TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobusem pod prąd? Tak! W Gdyni
- Opublikowano: 07.05.2019 10:00:43
Autobusem pod prąd? Tak! W Gdyni ; fot. ZDZ Gdynia

Gdynia szykuje się do podpisania umowy o dofinansowanie pionierskiego w Polsce projektu, który umożliwi uruchomienie kontraruchu dla autobusów. Na ulicy Cwarznieńskiej.

Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej kierowcy korzystają z dwóch oddzielnych jezdni w obu kierunkach. Każda posiada po dwa pasy ruchu, ale w godzinach porannego szczytu jezdnia prowadząca do centrum Gdyni jest zawsze bardziej zatłoczona niż druga. I właśnie po tej mniej zatłoczonej jezdni będzie mógł się poruszać autobus, jadący w przeciwnym kierunku, czyli "pod prąd". Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu o około 10 minut. To pionierskie i bardzo innowacyjne rozwiązanie ma już zapewnione dofinansowanie z centralnego Funduszu Dróg Samorządowych. Umowa o dofinansowanie projektu powinna zostać podpisana jeszcze w maju tego roku.

Projekt nosi nazwę "Utworzenie kontrapasa autobusowego w ciągu ul. Chwarznieńskiej w Gdyni" i polega na przebudowie leśnego odcinka ulicy Chwarznieńskiej. Celem przebudowy jest wprowadzenie zmiennej organizacji ruchu, która umożliwi pojazdom transportu publicznego ominięcie zatoru drogowego w kierunku Centrum, pomiędzy dzielnicami Chwarzno-Wiczlino a Witominem.

- To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają z transportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów. Niedawno zakończyliśmy budowę buspasów wzdłuż ulicy Morskiej, które również uzyskały dofinansowanie zewnętrzne. Tym razem przenosimy się na ulicę Chwarznieńską, gdzie powstanie zapowiadany wcześniej kontrapas autobusowy. Jest to rozwiązanie, dzięki któremu każdego dnia mieszkańcy korzystający z transportu publicznego będą poruszać się szybciej i wygodniej. – mówi Marek Łucyk wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jak to będzie działać?

Projekt jest oparty na wykorzystaniu elektronicznych pomiarów natężenia ruchu na drodze. To nic innego jak system TRISTAR, funkcjonujący w naszej aglomeracji od 2015 roku. W sytuacji, kiedy duże natężenie ruchu na południowej jezdni ulicy Chwarznieńskiej w kierunku Centrum będzie powodować wydłużenie czasu przejazdu powyżej określonej wartości, lewy pas ruchu jezdni północnej - w kierunku Chwarzna-Wiczlina - zmienia funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą w przeciwnym kierunku.

Specjalne skanery, pracujące w oparciu o przesył danych technologii w systemie bluetooth/wifi, będą analizowały czas przejazdu ul. Chwarznieńską. Jeśli czas przejazdu osiągnie wartość graniczną, operator systemu TRISTAR zostanie o tym poinformowany i będzie miał możliwość uruchomić ruch autobusów drugą jezdnią "pod prąd". Zastosowanie tego rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu przejazdu pojazdów transportu publicznego w szczycie porannym o około 10 minut. Dane te pochodzą z modelu transportowego dla Miasta Gdyni.

- Otrzymane dofinansowanie oraz plan oddania inwestycji w tym roku bardzo ucieszy mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ jest to kolejny i bardzo znaczący krok wspierający transport publiczny. Zaproponowane rozwiązanie jest bardzo innowacyjne, wcześniej niespotykane w Gdyni i jestem przekonany, że zachęci kolejnych mieszkańców do korzystania z komunikacji publicznej. - mówi Jakub Ubych, radny miasta Gdyni i pełnomocnik prezydenta Gdyni ds. dzielnic.

Mapka z istniejącymi i planowanymi buspasami w rejonie ulicy Chwarznieńskiej

Opisane rozwiązanie wymaga rozbudowy istniejących rozwiązań teletechnicznych systemu TRISTAR. Pojawią się pętle indukcyjne w nawierzchni jezdni, maszty sygnalizacyjne, latarnie, osprzęt sygnalizacyjny, dwie szafy zasilająco-telekomunikacyjne, nowy sterownik sygnalizacji świetlnej i nastąpi rozbudowa istniejącego sterownika na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej i ul. Okrężnej. Dodatkowo ruch będą kontrolować trzy kamery, moduły pomiaru czasu przejazdu pojazdów, a tablice elektroniczne będą informowały kierowców o ruchu autobusów po kontrapasie.

Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych wynosi 50% szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł. Ostateczny koszt i harmonogram realizacji poznamy po zakończeniu przetargu na wykonanie inwestycji.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
buspas
ITS
Gdynia
  • Michał Pawłowski – 07.05.2019

    Jacek, patrz! Coś co u nas nie przeszło przy CNK ;)

  • Michał Paweł Łukasz – 07.05.2019

    Co by tu zrobić, żeby było, a jednocześnie nic nie zrobić, żeby było. Zróbmy buspas pod prąd! Będzie kosztować dużo, ale cóż, czego to się nie robi dla mieszkańców. Nie mogli dobudować jednego pasa w każdą stronę i przeznaczyć to na buspas?

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....