Autobusowe święto w Gdańsku: 115 Citaro [FILM]

infobus
29.05.2020 16:00
0 Komentarzy

29 maja flotę GAiT zasiliło kolejnych 48 nowoczesnych autobusów. Tym samym dostawa najnowszych Citaro zakończona.

Dzisiaj na gdańskie trasy wyruszyły ostatnie z dostarczonychpojazdów. Od teraz linie obsługiwać będzie łącznie 115 autobusów z normą Euro 6,Mercedes-Benz Citaro.

Gdańsk z Citaro

Pierwsze autobusy tej marki i klasy spółka Gdańskie Autobusyi Tramwaje zakupiła w latach 2016 – 2019. Wówczas było ich 67. Teraz domiejskiej floty dołączyło 48 pojazdów, tym razem w formie dzierżawy na osiemlat.

-„Komunikacja publiczna, na którą w bardzo wyraźny sposób wGdańsku stawiamy to nie tylko dobra jej organizacja, ale także nowoczesnytabor. Licząc z dzisiejszą dostawą ostatnich trzech pojazdów, niemal połowafloty autobusowej w naszym mieście to pojazdy najnowocześniejsze – mówiprezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz. – Kolejne wyzwania, jeśli chodzi okomunikację publiczną przed nami. Po niedzieli powinien do nas dotrzeć kolejnytramwaj, element projektu unijnego, ponieważ w ramach takich projektów nietylko budujemy linie tramwajowe i drogi, ale także kupujemy tabor.

Piotr Borawski zastępca prezydent Gdańska ds.przedsiębiorczości i ochrony klimatu zapowiada: – W bliskim czasie dokonamypewnych zmian związanych z komunikacją miejską. Wynikają one m.in. z przyjętegow końcu marca (na początek kwietnia), wspólnego biletu. Chcielibyśmy, by tolinie tramwajowe i kolej w naszym mieście były liniami zbiorczymi, a nowoczesne autobusy kursujące w dobrejczęstotliwości, zwoziły pasażerów do największych węzłów przesiadkowychtramwajowych, czy kolejowych.

Maciej Lisicki prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwajeprzypomniał: – Nowe pojazdy są z absolutnie najwyższej półki technologicznej,także w zakresie poziomu emisji spalin.Mówił także o drugiej transzy dostawy tramwajów dla Gdańska modelu PesaJazz Duo, zapewnił, że kolejna piętnastka z transzy obejmującej 30 pojazdówszynowych jest już produkowana.

-„Dzisiejsza dostawa nie byłaby możliwa bez współpracy ideterminacji wielu podmiotów. Wystawiona na próbę przez obecną sytuacjęepidemiczną, zdała ten egzamin na piątkę. Dziękuję za wytrwałość, elastycznośći partnerstwo wszystkim zaangażowanym, począwszy od GAiT po firmytransportujące, dostawców doposażenia autobusów oraz pracowników z EvoBus” –podsumował to wydarzenie Artur Konarski, prezes EvoBus Polska

{https://vimeo.com/424002802}

Gdański standard

Nowe pojazdy dzierżawione są przez spółkę GAiT od KonsorcjumFirm EvoBus Polska Sp. z o.o. oraz Pekao Leasing Sp. z o.o. GAiT dzierżawiłącznie 48 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich, w tym:

  • 29 autobusów standardowych (Mercedes-Benz Typ 628 02Citaro),

  • 13 przegubowych (Mercedes-Benz Typ 628 03 Citaro G)

  • i 6 typu midi (Mercedes-Benz Typ 628 02 Citaro K).

Oczywiście, wraz z wyposażeniem elektronicznym, niezbędnymoprogramowaniem oraz z licencjami. Dostarczone pojazdy są ustandaryzowane podwzględem konstrukcyjnym, parametrów technicznych oraz kompletacji wyposażeniadla danego typu. Mają wspólną stylizację i kolorystykę i identyczną organizacjęprzestrzeni pasażerskiej.

