Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Arriva wreszcie z umową w Warszawie. 54 Nowe Urbino 18 CNG!

infobus
10.04.2019 12:00
0 Komentarzy

Już wkrótce w Warszawie zadebiutują autobusy przegubowe o napędzie gazowym wyprodukowane przez Solarisa. Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie podpisał dziś umowę z Arrivą na obsługę komunikacyjną 54 takimi pojazdami do końca 2026 r.

To kolejny kontrakt z prywatnym przewoźnikiem zwiększający liczbę niskoemisyjnych autobusów jeżdżących w stolicy. Zarząd Transportu Miejskiego, realizując politykę czystego powietrza, w przetargach, w których biorą udział prywatni operatorzy, premiuje autobusy z alternatywnym napędem. Podjęte przez urzędników w ostatnich latach działania doprowadziły do kompleksowej wymiany floty pojazdów prywatnych operatorów autobusowych. Duże inwestycje w tej sferze realizują także Miejskie Zakłady Autobusowe.

Trzeci kontrakt Arrivy w Warszawie
Zawarta dziś umowa obejmuje świadczenie usług przewozowych 50 autobusami Solaris Urbino 18 CNG oraz zapewnienie czterech takich pojazdów rezerwowych. Warta 291 mln zł netto umowa została podpisana na 8 lat. Arriva rozpocznie wykonywanie przewozów po stawce początkowej 7,38 zł/wzkm netto.

Rocznie autobusy będą wykonywały przewozy na poziomie ok. 4 mln wzkm. Po rozpoczęciu realizacji tego kontraktu, Arriva z flotą 142 pojazdów będzie drugim największym prywatnym operatorem autobusowym w Warszawie. Gazowe Nowe Urbino 18 CNG w ramach podpisanej dziś umowy będą wozić pasażerów od września.

nU18 CNG? Oczywiście na bogato!
Zaoferowane przez przewoźnika przegubowe „jamniki” wyposażone są w szereg ekologicznych rozwiązań gwarantujących niską emisję zanieczyszczeń do atmosfery. Warto w tym miejscu dodać, że warszawska dostawa będzie dla Solarisa największym w Polsce jednorazowym zamówieniem na autobusy gazowe.

Nowe Urbino 18 CNG dla Arrivy napędzane będą sprężonym gazem ziemnym, który magazynowany będzie w umieszczonych na dachu pojazdu butlach o objętości wodnej 1700 l. Silnik każdego z tych autobusów, czyli niespełna dziwięciolitrowy Cummins ISLG 320 spełnia restrykcyjną unijną normę czystości spalin Euro 6. Autobusy na gaz są także wyraźnie cichsze od klasycznych diesli.

„Zarząd Transportu Miejskiego wspiera rozwój niskoemisyjnej mobilności w stolicy. Opowiadamy się za jak najszerszym wykorzystywaniem ekologicznych pojazdów w komunikacji zbiorowej w Warszawie i w całej aglomeracji. Cieszy nas to, że kolejne ponad 50 nowych autobusów na stołecznych ulicach będzie wykorzystywać napęd gazowy” – powiedziała Katarzyna Strzegowska, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie.

„Podpisana dziś umowa to nasz trzeci kontrakt na komunikację miejską w Warszawie. To duża satysfakcja, że możemy być częścią warszawskiego systemu komunikacji i świadczyć coraz więcej usług dla mieszkańców Warszawy. Ogromnie cieszy też fakt, że autobusy, które wyjadą na ulice Warszawy, mają ekologiczny napęd.” – zaznaczył Piotr Halupczok, prezes Grupy Arriva w Polsce.

W gazowcu Arrivy pasażerowie będą mogli skorzystać z 39 miejsc siedzących. Solaris wyposaży te autobusy w rozbudowany pakiet systemów elektronicznych, obejmujący m.in. bogaty SIP, stały monitoring wnętrza i otoczenia pojazdu, system zliczania pasażerów i łączność alarmową kierowcy. Pojazdy te będą posiadać również automaty biletowe i klimatyzację.

Jak zawsze w przypadku przetargów na obsługę komunikacyjną organizowanych przez ZTM, aby podpisać kontrakt, operator musiał spełnić szereg wymogów. Chodziło zarówno o posiadanie odpowiedniego zaplecza technicznego niezbędnego dla utrzymania pojazdów, jak i zapewnienie kierowców o odpowiednich kwalifikacjach. Chodzi tutaj o znajomość języka polskiego przynajmniej na poziomie średniozaawansowanym (poziom B1), znajomość układu komunikacyjnego, topografii Warszawy i okolic oraz przepisów porządkowych i taryfowych. ZTM wymagał także od operatora, aby jego pracownicy byli zatrudnieni na podstawie umowy o pracę.

Tym samym kończy się „przegubowa bitwa warszawska”, która trwała od końca stycznia 2018 r. Był to najdłużej trwający przetarg na przewozy w dwóch kategoriach. Pierwsza- było to najdłuższe postępowanie na tego typu usługi w Polsce. Po drugie najdłuższe w formule, która w Warszawie obowiązuje już cztery lata. Z pewnością zostanie on zapamiętany jako ten, w którym odszło do wielu zwrotów akcji i ujawnienia ciekawych informacji. Część tych, które nie ujrzały światła dziennego pozostanie tajemnicą tego przetargu i będzie o nich się jeszcze długo plotkowało.

Cel? 220 ekologicznych autobusów jesienią
Warto podkreślić, że już dziś w Warszawie jeździ ponad 160 autobusów zero- i niskoemisyjnych. To 31 pojazdów elektrycznych, 70 hybrydowych i 64 na gaz. Łącznie z 54 gazowcami firmy Arriva będzie ich więc prawie 220. Wkrótce takich pojazdów będzie jeszcze więcej. Na ulice Warszawy wyjechały już pierwsze MAN-y Lion's City G CNG z zakupionej partii aż 110 takich autobusów w ramach kontraktu z Miejskimi Zakładami Autobusowymi.

Komentarze