TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusowe silniki DAF MX-11 Euro 6
Dariusz Więcławski - Opublikowano: 03.06.2013 21:51:47 20 komentarzy
Autobusowe silniki DAF MX-11 Euro 6

DAF Trucks wprowadza nową generację silników autobusowych PACCAR MX-11, spełniającą normy emisji spalin Euro 6, które na terenie Unii Europejskiej wejdą w życie 1 stycznia 2014 r. Charakteryzują ją niewielkie rozmiary, niskie zużycie paliwa, niska masa, niski poziom hałasu oraz dobre osiągi i duża wytrzymałość. Nowe jednostki napędowe dla autobusów o pojemności 10,8 litra są dostępne w kilku regulacjach mocy w zakresie od 210 do 320 kW. Ich produkcja ruszy we wrześniu 2013 r. -„Nowy silnik Paccar MX-11 wpisuje się w tendencję do osiągania wyższej wydajności przy mniejszej pojemności skokowej.”–wyjaśnia Ron Borsboom, członek zarządu DAF Trucks odpowiadający z rozwój produktów. -„Nasza nowa, 11-litrowa jednostka posiada idealną pojemność do osiągania mocy w zakresie od 290 do 440 KM przy spełnieniu norm emisji spalin Euro 6 oraz wykorzystaniu najbardziej niezawodnego systemu jednostopniowego turbodoładowania. Jednostka MX-11 została opracowana całkowicie od podstaw. Głównymi celami postawionymi przed konstruktorami były: wysokie osiągi, niska masa i niskie zużycie paliwa, a także maksymalna niezawodność, trwałość i znakomita dostępność. Dzięki wysokim wartościom momentu obrotowego już od niskich obrotów silnika oraz okresach międzyprzeglądowych wynoszących 125 000 km, a także dzięki oszczędności silnika i jego niezawodności, nowa jednostka Paccar MX-11 będzie cieszyła się dużym zainteresowaniem wśród producentów autobusów i autokarów.”

Dwa wałki rozrządu w głowicy

Blok nowego silnika Paccar MX-11 Euro 6 ma całkowicie nową konstrukcję. Jest wykonany z wytrzymałego żelaza grafitowego z pionowym użebrowaniem, którego celem jest wzmocnienie konstrukcji jednostki oraz ograniczenie wytwarzanego hałasu. Wiele rozwiązań wprowadzono z myślą o niezawodności i trwałości nowego silnika. Np. dwie pompy, które wytwarzają ciśnienie dla systemu common-rail zostały wbudowane w blok silnika. Dwa wałki rozrządu zostały zamontowane w głowicy, która posiada po 4 zawory na każdy cylinder oraz zintegrowany kolektor dolotowy, który ma kilka istotnych zalet. „Głowice cylindrów są bardzo mocne, co umożliwia nam stosowania znacznie wyższego ciśnienia, a jednocześnie zapewnia większe rezerwy. Wszystko to wpływa na zwiększenie trwałości, niezawodności, jak również wydajności. Bezpośrednie sterowanie zaworami, w połączeniu ze zoptymalizowaną konstrukcją dróg dolotowych i wylotowych oraz komory spalania mają pozytywny wpływ na zużycie paliwa, minimalizują bowiem straty wewnętrzne. Umieszczone w głowicy wałki rozrządu pomagają także ograniczyć masę silnika. Sam wałek jest wydrążony w środku, ponieważ system wtrysku paliwa (FIE) jest sterowany osobnym wałkiem, co pozwala zaoszczędzić 15 kg masy.”–wyjaśnia Ron Borsboom.

Wtrysk common-rail i turbodoładowanie o zmiennej geometrii

Nowy silnik MX-11 dla autobusów wykorzystuje nowoczesną wersję układu wtryskowego common-rail pozwalającą uzyskiwać ciśnienie wtrysku do 2 500 barów, a także pozwala na stosowanie dodatkowego wtrysku przed lub po wtrysku właściwym, a nawet obu. Powoduje to dokładniejszą atomizację paliwa i daje możliwość dalszej optymalizacji procesu spalania, co z kolei przyczynia się do osiągnięcia najniższej możliwej emisji spalin oraz poziomu hałasu, jak również przyczynia się do ograniczenia zużycia paliwa. Fakt, że temperatura gazów spalinowych może być regulowana tak dokładnie, umożliwia optymalną współpracę silnika z systemami oczyszczania spalin w układzie wydechowym. Silnik został wyposażone w system turbodoładowania o zmiennej gemoetrii (VTG), który zapewnia optymalne wykorzystanie siły turbodoładowania w każdym zakresie obrotów, a więc umożliwia uzyskanie maksymalnych dostępnych osiągów. System recyrkulacji spalin EGR ma bardzo zwartą budowę i jest tak zaprojektowany, aby dostarczać najlepsze możliwe proporcje spalin i świeżego powietrza do układu dolotowego. Wszystkie te systemy są sterowane przez trzy mechanizmy: zawór ciśnienia zwrotnego, turbodoładowanie VTG i zawór EGR. Jedną z zalet jednostki MX-11 są także kompaktowe rozmiary, co czyni ją szczególnie zdatną do montażu w autobusach.

