TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusowy klasyk w Katowicach: MAN vs. Solaris
Konrad Bek - Opublikowano: 09.02.2017 14:51:55 43 komentarze
Klasyk w Katowicach: MAN vs. Solaris

9 lutego, punktualnie kwadrans po 12 otwarto oferty w przetargu na 40 nowych niskopodłogowych autobusów w siedzibie katowickiego Przedsiębiorstwa Komunikacji Miejskiej, przy ulicy Mickiewicza 59. Swoje oferty przedstawiły dwie  MAN i Solaris. Wydaje się, że bliżej zwycięstwa jest MAN, który zgarnie więcej punktów za technikę - czyli za unifikację pojazdu i silnika (10 pkt) oraz normę R66-01 (2 pkt). To one mogą pokonać przewagę Solarisa wypracowaną na niższej łącznej cenie oferty. W pozostałych kryteriach technicznych obaj producenci idą "łeb w łeb" (niezależne zawieszenie, pojemność silnika, dostępność miejsc z niskiej podłogi i podział przedniej szyby).

Przypomnijmy, że zamawiający ostatniego grudnia ubiegłego roku ogłosił nieograniczony przetarg na 40 nowych autobusów, w tym 5 szt. klasy MEGA i 35 szt. MAXI. Jest to do tej pory największe postępowanie w historii przewoźnika w ciągu ostatnich dwóch dekad.

Zamawiający przeznaczył na zamówienie w sumie 46,125 mln zł brutto / 37,5 mln zł netto. Sprawdzamy zatem oferty złożone przez dwóch dobrze znanych nam producentów.

MAN mieści się

Pierwszą ofertę złożył MAN proponując pięć przegubowych autobusów typu MAN Lion's City G (A23) za kwotę 7,355 mln zł brutto / 5,98 mln zł netto, co daje cenę jednostkową za sztukę pojazdu rzędu 1,471 mln zł brutto / 1,196 mln zł netto. Z kolei za standardowe autobusy typu MAN Lion's City (A21) producent zaproponował 37.711.800 mln zł brutto / 30,66 mln zł netto, co dało jednostkową cenę za sztukę 1,077 mln zł brutto / 876 tys. zł netto. Łącznie oferta MAN-a plasuje się w kosztorysie zamawiającego, wyniosła 45,0672 mln zł brutto / 36,64 mln zł netto.

Solaris tańszy

Drugą i ostatnią ofertę złożył producent spod poznańskiego Bolechowa - Solaris Bus&Coach, proponując 5 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 trzeciej generacji w cenie 7,241625 mln zł brutto / 5,8875 mln zł netto, co dało jednostkową cenę za pojazd rzędu 1,448325 mln zł brutto / 1,1775 mln zł netto. Standardowe autobusy klasy MAXI, jakie producent zaproponował to Solarisy Urbino 12 również trzeciej generacji za kwotę 37,49655 mln zł brutto / 30,485 mln zł netto, co dało cenę jednostkową za pojazd 1,071 mln zł brutto / 871 tys zł netto. Druga oferta również mieści się w kwocie, którą zamawiający przeznaczył na zamówienie. Wyniosła 44.738.175 mln zł brutto / 36,3725 mln zł netto i póki co jest to tańsza propozycja, ale jak widać nieznacznie.

PKM wymaga

Od przyszłego wykonawcy PKM wymagał m.in. autobusów o długości 11,8-12,15m - autobusy klasy MAXI oraz MEGA - 17,5-18,75m o szerokości 2,55m i wysokości 3,25m. Jednoczłonowe autobusy miały by pomieścić minimum 86 pasażerów, w tym 22 na miejscach siedzących, a przegubowce min. 140, z czego 35 na miejscach siedzących. Pojazdy standardowe miałyby posiadać trzy pary drzwi, o szerokości – minimum 120 cm, znajdujące się w układzie 2-2-2. Z kolei cztery pary drzwi, o szerokości w – minimum 120 cm, w układzie 2-2-2-2, autobusy przegubowe. Wyposażone w silniki spełniające najwyższe normy emisji spalin EURO 6, sprzężone z 4-biegowymi automatycznymi skrzyniami biegów.

Przewoźnik ustalił dwa kryteria oceny ofert, do których należą: cena oferty to 60% oraz ocena właściwości techniczno-eksploatacyjnych - 40%. Przewoźnik wybierze ofertę, która otrzyma największą ilość punktów. W przypadku ceny najwięcej punktów przyznanych zostanie najtańszej ofercie. Natomiast w przypadku właściwości techniczno-eksploatacyjnych ocenie będzie podlegało dodatkowo osiem premiowanych kryteriów. Oferent miał zabezpieczyć przedstawioną propozycję wadium w wysokości 0,75 mln zł. Poza tym wykonawca musiał wykazać zdolność kredytową 10 mln brutto (w poprzednich przetargach PKM wymagał co najmniej 20 mln). Oprócz tego trzeba wykazać jeszcze dostawę 5 autobusów jednoczłonowych i 3 przegubowych.