Serwis w ramach umowy dzierżawy obejmuje: obsługę techniczną- przeglądy codzienne i okresowe; naprawy eksploatacyjne; naprawy komponentów,które uległy awarii w trakcie eksploatacji autobusów; naprawy powypadkowe;naprawy będące następstwem wandalizmu; naprawy będące następstwem uszkodzeńwynikających z błędów eksploatacji autobusów, czynności związane z aktualizacjąbądź zmianą oprogramowania.

Koszt ośmioletniej dzierżawy pojazdów wraz z ich utrzymaniemtechnicznym to ponad 117 mln zł brutto (95,4 mln zł netto). Kwota ta wypłacanabędzie przez spółkę GAiT dostawcy w rozliczeniu comiesięcznym.

Nowoczesne i ekologiczne

Każdy z pojazdów wyposażony jest w system klimatyzacji owydajności zapewniającej komfort podróżowania nawet w upalne dni zuwzględnieniem specyfiki komunikacji miejskiej tj. częste otwieranie drzwi.

Komora silnika i komora dodatkowego urządzenia grzewczegowyposażone są w automatyczne urządzenia detekcji i gaszenia pożaru. Każdy zautobusów wyposażony jest w system monitoringu wizyjnego i system zliczającypasażerów. Wszystkie pojazdy przystosowane są do potrzeb osób niepełnosprawnychi podróżujących z wózkami dziecięcymi. W pojazdach zamontowano także funkcjęprzyklęku, dzięki której bok pojazdu będzie można obniżyć o 60 mm, co znacznieułatwia wejście i wyjście z pojazdu.

W kabinach kierowców zamontowane są defibrylatory AED.Korzystanie z nich jest bezpieczne i dla ratownika, i dla poszkodowanego.Defibrylator automatycznie analizuje pracę serca w ciągu kilku sekund, jeśliserce bije chaotycznie, aparat „rekomenduje” wstrząs terapeutyczny i „prowadzi”akcję ratowniczą; jeśli urządzenie nie wykryje takiej potrzeby, nie podawstrząsu terapeutycznego, ale podpowie dalsze działania.

Autobusy midi i standardowe zamontowane mają po jednym, aprzegubowe po dwa wyświetlacze LCD wewnętrzne, podwójne o wielkości 22'',umożliwiające wyświetlanie m.in. numeru linii, trasy, aktualnej pozycji pojazdu,zdjęć, komunikatów specjalnych i wideo. Monitory posiadają funkcjęantyrefleksu. W standardowych Citaro i w pojazdach midi znajduje się jeden, a wprzegubowych dwa wyświetlacze boczne LCD o rozmiarze 38'', na którychwyświetlane są informacje o numerze linii oraz przebieg trasy z graficznymoznaczeniem przystanku bieżącego.

Autobusy wyposażone są w trzy tablice zewnętrzne (przednia,boczna i tylna) wyświetlające informacje w barwie bursztynowej, zapewniającedobrą widoczność w każdych warunkach. Tablice wyświetlają numer linii oraznazwę przystanku końcowego w jednym lub w dwóch rzędach, mogą równieżwyświetlać informacje w sekwencji stałej lub płynącej.

Gdańskie innowacje

Techniczne nowinki w nowych Citaro to:

  • odzyskiwanie energii hamowania poprzez moduł rekuperacyjnyumieszczony przy tradycyjnych akumulatorach, co przyczynia się do znacznejredukcji zużycia paliwa, a tym samym emisji CO2 wpływając korzystnie naśrodowisko;

  • znacznie mniejsze od wartości granicznych normy Euro VIemisje spalin; norma Euro VI wprowadza zmniejszenie emisji cząstek stałych o 66% i tlenków azotu aż o 80 % w porównaniu do Euro V;

  • spełnienie Regulaminu nr 66-02 EKG ONZ i nr 29 EKG ONZwpływające na poprawę wytrzymałości konstrukcji nośnej oraz w zakresie ochronyosób przebywających w kabinie kierowcy

Na koniec krótki filmo nowych autobusach:

Komentarze