Oczyszczanie spalin do poziomu Euro 6

Aby spełnić surowe wymagania norm emisji spalin Euro 6, DAF wykorzystuje różne technologie oczyszczania spalin w układzie wydechowym, jak np. katalizator SCR, czy aktywny filtr cząstek stałych. - „Celem działania tych systemów jest nie tylko osiągnięcie odpowiedniego składu spalin, ale także odpowiedniej temperatury na wejściu do filtra cząstek stałych.”–mówi Borsboom –„Podstawowym założeniem jest osiągnięcie tak dużej pasywnej regeneracji filtra, jak to możliwe poprzez takie ustawienie silnika, aby tworzył idealne warunki do jej zaistnienia. Dlatego kolektor wydechowy, podobnie jak inne zespoły układu wydechowego, zostały zamknięte w specjalnych kapsułach. Jeżeli mimo to, temperatura gazów spalinowych jest zbyt niska ze względu na specyficzne warunki eksploatacji pojazdu, układ napędowy zostaje przełączony na układ aktywnej regeneracji filtra. Także katalizator SCR został tak opracowany, aby utrzymywać optymalny poziom temperatury. Dzięki specjalnie zaprojektowanym obudowom, silniki Paccar opracowane przez DAFa uzyskują maksymalne osiągi w znacznie szerszym zakresie temperatur, co oznacza że silnik może pracować optymalnie i w maksymalnie efektywny sposób.”

Oprócz wzrostu wydajności, innym ważnym celem przyświecającym konstruktorom silnika było skrócenie okresów wyłączenia pojazdu z ruchu. Dzięki stałemu i niskiemu zużyciu oleju silnikowego przez jednostkę Paccar MX-11, możliwe było osiągnięcie okresów między oczyszczaniem filtra cząstek stałych wynoszących 500 000 km, w zależności od sposobu eksploatacji pojazdu. Inną ciekawą opcją jest możliwość zamontowania katalizatora SCR i filtra cząstek stałych osobno, na dwóch przeciwnych końcach pojazdu, co ma wpływ na pojemność pasażerską pojazdu oraz rozkład masy.

Innowacyjne rozwiązania

W silniku Paccar MX-11 zastosowano także wiele innowacyjnych rozwiązań, jak np. wielorowkowy pasek klinowy oraz oszczędzająca energię sprężarka powietrza –przyczynia się to do obniżenia kosztów obsługi, zwiększenia niezawodności, ograniczenia masy i zużycia paliwa. W celu uzyskania maksymalnej wydajności paliwowej, podczas prac konstrukcyjnych skupiono się m.in. na obniżeniu strat wewnętrznych. Aby zwiększyć niezawodność i trwałość jednostki, wiązki przewodów zostały zamknięte w specjalnych obudowach. Silnik wyposażono w dwa alternatory połączone w osobną jednostkę, a moduł paliwowy ze zintegrowanym systemem ogrzewania i automatycznym osuszaczem, ulokowane są bezpośrednio na silniku, w celu uzyskania maksymalnej ich ochrony. Moduł olejowy z kolei wyposażony jest w zintegrowany filtr oleju i chłodnicę oleju, która wykonana jest ze stali nierdzewnej, co zapewnia jej wysoką trwałość. W celu uzyskania jak najdłuższych okresów międzyprzeglądowych, zastosowano aluminiową miskę olejową o dużej pojemności. W celu dalszego ograniczenia poziomu wibracji i hałasu, nowy silnik wyposażono w dedykowane punkty mocowania sprężarek dla układów klimatyzacyjnych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
DAF
Euro6
  • – 04.06.2013

    To niesamowite ile głupot może być w jednym artykule:0 -Zintegrowany kolektor z głowicą? -Sam wałek jest wydrążony w środku, ponieważ system wtrysku paliwa (FIE) jest sterowany osobnym wałkiem?? -wykorzystaniu najbardziej niezawodnego systemu jednostopniowego turbodoładowania, a w dalszej części; system turbodoładowania o zmiennej gemoetrii (VTG) -zastosowano także wiele innowacyjnych rozwiązań, jak np. wielorowkowy pasek klinowy -W celu uzyskania jak najdłuższych okresów międzyprzeglądowych, zastosowano aluminiową miskę olejową

  • TAK – 04.06.2013

    a zabudowanie dwóch pomp paliwowych w bloku silnika w skrajnych przypadkach przy ich uszkodzeniu może prowadzić do jego wymiany - i to jest to obniżenie kosztów eksploatacji.

