TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Autobus Rafako wejdzie na rynek w 2020 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 17.04.2019 12:00:52
Autobus Rafako wejdzie na rynek w 2020 r.

Rafako chce mieć po wakacjach gotową homologację na model E-Bus i jesienią ruszyć z testami trzech prototypów. Cel wejść na rynek na początku 2020 r. i równolegle ruszyć z produkcją seryjną.

Spółka Rafako z grupy PBG zaprezentowała we wtorek na wystawie SielsiaKOMUNIKCJA w Sosnowcu zbudowany przez siebie autobus zeroemisyjny z baterią w podwoziu – po raz pierwszy pokazując wnętrze pojazdu. Firma przekonuje, że jej niewielki autobus elektryczny może mieć liczne zastosowania. O targowej premierze Rafako na autobusowych targach pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

9 elektrycznych metrów

Pokazany na targach Silesia Komunikacja w Sosnowcu pojazd Rafako E-Bus to pojazd klasy długości dziewięciu metrów, z całkowicie niską podłogą. Występujący na towarzyszącej targom konferencji "Transport niskoemisyjny w GZM" przedstawiciel firmy Wojciech Skęczek, mówiąc o potencjale rynkowym dla takiego pojazdu odwoływał się m.in. do rządowych planów związanych z elektromobilnością.

Podkreślał jednocześnie, że ważny wpływ na ich realizację będą miały działania władz lokalnych na rzecz zachęcania mieszkańców do korzystania z transportu publicznego. Przypomniał przy tym, że w Polsce, w przeciwieństwie do części krajów europejskich, wciąż spada wskaźnik dystansu pokonywanego przez pasażerów transportu publicznego.

-"Uważamy, że można to zmienić. Jednym ze sposobów może być używanie mniejszych pojazdów, jak Rafako E-Bus, który w wersjach zarówno miejskich, podmiejskich, jak i szkolnych, może być uzupełnieniem komunikacji regularnej" - zaznaczył Skęczek.

Poza szczytem - poza centrum

Mówiąc o zaletach pojazdu Rafako przedstawiciel firmy zwrócił uwagę na wymiary zewnętrzne, przede wszystkim obniżenie wysokości nadwozia, które powinno sprzyjać elastyczności jego wykorzystania na bocznych drogach, gdzie barierą dla standardowych autobusów bywają niskie wiadukty.

Skęczek przytoczył przykłady potencjalnych zastosowań pojazdu Rafako: w centrach miast poza godzinami szczytu, w zabudowie zabytkowej, uzdrowiskach czy przyszłych miejskich strefach zeroemisyjnych. Jego zdaniem polami zastosowania E-Busa mogą być też linie podmiejskie dowożące do centrów przesiadkowych, kursy szkolne, turystyczne czy tzw. autobusy na żądanie.

E-Bus w liczbach

Pokazany w Sosnowcu pojazd ma blisko 8,5 m długości, 2,4 m szerokości i 3,2 m wysokości. Autobus ma powstawać w dwóch technologiach bateryjnych LTO – do szybkiego i NMC – do wolniejszego ładowania; w trzech wariantach: miejskiej, podmiejskiej i szkolnej. Liczba miejsc, zależnie od konfiguracji, ma wynosić do 20 siedzących i do 40 stojących (z zapewnieniem miejsc dla niepełnosprawnych); łącznie do 53-54 miejsc.

Utworzony kilka lat temu zespół projektowy Rafako – finansowany ze środków własnych spółki - pracował w Solcu Kujawskim. Opracowując autobus firma założyła, że ma on być całkowicie polskim projektem i w jak największym stopniu polskim produktem, powstającym od podstaw jako autobus elektryczny – z baterią w podłodze, co ma pozytywnie wpływać na parametry trakcyjne.

Baterie w technologii litowo-tytanowej (LTO), które lepiej niż najpopularniejsze dziś litowo-jonowe nadają się do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy, mają umożliwiać ładowanie w 15 minut do 90 proc. pojemności. Synchroniczny wielofazowy silnik centralny z magnesami trwałymi ma zapewniać wysoką sprawność, a lekka konstrukcja zwiększać zasięg.

Elektryczny timing

Rafako spodziewa się po tegorocznych wakacjach dysponować już homologacją prezentowanego obecnie pojazdu.

-"Na koniec tego i w przyszłym roku chcemy zacząć testy trzech prototypów tak, żeby w 2020 r. można było wejść w eksploatację. Nie spieszymy się, chcemy to zrobić dobrze" - zapewnił we wtorek Skęczek.

Pierwsza prezentacja prototypu – z nieprzejrzystymi oknami - miała miejsce w grudniu ub. roku w siedzibie firmy w Raciborzu. W jej trakcie prezes Agnieszka Wasilewska-Semail mówiła, że zaangażowanie spółki specjalizującej się w produkcji kotłów i bloków energetycznych w taki projekt wynika z analiz dot. jej strategii w perspektywie dziesięcioletniej, w kontekście m.in. światowych trendów związanych z węglem.

Rafako nie złożyło oferty w zakładającym rozwój polskiego autobusu elektrycznego programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym partnerskie samorządy (łącznie z 27 ośrodków w kraju) zamawiają opracowywany pojazd. Projekt NCBR jest po etapie wyboru oferty – zwycięską spośród trzech okazała się złożona przez konsorcjum z liderem: Ursusem.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
targi
SilesiaKOMUNIKACJA
Rafako
  • Michał Paweł Łukasz – 17.04.2019

    Interesująco się zapowiada, może pomyślą o ładowaniu/zasilaniu z trakcji trolejbusowej.

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....