TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Arriva w kontrze. Przetarg w Tarnobrzegu do naprawy?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 21.09.2018 16:00:19
Arriva w kontrze. Przetarg w Tarnobrzegu do naprawy?

Urząd Miasta w Tarnobrzegu dłużej poczeka na wyłonienie operatora, który do końca 2022 r. będzie odpowiadał za obsługę komunikacji miejskiej. Arriva zaskarżyła do Krajowej Izby Odwoławczej niektóre warunki zamówienia. Zdaniem spółki faworyzują one obecnego operatora, czyli konsorcjum firm Polkar i MPK Tarnobrzeg.

O warunkach zamówienia pisaliśmy tutaj. