro i Scanie? XD To sobie kupcie :DDDDDDD Gratuluję Solarisowi złożenia najlepszych ofert :))))

  • adrian – 17.08.2017

    Solarisem to się uciesze jak wygryzie Pese

  • Fanowicz – 17.08.2017

    Ciekawe, w Warszawie MAN też tylko do solówek, czyżby uznali, że tylko na solówkach opłaca się w miarę cenę obniżać?

  • break – 17.08.2017

    Gdańsk potrafi dostać Citaro a Kraków nie

  • Krakus – 17.08.2017

    Nie złożyli ofert, to czego tutaj wymagać? Nie chcieli się bić o zamówienie to zgarnia kolejny raz Solaris... Cała filozofia. Pozdrawiam z Krakowa.

  • Pewniak – 17.08.2017

    Najważniejsze że nie Ursus!

  • ! – 17.08.2017

    TYLKO SOLAR, brawo!

  • ttt – 17.08.2017

    Nie ma co obwiniać Solarisa za to że był sam. Brawo dla nich skoro im się chcePo za tym ładny autobus

  • Adam – 17.08.2017

    W porównaniu do konkurenta Solaris to totalna beznadzieja

  • krakus – 17.08.2017

    Tylko nie Solaris !!!!! Jest ich tu sporo dajcie coś nowego. To badziewie się cały czas psuje

  • antysolar – 17.08.2017

    mówimy nie dla Solarisa w Krakowie

  • pukpuk – 17.08.2017

    @Adian chyba cię Bóg opuścił jeśli myślisz że Solaris przebifę Pese

  • obserwator ekonomiczny – 18.08.2017

    Dziwne są te głosy, że szkoda iż tylko jedna marka, a przecież wolelibyśmy inne wymieniane. Czy ktoś zastanawiał się, z jakimi kosztami wynikającymi z konieczności utrzymywania zdywersyfikowanego taboru trzeba się liczyć?

  • Jowita – 18.08.2017

    Za kilka lat jak Ursus będzie miał w ofercie przegubowe pojazdy w pełni dopracowane to Solarisowi już nie będzie tak wesoło

  • o – 18.08.2017

    @adam: odezwał sie beznadziejny człowiek. @krakus: tylko solaris, badziewny człowieku. @antysolar: mówimy TAK dla solara w kr!@obserwator: dla nich najważniejsze jest klepanie byle czego byle będzie w klawiaturę. @jowita: niedoczekanie twoje :)

  • bun – 18.08.2017

    2 mln brutto za przegubowego diesla - szok. chyba rzeczywiście niedługo elektryki zdominują rynek

  • v – 18.08.2017

    Dlaczego zwolennicy Ursusa chcą wjeżdżać do wszystkich miast z pługami aby je zaorać czy co? W tym artykule nie ma słowa o tak zacnej firmie jak Ursus . Psujecie tylko jej markę tymi wypocinami . Nagonka na inne firmy jest niestosowna , aż przykro czytać . Niech produkują sprzedają bo na razie im to nie wychodzi .

  • peronem – 18.08.2017

    Teraz może dzięki powstaniu UrsusBus konkurencji dla Solarisa, może solar coś udoskonali i poprawi bo od lat nic nie poprawiają w produkcji i dla tego jest to już przestarzały autobus...

  • Marek – 18.08.2017

    Wszędzie tylko solarisy dajcie innym firmom się zaprezentować jak widzicie, że ludzie narzekają na solarisa.

  • 111 – 18.08.2017

    A skąd wogole InfoBus ma wiadomości o tych ofertach, jak MPK nie podało oficjalnej informacji?

  • Joachim – 18.08.2017

    @V ale dlaczego uważasz że wszedzie zwolennicy Urs się wciskają skoro tylko @Jowita o tym pisze. Nie uważam że to jest jakaś nagonka , tylko jak są takie wpisy to z tym Solarisem jest jednak coś nie tak

  • farafiu – 18.08.2017

    Ach z Solarisem jest coś nie tak, bo bzdury wypisuje gównarzenia w liczbie trzech maks 5 osób? A z Ursusem wszystko w porządku? Wpis twój i marka to swoiste wycie, że Solarisowi kolejny raz wpada porządny kąsek. Chętnie poczekam do końca roku aż pojawi się kolejny przetarg na 50 solówek diesel+hybrydy i pierwsze z 150 elektryków, aby znów zasmakować waszego wycia.

  • . – 18.08.2017

    @marek: żaden nie narzeka tylko ty i twój wyimaginowany świat wokół ciebie.

  • Leszek – 18.08.2017

    Niestety w MEGA solaris jest na ozycji wygranej , aszkodaNatomiast w MAXI liczę na konkurenta dla wprowadzenia różnorodności i poprawienia jakości krakowskiego taboru

  • TomTom – 18.08.2017

    Są już protokoły z otwarcia ofert.Na solówki Solaris 48,5 mln, a MAN 49,85 brutto. Solaris dał dłuższą gwarancję na pojazd (54 vs 48 MANa), więc absolutnie wszystko wskazuje na to, że wygra na punkty. Budżet to 42,7 mln zł.Na przeguby Solaris idealnie wstrzelił się w budżet (75, a budżetu 75,7).

  • III – 18.08.2017

    @TomTomGdzie to jest? Na stronie MPK?

  • III – 18.08.2017

    OK już mam

  • New – 18.08.2017

    Ja bym brał tańszy!

  • v – 18.08.2017

    @Joachim jesteś wczorajszy albo już dzisiejszy , o kim jest ten artykuł ? Napisz co jest na tak z Ursusem ,tylko przechwałki i wroga propaganda nie poparta faktami .

  • NH – 18.08.2017

    Inni oferenci nie sprostają wyzwaniu czy co? Będą zaraz same Solarisy w Krakowie a to się robi nudne.

  • Malopolska – 18.08.2017

    Man zaproponował jeszcze obecny model czy ten który nie dawno prezentowali jako następcę kolejnej generacji . Nie pamiętam od kiedy mieli zacząć ich produkcję ale z tego co mi się kojarzy to jakoś nie długo więc chyba możliwe by było wytworzenie najnowszej generacji dla Krakowa jako pierwszego odbiorcę nowego modelu ? Cieszę się że Solaris wygra z przegubami ale skoro man wystartował to może przez właśnie ostatnie testy manów? Przydało by się jakieś urozmaicenie w tabrze bo krakowskie citaro nie bardzo wyróżnia się na tle nowych solarisów. Solarisy to najładniejsze autobusy na rynku ale zmiana myślę że wyszła by na plus o ile nie były by tak awaryjne jak wszyscy o tym mówią . Mam na myśli ich aktualna Game silnikowa

  • farafiu – 18.08.2017

    Spokojnie, zobaczą co im bardziej sie opłaca - czy forsę z 7 LE na solówki dać i podliczyć punkty czy też unieważnić i od nowa rozpisać. Wg mnie lepiej powtórzyć, ale to moje zdanie. Man nadal w grze mimo wszystko.

  • SM – 18.08.2017

    @Malopolska MAN musiał zaoferować stary model, bo inaczej byłby od razu odrzucony.

  • tttt – 18.08.2017

    Cena jest znawcy z finansowaniem na kilkanaście latNiektórzy powinni mieć zakaz komentowania bo zachowują się jak obecnie rządzący ma być tak jak ja chceTrzeba najpierw popracować aby osiągnąć to co SolarisDla was na tym portalu to nic nie pasuje Solaris be mercedes Turek itd

  • Marek – 18.08.2017

    Na solówki jest przekroczony budżet, więc przetarg unieważnią. MPK jest spółką samorządowa, a nikt nie chce mieć postępowania za naruszenie dyscypliny finansów publicznych, za dołożenie kwoty do zamówienia.

  • fan pis – 18.08.2017

    Niskowejściowe konstrukcje to wyrzucony pieniądz więc lepszy jest solaris i wersja lf.

