TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusowe koncerny podsumowują 2012 rok
Dariusz Więcławski - Opublikowano: 28.03.2013 09:19:00
Autobusowe koncerny podsumowują 2012 rok

Przedstawiamy zbiorcze dane autobusowych koncernów za rok 2012. Nasze zestawienie obejmuje wyniki Daimler Buses, Scania, VDL i Volvo (tylko za IV kwartał u.r.) Niestety tym razem nie dotarliśmy do wyników Irisbus i MAN. Prezentacje poszczególnych marek rozpocznamy w porządku alfabetycznym:

Daimler Buses

W 2012 r. Daimler Buses sprzedał na całym świecie 32 100 autobusów i podwozi (39 700 rok wcześniej). Przychody ze sprzedaży również spadły o 0,5 mld euro do poziomu 3,9 mld euro. Zysk przed opodatkowaniem wyniósł -232 mln euro (rok wcześniej +162 miliony euro). Strata finansowa spowodowana była głównie załamaniem sprzedaży podwozi autobusowych, co wynikało z trudnej sytuacji na rynkach Ameryki Południowej. Do strat przyczynił się także niekorzystny układ sprzedaży poszczególnych modeli na słabnących rynkach europejskich. Dodatkowe 155 milionów euro strat wyniknęło z działań związanych z reorganizacją procesu produkcyjnego w Europie i Ameryce Północnej oraz z niekorzystnych zmian w kursach walutowych.

Daimler Buses przewiduje, że w najbliższych latach będzie w stanie utrzymać swoją wiodącą pozycję w segmencie autobusów o d.m.c. powyżej 8 ton. Przyczyni się do tego nie tylko wprowadzenie na rynek nowych modeli, ale także oczekiwany wzrost sprzedaży autobusów w Brazylii przed Mistrzostwami Świata w Piłce Nożnej (2014 r.) oraz Igrzyskami Olimpijskimi (2006 r.) W Europie Zachodniej utrzymanie pozycji koncernowi powinno umożliwić wprowadzenie dwóch nowych rodzin autobusów: miejskiego Citaro oraz turystycznej Setra 500.

Scania

Zamówienia na autobusy zmniejszyły się w ciągu roku, szczególnie w Europie i Azji. Dlatego Scania zwolniła 142 pracowników w zakładach w Polsce pod koniec II kwartału. Zamówienia w 2012 r. spadły łącznie o 21% do poziomu 6 060 sztuk (wobec 7 707 rok wcześniej). W samym IV kwartale zamówienia zmniejszyły się o 11% do poziomu 1 448 sztuk (1 636 sztuk rok wcześniej). W Europie spadek zamówień w IV kwartale wyniósł 29% rok do roku, przy czym większość tego spadku przypadła na rynki skandynawskie. Dzięki dobrej sytuacji w Brazylii i Chile, w IV kwartale odnotowano natomiast wzrost liczby zamówień w Ameryce Łacińskiej. W Azji portfel zamówień skurczył się w IV kwartale 2012 r. w porównaniu z tym samym okresem poprzedniego roku o 16%, na co wpłynęły przede wszystkim spadki na Bliskim Wschodzie oraz w Tajlandii. Liczba zamówień w Afryce i Oceanii spadła o 30%, przy czym w większości spadek ten dotyczył rynku australijskiego.

Dostawy autobusów w 2012 r. wyniosły 6 350 sztuk (wobec 7 988 sztuk rok wcześniej). W samym IV kwartale dostawy zmniejszyły się do 1 703 sztuk (wobec 2 383 rok wcześniej). W Europie dostawy skurczyły się o 64% w porównaniu z IV kwartałem 2011 r. Dostawy zmniejszyły się także o 17% w Ameryce Łacińskiej. W Azji spadek ten wyniósł 36%, natomiast w Afryce i Oceanii odnotowano w IV kwartale wzrost o 97%.