Pierwsze dostawy przewidywane są do 150 dni od podpisania umowy – 10 autobusów (5x MEGA i 5x MAXI), do 300 dni – 15 autobusów klasy MAXI oraz do 420 dni – ostatnich 15 pojazdów klasy MAXI. Najprawdopodobniej jeszcze w tym miesiącu przewoźnik ogłosi zaległy przetarg na dziesięć autobusów elektrycznych.

Przy okazji warto również nadmienić, że przegrany przetarg na linię 900 w styczniu (przynajmniej taki był tego finał) okazał się wygranym, ponieważ KZK GOP nie podpisało umowy z oferentem, który przedstawił tańszą propozycję za wykonywanie usługi do końca grudnia 2017 roku.


Sprawdź też:
PKM Katowice
Solaris
MAN
przetarg
tabor
  • pako – 09.02.2017

    Trzecia generacja solarisa to szkoda pieniedzy lepszy man

  • :_P – 09.02.2017

    kupcie many a będzie kurwować jak w tychach ;-)

  • gosć – 09.02.2017

    MANy Many brać, dość tego chłamu z Bolechowa ;)

  • Pelas – 09.02.2017

    Automatyczne skrzynie biegów min. 4 biegowe

  • RR – 09.02.2017

    :_P

    Nazywać Solarisa chłamem czy to nie lekka przesada?

  • ! – 09.02.2017

    żadne many!

  • katowice – 09.02.2017

    Mam wielką nadzieję, ze wygra MAN. W Katowicach już przejadlo się Bolechowem. Czas też pozwolić popisać się innemu producentowi. Z tego co wiem to czołowe śląskie firmy, których floty składają się głównie z Lajonsów, czyli Tychy i Świerklaniec nie narzekają na lwy. A to napewno lepszej jakości wozy i o wiele bardziej opłacalne i wytrzymałe. Trzymam wielkie kciuki za MAN-a. Przyda się w Kato dostawa tylu lwów.

  • pytanie – 09.02.2017

    MAN i niezależna przednia ośka...?

  • kubex – 09.02.2017

    Solaris pewnie jeszcze III generację zaproponował (mam wrażenie że nie traktują Katowickiego PKMu poważnie, to główny przewoźnik w regionie i dalej produkują dla niego starą generację...). Liczę że wygra MAN, ale niech ich jakość wykonania będzie jak w tych tyskich i jaworznickich wozach, a nie jak katowickich "lwach" z 2007.

  • Pkm – 10.02.2017

    99 do 93 dla MANa będzie ;-)

  • @ – 10.02.2017

    @katowice: hahahahahahah "tychy nie narzekają" dobry żart!!!!

  • allas – 10.02.2017

    Nie wiem jak Tychy, ale Świerklaniec napewno nie narzeka.

  • pkm – 10.02.2017

    Tychy narzekają, ale tam są gazowce.. myślcie ludzie. Teraz będą chcieli w przetargu tylko solarisa, także pzdr.

  • aas – 10.02.2017

    III generacja Solarisa nadal w produkcji. Ciekawe jak długo jeszcze...

  • zniesmaczony – 10.02.2017

    szczekacze solarisa - zamknąć się!!!

  • farafiu – 10.02.2017

    Kolego wyżej, oprócz takich durnych wypowiedzi, potrafisz coś więcej?
    No to witamy MANa w Katowicach :) Zróżnicowanie się przyda.

  • KMP – 10.02.2017


    @zniesmaczony
    Tak po prawdzie to na tych forach raczej szczeka się na Solarisa więc jak nie masz nic mądrego do powiedzenia to lepiej milcz.

  • ! – 11.02.2017

    @KMP: milcz głupcze.

  • Robo – 11.02.2017

    Brawo Katowice. Brać MAN-a a nie ten szmelc z Bolechowa. Spójrzcie na Warszawę. 80% bolechowskiego chłamu . Warszawa staje sie powoli złomowiskiem Solarisa i Solbusa.

  • ? – 11.02.2017

    @Robo: ile dostajesz od mana za komentarz, 50 groszy?

  • Miśkiewicz – 11.02.2017

    Cała Polska odchodzi już od tego szajsu Solarisa - Katowice, Warszawa, Tychy, Bydgoszcz, Kielce, Wrocław, Kraków - wszędzie mają już dość tego szajsu z niemieckim kapitałem. Same problemy techniczne, drogo. Tragedia. Teraz będą królować na prawdę polscy znakomici producenci - Autosan i Ursus. Solaris do zamknięcia wreszcie!!!