  • Krakus – 18.08.2017

    Czy nie lepiej z punktu widzenia przewoźnika byłoby unieważnić przetarg i rozpisać go od nowa, mając zamiar zamówić 38 niskopodłogowców? Albo od razu następne dwa postępowania na kolejne 38 LF + 7 LE i 50 diesli z hybrydami, które miałyby zastąpić SU12II?

  • :):) – 19.08.2017

    @krakus nie mogą na autobusy 18 m bo Solaris jest sam i jest ponad pół miliona poniżej niż zaplanowali wydaćMogą unieważnić 12m bo Man i Solaris za wysoko cenaTo były dwa przetargi

  • TomTom – 19.08.2017

    Autobusy LE miały być dedykowane na linie podmiejskie, więc to wcale nie jest durnowaty zakup.

  • Dorian – 21.08.2017

    To prawda ze solaris nie ma konkurencji w 18 metrowych . Na 12stki powinien być unieważniony to fakt...moze będzie więcej oferentów. Solaris jest w co drugim mieście , przydała by się jakaś zmiana , odświeżenie rynku

  • otóż to – 21.08.2017

    @dorian: a powinien być w każdym, na przekór takim trolom jak ty.

  • chris – 21.08.2017

    Tak jak myślałem że Scania nawet nie wystartuje. Cieszy wygrana Solarisa jednak oby MPK dopilnowało solidnego montażu swoich egzemplarzy. Może jest opcja większej ilości mat wygłuszających silnik oraz takie, które niwelują wibracje plastików. Może wzorem tych poznańskich powinni zażądać mniej telepiących i szczelniejszych drzwi otwieranych na zewnątrz.

  • NS – 21.08.2017

    @chris w wymaganiach są chyba drzwi otwierane na zewnątrz oprócz pierwszych

  • Nz – 21.08.2017

    @NS Owszem są, ale w standardowych, lecz wydaje mi się, że w przegubach też będą ;)

  • Nz – 21.08.2017

    PS. Nie jest to wymagane tylko wyżej punktowane

  • Krakus – 21.08.2017

    @ :):)Właśnie o przetarg na solówki mi chodziło ;) Zamiast 30 LF + 7 LE zrobić 38 LF i problem z głowy ;)

  • Dorian – 22.08.2017

    @otóż to nie wiem co to trol i o co ci chodzi. na przekór to Solaris powinien być sprzedawany w swoim rodzimym kraju na Cyprze i tylko tam

  • Bodzio – 22.08.2017

    Dorianku, jak boli cię dupka i koniecznie musisz pluć jadem na Solarisa to idź sobie np. na onet i tam rób z siebie idiotę, dobrze? Tam jest dla ciebie miejsce.

  • x – 23.08.2017

    @bodzio: widzisz, że to trol i to jeszcze ze starą śpiewką jak zdarta płyta.

  • yoloo – 29.08.2017

    następnym razem jak wejdę poczytać komentarze, to przyniosę ze sobą popcorn :D

  • malaks – 29.08.2017

    jeśli mam wybierać między solarisem a manem, wolę mana. natomiast ursus bus to jest sztosiwo

  • krkkkk – 29.08.2017

    ten solaris w kraku to takie podejrzane...

  • ikanzi – 29.08.2017

    trollów tutaj od miara, solaris dajcie spokój

  • szulinka – 29.08.2017

    mogyby ciszej jeździć, bo własnych mysli nie słychać

  • luzak – 01.09.2017

    Propaganda solarisowa nie zna granic. nic tylko hejty i bezczelne wyzywanie innych użytkowników. tylko wstyd dla solarisa że zatrudnia takich ludzi

  • kowalskyy – 01.09.2017

    @luzak zgodzę się z tobą... najwięcej ma do gadania ten z buźkami @:0 @:) który tylko ciśnie a nie podaje żadnych konkretnych argumentów. Kraków musi podjąć trudną decyzję czy chce się dalej baiwć z solarem

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....