  • dobry – 04.06.2013

    To znaczy, że do SU12 też będą montować silniki o tak dużej pojemności? Jaką pojemność ma daf PR183? Nigdzie tego nie mogę znaleźć...

  • Teofilow – 04.06.2013

    Pacar-PR motory maja 9,2l. No to niezla konkurencja do Mersedesa! :)

  • PiRo – 04.06.2013

    9,2 l

  • ,, – 05.06.2013

    Nowy silnik Paccar MX-11 wpisuje się w tendencję do osiągania wyższej wydajności przy mniejszej pojemności skokowej.”–wyjaśnia Ron Borsboom. Mniejsza pojemność to byłoby mniej niż 9,2 bo tak miał poprzednik a 11L to chyba większa pojemność no nie wiem może to ja jestem idiotą?..Może autor to wyjaśni ? poprostu chciałbym się dowiedzieć czy dobrze myślę . a póki co to autor usuwa wpisy niczego nie wyjaśniając,,,

  • ,,, – 05.06.2013

    Bo np. w autosanie jest mniejsza pojemność 7,8L a moc porównywalna- mam racje o to chodzi?

  • jacek – 05.06.2013

    No i tendencja jest dokładnie taka na świecie żeby były z mniejszych jednostek lepsze osiągi uzyskiwane a w polsce wyklucza się z przetargów silniki do 9L żeby wykluczyć takie firmy jak autosan czy solbus itd

  • dg – 05.06.2013

    czyli teraz przetargi będą dla producentów stosujących silniki powyżej 10L

  • mm – 06.06.2013

    Tak przetargi dla silników min 10,5L (solaris)

  • Teofilow – 07.06.2013

    I dobrze. Ja mysle, ze DAF ma najlepsze silniki. I w ten sposob mozna wykluczac niemieckie sztuczne Plastiko obudowany ogromnym czarnym szklem.

  • @Teofilow – 08.06.2013

    A kogo obchodzi co ty myślisz, co ty kreator mody?czy krytyk filmowy? a zwłaszcza na temat silników które jeszcze nigdzie nie zostały zamontowane.

  • Teofilow – 08.06.2013

    Bla.. Dziwne, ze na gorze pisze cos o Solaris Euro 6. To napewno tylko taka reklama na tym pojezdzie i nie ma silnika.. PS. ja nie wiem co to cie obchodzi co ja jestem a co nie. A zreszta niepisz do mnie, bo nawet nie mozez tak daleko pomislic, aby zalozyc imie autora..

  • ARG – 10.06.2013

    @ Teofilow idź do szkoły. To że była premiera Solarisa Euro 6 to nie znaczy że to dobry silnik bo jeszcze nie przejeździł takiej liczby kilometrów po której można stwierdzić jak ty że jest najlepszy na świecie. Chyba że korzystałeś z pomocy wróżki to wtedy wybaczam :)

  • Teofilow – 10.06.2013

    Wiadomo, ze DAF zawsze byl jeden z najlepszych. To dlaczego nie ma tak byc w przyszlosci..

  • anteater – 10.06.2013

    Teofilow: witam ponownie, wcześniej spec od importu i eksportu w temacie tureckich Conecto dla Warszawy, teraz spec od budowy silników. DAF najlepszym silnikiem? To idź zapytaj gdzieś do jakiegoś przedsiębiorstwa, czy kupili już pieluchy dla tych jednostek. Niestety, ale te silniki lubią gubić płyny eksploatacyjne - nie wiem, czy taka przypadłość może je czynić najlepszymi. Poczytaj trochę, albo popytaj na forach osoby mające styczność z tym sprzętem... Dodatkowo na galerii z CWS w Warszawie kiedyś pisali o problemie z bodajże pękającymi śrubami głowic (to apropo jednostek montowanych w Urbino 18 '05). Jak widać - ostatnimi czasy ciężko gloryfikować te silniki.

  • Szofer z Krakowa – 12.06.2013

    Okresy międzyprzeglądowe 125 tys. Czyli co najmniej 4 stany oleju wyleje na ulicę.

  • J – 13.06.2013

    Nie mogę znależc pewnego artykulu w cieci gdzie były przedstawiane dowody na to że filtry cząstek stałych tak naprawdę więcej szkód robią dla zdrowia organizmów niż jezeli by ich niebyło. Ponadto suma sumarów tego paliwa w przypadający cykl regeneracji tego filtra spalanego jest więcej.

  • J – 13.06.2013

    Ponadto dlaczego w tak dużych dieslach które pokonują dystansy rzędu kilku mln km w ciagu swojego życia nie stosowane są prawdziwe cuda techniki jakim są systemy zmiennych faz rozrządu ?.... A takie zawansowane zmienne fazy istnieją od 10 lat, mam tu na mysli valvetronic czy i-VTEC

  • JAN. – 11.06.2017

    silniki tylko firmy CUMMINS TYLKO TE SIĘ LICZĄ

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....