Łączne obroty działu autobusowego Scanii w 2012 r. wyniosły 7 196 tys. koron szwedzkich (wobec 8 206 tys. rok wcześniej), co oznacza spadek o 12%. W samym IV kwartale obroty działu spadły o 30% do poziomu 1 775 tys. koron (2 529 tys. koron rok wcześniej).

 

VDL Bus &Coach

Obroty VDL Bus &Coach w 2012 r. wzrosły z poziomu 405 milionów euro do 431 milionów euro (wzrost o 6%). Jednak podobnie jak w 2011 r., wynik finansowy był ujemny. Na koniec roku, wartość portfela zamówień zmniejszyła się z poziomu 194 milionów euro do 156 milionów euro. Rosnąca konkurencja na rynkach europejskich powoduje, że zwiększa się presja cenowa. Dlatego, w 2013 r. konieczne będą działania zmierzające do ograniczenia kosztów. W związku z tym zarząd firmy rozpoczął negocjacje ze związkami zawodowymi w sprawie uelastycznienia czasu pracy. Celem tych rozwiązań jest utrzymanie poziomu zatrudnienia oraz utrzymanie dotychczasowego poziomu kompetencji. Grupa VDL jest zdania, że dział autobusowy ma przed sobą przyszłość, bowiem pomimo spadku popytu udało mu się uzyskać wzrost udziału w europejskim rynku.

Volvo

Słabość rynku spowodowały także osiągnięcie straty operacyjnej Volvo Buses w IV kwartale 2012 r. rzędu 129 milionów koron szwedzkich. Łącznie w 2012 r. Volvo dostarczyło 10 678 autobusów, co oznacza spadek o 16% w porównaniu do 2011 r. Światowy popyt na autobusy był na niskim poziomie na wszystkich rynkach z wyjątkiem Azji. Łączną sprzedaż na rynku europejskim szacuje się na ok. 20 600 sztuk, co oznacza spadek o 13% w stosunku do 2011 r. W krajach Europy Południowej spadki te wynoszą nawet ok. 40%. We wszystkich europejskich przetargach dało się zauważyć dużą presję cenową. W Ameryce Północnej rynek autobusów miejskich nadal jest dość słaby ze względu na sytuację budżetową, natomiast rynek autokarów odbudowuje się, ale bardzo powoli. Nadal niska jest sprzedaż w krajach Ameryki Południowej, co można tłumaczyć okresowym wzrostem popytu rok wcześniej w związku z wprowadzeniem normy Euro 5, a także wahaniem nastrojów związanym z wyborami samorządowymi w Brazylii.

Wzrost notują natomiast rynki azjatyckie, jest on jednak znacznie mniejszy niż w poprzednich latach w związku z globalną sytuacją finansową. Rynek indyjski wzrósł o 3%, a chiński o 6%.

Łączne dostawy w IV kwartale wyniosły 3 244 sztuki, co oznacza spadek w stosunku do tego samego okresu ubiegłego roku o 22% (4 172 sztuki). Portfel zamówień w IV kwartale również skurczył się do 2 068 autobusów (3 941 rok wcześniej). O 14% zmniejszyły się również obroty netto za IV kwartał 2012 r. z 5,571 mln koron do 5,626 mln koron (po uwzględnieniu wahań kursowych spadek wyniósł 12%).

W IV kwartale 2012 r. Volvo Buses odnotowało stratę netto w wysokości 129 milionów koron szwedzkich (zysk netto 308 mln koron w IV kwartale 2011 r.) Przyczyniły się do tego działania restrukturyzacyjne, w tym proces przenoszenia produkcji z Säffle (Szwecja) do Wrocławia oraz reorganizacja produkcji w chińskiej spółce joint-venture Sunwin Bus. W związku z negatywną sytuacją na rynku, obecnie Volvo Buses podejmuje kolejne działania zmierzające do ograniczenia kosztów.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Daimler
Scania.Volvo
VDL

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....