  • :D – 11.02.2017

    @Miśkiewicz: matka cie ochrzciła SZAJS szajsowaty ;-)
    autoszmal, traktory i pochodne - sprywatyzować i zamknąć!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • Miś ewicz – 11.02.2017

    Nie pij. A jak pijesz to nie pisz. Bo głupoty piszesz.

  • farafiu – 11.02.2017

    Naprawdę? Warszawa: 185 nowych Solarisów w samym MZA plus 108 u prywaciarzy, do tego dojdą kolejne. Katowice około 30 nówek, Tychy nic innego jak za trajtki biorą Solarisy, Bydgoszcz około 100 Solarisów, gdyby nie cena, Solaris zgarnąłby kolejne 11 wozów. Kielce? Spokojnie wezmą następne jak będzie okazja. A co do Wrocławia to się okaże. A Kraków? Po kolei 77 SU18IV + 60 SUIV12 + 20 SU12/18E + 12 SU18IIIH. Mimo twojego bezsensownego wycia dalej będą starali się zamówić SU, także gęgaj dalej. Żadnych problemów, kratownice nie pękają, krzesła też nie odpadają, nic nie skrzypi, jeżdżą aż miło patrzeć :)

  • tuter – 11.02.2017

    Idąc za ciosem pociągne temat Świerklańca. Świerklaniec ma zarówno bardzo dobrej jakości Lajonsy, jak również naprawdę dobre Solarisy z 168 czy 820. Jakość wykonania zależy od tego ile dany przewoźnik zapłaci, tak wtedy producent go traktuje. Patrząc na Świerklaniec można o dziwo zauważyć, że zarówno MAN jak i Solaris potrafią produkować dobre jakościowo wozy. Od kasy zależy szczegółowa jakość. Natomiast patrząc na jakość ogólna, czyli marek, to jednak MAN produkuje wozy o znacznie lepszej jakości. Lajonsy są też dużo przyjemniejsze dla pasażerów, czego doświadczyłem już nie tylko w Polsce. Solaris zawsze wygrywa cena... i tylko ceną... MAN jest droższy, ale daje więcej. Dobrze, że Katowice ustawily walory techniczne na korzyść MANa, bo chyba nawet im Solarisy się przejadly. Jeżeli Man wygra, to w Katowicach wreszcie będą nowe autobusy inne niż z Bolechowa. Wielki plus dla Kato !

  • nówka – 12.02.2017

    mam nadzieję, że MAN wygra. Już się niedobrze robi od bolechowskich "cudów" techniki w Katowicach. Lwy idealnie odświeżą katowicki rynek nówek :)

  • Strażak sam – 12.02.2017

    Do farafiu w mza to jeżeli dobrze liczę jest nie 185 a 175 nowych solarisow 10 elektryków 60 przegubów na kleszczowej i 105 wozów u12/18 na stalowej

  • Miśkiewicz – 12.02.2017

    Uderz s stół, a się nożyczki odezwą... Napisz coś na zasranego Solarisa co futruje szmalem INFOUS a klakiery zaraz krzyczą. Spokojnie przyjdzie czas i was od koryta z Bolechowa odetną. Teraz tylko polski wielki przemysł - Mesko, Świdnik, Autosan, Ursus. Skończył się - dobra zmiana przychodzi też w transporcie. Morawiecki wyda dekret że można kupować tylko autobusy elektryczne z prawdziwych polskich zakładów i będzie po Solarisie i dobrze bo to dziadostwo i się wszyscy od niego odwracają.

  • farafiu – 12.02.2017

    @strażak - racja, 175, nie 185.
    @ miśkiewicz - No proszę jaki obraz trolla nam się wyłania. Najpierw kolego opanuj interpunkcję, język oraz weź coś na uspokojenie, bo podczas pisania litery gubisz.

  • farafiu – 12.02.2017

    @Tuter, zawsze jest lepiej mieć mieszankę dwóch lub nawet trzech czy nawet więcej marek, byle nie przesadzać. A że taka okazja się trafiła to czemuż by z niej nie skorzystać? Szkoda, że Man nie pójdzie za ciosem innych producentów i pewne udogodnienia nie wprowadzi. Może do czasu...

  • Strażak Sam – 12.02.2017

    Mam odmienna opinię na temat mieszanki dwa to wg mnie absolutny max

  • ttt – 12.02.2017

    Macie rację @Miśkiewicz bardzo emocjonalnie reaguje. Po za tym aby osiągnąć to co Solaris trzeba mieć jakiś pomysł chęć i wizję. Popatrz na cytowanego przez Ciebie Ursusa, autobusy dla Torunia ponad miesiąc opóźnienia i nadal ich nie ma. Postaw się teraz na miejscu przewoźnika. Konkurencja jest potrzebna i rozwija ale potrzebna jest też odpowiedzialność a tego Ursusowi a wcześniej Solbusowi chyba zabrakło.

