Autobusem pod prąd? Tak! W Gdyni

infobus
07.05.2019 08:00
0 Komentarzy

Gdynia szykuje się do podpisania umowy o dofinansowanie pionierskiegow Polsce projektu, który umożliwi uruchomienie kontraruchu dla autobusów. Naulicy Cwarznieńskiej.

Na leśnym odcinku ulicy Chwarznieńskiej kierowcy korzystająz dwóch oddzielnych jezdni w obu kierunkach. Każda posiada po dwa pasy ruchu,ale w godzinach porannego szczytu jezdnia prowadząca do centrum Gdyni jestzawsze bardziej zatłoczona niż druga. I właśnie po tej mniej zatłoczonej jezdnibędzie mógł się poruszać autobus, jadący w przeciwnym kierunku, czyli „podprąd”. Pozwoli to na skrócenie czasu przejazdu o około 10 minut. To pionierskiei bardzo innowacyjne rozwiązanie ma już zapewnione dofinansowanie z centralnegoFunduszu Dróg Samorządowych. Umowa o dofinansowanie projektu powinna zostaćpodpisana jeszcze w maju tego roku.

Projekt nosi nazwę „Utworzenie kontrapasa autobusowego wciągu ul. Chwarznieńskiej w Gdyni” ipolega na przebudowie leśnego odcinka ulicy Chwarznieńskiej. Celem przebudowyjest wprowadzenie zmiennej organizacji ruchu, która umożliwi pojazdomtransportu publicznego ominięcie zatoru drogowego w kierunku Centrum, pomiędzydzielnicami Chwarzno-Wiczlino aWitominem.

– To kolejna dobra informacja dla osób, które korzystają ztransportu publicznego. Miasto Gdynia konsekwentnie rozwija sieć buspasów.Niedawno zakończyliśmy budowę buspasów wzdłuż ulicy Morskiej, które równieżuzyskały dofinansowanie zewnętrzne. Tym razem przenosimy się na ulicęChwarznieńską, gdzie powstanie zapowiadany wcześniej kontrapas autobusowy. Jestto rozwiązanie, dzięki któremu każdego dnia mieszkańcy korzystający ztransportu publicznego będą poruszać się szybciej i wygodniej. – mówi MarekŁucyk wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

Jak to będzie działać?

Projekt jest oparty na wykorzystaniu elektronicznychpomiarów natężenia ruchu na drodze. To nic innego jak system TRISTAR,funkcjonujący w naszej aglomeracji od 2015 roku. W sytuacji, kiedy duże natężenie ruchu napołudniowej jezdni ulicy Chwarznieńskiej w kierunku Centrum będzie powodowaćwydłużenie czasu przejazdu powyżej określonej wartości, lewy pas ruchu jezdnipółnocnej – w kierunku Chwarzna-Wiczlina -zmienia funkcję i staje się pasem wyłącznie dla autobusów, które jadą wprzeciwnym kierunku.

Specjalne skanery, pracujące w oparciu o przesył danychtechnologii w systemie bluetooth/wifi,będą analizowały czas przejazdu ul. Chwarznieńską. Jeśli czas przejazduosiągnie wartość graniczną, operator systemu TRISTAR zostanie o tympoinformowany i będzie miał możliwość uruchomić ruch autobusów drugą jezdnią”pod prąd”. Zastosowanie tego rozwiązania pozwoli na skrócenie czasu przejazdupojazdów transportu publicznego w szczycie porannym o około 10 minut. Dane tepochodzą z modelu transportowego dla Miasta Gdyni.

– Otrzymane dofinansowanie oraz plan oddania inwestycji w tymroku bardzo ucieszy mieszkańców zachodnich dzielnic Gdyni, ponieważ jest tokolejny i bardzo znaczący krok wspierający transport publiczny. Zaproponowanerozwiązanie jest bardzo innowacyjne, wcześniej niespotykane w Gdyni i jestemprzekonany, że zachęci kolejnych mieszkańców do korzystania z komunikacjipublicznej. – mówi Jakub Ubych, radny miasta Gdyni i pełnomocnik prezydentaGdyni ds. dzielnic.

Mapka z istniejącymi i planowanymi buspasami w rejonie ulicyChwarznieńskiej

Opisane rozwiązanie wymaga rozbudowy istniejących rozwiązańteletechnicznych systemu TRISTAR. Pojawią się pętle indukcyjne w nawierzchnijezdni, maszty sygnalizacyjne, latarnie, osprzęt sygnalizacyjny, dwie szafyzasilająco-telekomunikacyjne, nowy sterownik sygnalizacji świetlnej i nastąpirozbudowa istniejącego sterownika na skrzyżowaniu ul. Chwarznieńskiej i ul.Okrężnej. Dodatkowo ruch będą kontrolować trzy kamery, moduły pomiaru czasuprzejazdu pojazdów, a tablice elektroniczne będą informowały kierowców o ruchuautobusów po kontrapasie.

Dofinansowanie z Funduszu Dróg Samorządowych wynosi 50%szacowanych kosztów przedsięwzięcia, czyli około 2 mln zł. Ostateczny koszt iharmonogram realizacji poznamy po zakończeniu przetargu na wykonanieinwestycji.

Komentarze