TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusowe zmiany w Wodzisławiu
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 10.01.2013 09:53:43 10 komentarzy
Autobusowe zmiany w Wodzisławiu

1 stycznia br. Dolnośląskie Linie Autobusowe rozpoczęły obsługę miejskich linii w Wodzisławiu Śląskim. Można powiedzieć, że to dolnośląski rewanż za wygraną śląskich firm w Wałbrzychu, aczkolwiek skala przewozów jest tutaj zdecydowanie mniejsza. Autobusy na czterech liniach A,B,C,D będą pokonywać rocznie 450 tys. km (dla porównaniu w Wałbrzychu jest to 20 000 000 wzkm). Dodatkowo na terenie miasta funkcjonuje 7 linii utrzymywanych przez MZK, które skomunikują Wodzisław Śląski z gminami sąsiednimi oraz linia E3. Taki układ komunikacyjny zaproponowała miastu także wrocławska firma doradcza –Trako . Nowy rozkład jazdy opiera się na stałych odstępach czasowych. W godzinach szczytów komunikacyjnych, na najważniejszych liniach autobusy będą kursować co 30 minut. W pozostałych godzinach dnia częstotliwość kursowania linii wynosić ma 60 minut. Zdaniem ekspertów w godzinach wieczornych można zagwarantować odjazdy co 120 minut. Dodatkowo komunikacja miejska jest skorelowana z rozkładem linii MZK i dostosowana w miarę możliwości do potrzeb uczniów dojeżdżających do szkół. Aby stosunkowo miękko wejść w nowy system komunikacyjny do 14 stycznia wodzisławskimi jeździmy autobusami zupełnie za darmo. Potem zaczną obowiązywać bilety - 2 zł normalny i 1 zł - ulgowy. O tym koniecznym okresie przejściowym świadczy m.in. fakt, że dopiero od najbliższego piątku rozpocznie działalność punkt sprzedaży biletów miesięcznych i będzie on funkcjonował w siedzibie biura podróży VIOLA.

A jak na tym tle wypadają autobusy firmy DLA? Jak informuje nas Radek Michałek z Wodzisławia –jak na razie ich debiut wypadł całkiem przyzwoicie. Pojazdy występują we wrocławskich, żółto-czerwonych barwach z niebieskim paskiem i logiem Komunikacja Miejska Wodzisław Śląski. Autobusy są czyste i sprawne oraz w dobrym stanie, zarówno pod względem estetyki wewnętrznej, jak i zewnętrznej. Nie ma tez większych kłopotów z ich punktualnością. Łącznie do obsługi miejskich tras w Wodzisławiu DLA oddelegowały 9 autobusów, w tym: 4 szt. Solaris Urbino 12, 2 szt. Autosany A0909L oraz Jelcz M081 Vero + 2 szt. Jelcz M120 jako rezerwa. Pojazdy stacjonują w Wodzisławiu na ul. Marklowickiej , na terenie byłej zajezdni PKS Wodzisław Śl., później PKS Rybnik, dzisiaj także w stanie likwidacji. Obecnym właścicielem bazy jest firma transportowa SACHS TRANS i to ona prawdopodobnie zabezpiecza podstawowy serwis autobusów. Dla DLA nie jest to debiut na śląskiej ziemi –spółka obsługuje również część połączeń w Rybniku. Obsługę wodzisławskich linii wrocławska firma wygrała w ramach przetargu, którym złożono cztery oferty. –„Propozycja DLA nie była najtańsza, ale najbardziej konkretna. Zwróciliśmy uwagę na tabor, stan i wyposażenie. DLA zaproponowało tablice świetlne i pełne dostosowanie taboru do osób niepełnosprawnych. Nie będzie również problemu z korzystaniem z komunikacji dorosłych z wózkami”–poinformowała na łamach gazety „Nowiny”Barbara Chrobok, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Wodzisławia.   

Rewolucja komunikacyjna w Wodzisławiu narastała już od kilku lat. Wybuchła w lutym 2012 r. Miasto stwierdziło, że nie stać go na członkostwo w Międzygminnym Związku Komunikacyjnym, który do tej pory zapewniało komunikację miejska na terenie Wodzisławia (a konkretniej od 2010 r. robiły to firmy PKM Jastrzębie, VBus Żory, PKS Rybnik oraz Kłosok Żory). W 2012 r. roczna dotacja miasta do kursów wynosiła ok. 3,2 mln zł, a w 2013 miał wzrosnąć do ok. 4 mln zł. O dynamice rosnących kosztów transportu zbiorowego świadczy fakt, że w 2004 r. dotacja miasta do wozokilometra wynosiła 1,55 zł., a w 2012 r. dotacja już 3,2 –czyli ponad dwa razy więcej! Zgodnie z prawem decyzja o wystąpieniu ze Związku z początkiem przyszłego roku musiała zapaść do końca czerwca. I tak się stało. Radni podjęli ją dzisiaj jednogłośnie. Zarówno nowy system komunikacji, jak i bilety mają być teraz tańsze i wydaje się, że ten cel został osiągnięty. Szacunkowy koszt utrzymania miejskiej komunikacji to 2,3 ml zł rocznie przy stawce 6,3 zł za wozokilometr, a ceny biletów autobusowych są niższe niż w MZK. Dodatkowo miasto chce wprowadzić zniżki dla rodzin wielodzietnych w ramach karty 3+. W ramach MZK było to niemożliwe. Na pewno na Wodzisław będą teraz bacznie spoglądały pozostałe gminy tworzące MZK. Jeżeli komunikacyjny eksperyment się uda 20-letnia tradycja Związku będzie mocno zachwiana. I tak zamiast się integrować, śląska komunikacja zaczyna się dzielić, a pasażerowie będą chyba musieli kupić nowe portfele, aby pomieścić te wszystkie rozmaite bilety.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
DLA
Wodzisław Śląski
  • ewq – 11.01.2013

    fakt zmiany są widoczne

  • – 11.01.2013

    W podróży na Śląsku zmiany zmiany

  • – 11.01.2013

    Podróż w nowym wydaniu

  • wodzisławianin – 12.01.2013

    „Propozycja DLA nie była najtańsza, ale najbardziej konkretna. Zwróciliśmy uwagę na tabor, stan i wyposażenie. DLA zaproponowało tablice świetlne i pełne dostosowanie taboru do osób niepełnosprawnych. Nie będzie również problemu z korzystaniem z komunikacji dorosłych z wózkami” Już to widzę, szczególnie dotyczy to Autosanów A0909L...

  • ptak – 14.01.2013

    No, DLA ma dobry tabor zwłaszcza ten z ukrainy rejestrowany na wariackich papierach na odpowiednią ilość miejsc.

  • bak – 15.01.2013

    A solaris też syfiasty autobus (pochodnia)

  • ciekawski – 16.01.2013

    a kto w Wodzisławiu będzie kontrolował bilety?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....