  • farafiu – 12.02.2017

    Nie wątpię. Są różne metody zarządzania, ja preferuję jak wyżej opisałem. Przy przewoźniku miejskim to wręcz awykonalne by mieć maksymalnie dwie marki na stanie, a przykład u góry. Katowicom jak ślepej kurze ziarno trafiła się oferta Mana mieszcząca w kosztorysie, inaczej znów Solaris zgarnąłby zamówienie, bo nie wierzę, że każdemu opłaca się dopłacać 4-5 milionów zł do kontraktu. Jedynie bardziej zamożni oraz prywatni przewoźnicy mogą sobie na coś takiego pozwolić(maks dwie marki).

  • Miśkiewicz – 13.02.2017

    Solaris zbudowany na niemieckim kapitale jak niektóre sieci handlowe. Koniec z tym. Teraz liczy się polski wspaniały przemysł. Zobaczycie jakie wspaniałe lukstorpedy zrobi Autosan i Ursus. Koniec z hejtem przeciw polskiemu przemysłowi. Dotąd blokowany przez totalną opozycję sanocki bocian rozłoży skrzydła szeroko, szeroko... Koniec z tym szajsem z Bolechowa - wszyscy się już poznali, a najlepiej w Katowicach.

  • Niezłe – 13.02.2017

    A Wy wszyscy przypadkiem nie jesteście namówieni.
    Bezsensowna wypowiedź jednego, który udaje nawiedzonego obrońcę jedynie słusznych polskich producentów.
    Podżeganie innych.
    Ciekawe, czy byliście w Katowicach, czy jechaliście tam autobusem komunikacji miejskie, czy cokolwiek wiecie o problemach tej komunikacji.
    Ale jarcarskie wypowiedzi na jarcarskim portalu.

  • Gość – 13.02.2017

    Miśkiewicz a traktory są juź w toruniu. Bo chyba jakoś po terminie z 1.5 miesiąca. A bocian super sukcesy finansuje ich stalowa wola zbrojeniówka. Czyli jak się zmini władza i skończy się sprzedaż jak za pzpr. Wolny rynek nie potrzebuje polityków.

  • New – 14.02.2017

    Przecież post Miśkiewicza to ironia :D

  • :) – 14.02.2017

    Przecież wiadomo, że Miśkiewicz to trol i jego wypowiedzi są z kosmosu ;-)

  • Miśkiewicz REVEALED – 14.02.2017

    Przecież robię sobie jaja z oszołomów, którzy zajadle atakują wszystkich poza Solarisem. Można się już zeżygać z tego włażenie trolli infobusowych w d...ę Solarisowi. Wszyscy to szajs, MAN, Mercedes i inni. Czy teraz zrozumiecie swoją głupotę lizusy Solarisa na jego utrzymaniu?!?

  • farafiu – 14.02.2017

    RZygać jak coś, analfabeto. Dalej nie nauczyłeś się poprawie pisać?

  • 267 – 14.02.2017

    Kiedy będą wyniki? Trzymam kciuki z MANa!

  • Strazak sam – 15.02.2017

    Do farafiu osiagnac ideal o ktorym pisze nie jest łatwo ale można do tego dążyć w branży pracuje od 7 lat od 5 śledzę przetargi i zamówienia. Wiadomo wszystkiego nie ogarne ale z mojej perspektywy mało który przewoźnik kupuje więcej jak dwie marki a jeżeli już to tacy duzi jak Warszawa czy Kraków gdzie jest kilka oddziałów. Np Łódź ostatnio tylko merece lub solarki to samo Bydgoszcz Olsztyn tylko solarki Opole tylko Many oczywiście trafiają się takie zamówienia jak do Sosnowca ze jest Mix 3 Marek a mógł być jeszcze większy. Ale po co sobie życie utrudniać byłem 6 lat temu w pkm Gliwice i z tego co pamiętam to naliczylem 9 Marek ikarus dab Mercedes Solaris scania renault jelcze i many chyba jeszcze cos. Np w Warszawie zgrupowano Many i jelcze w jednym oddziale mercedesy są w jednym oddziale krótkie solbus z 3 różnych dostaw w jednym oddziale. Do każdej nowej marki musisz mieć przeszkolonych ludzi i odpowiednie narzędzi i części zamienne nawet takie podstawowe sprawy jak żarówki potrafią się różnić między markami a czasem nawet w ramach jednej marki. Dwa typy są potrzebne żeby nie było monopolu choć przy mniejszych przedsiebiorstwach lub u prywaciarza powinna być wg mnie jedna marka

  • farafiu – 15.02.2017

    Twoje zdanie szanuję oczywiście, rację masz.

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...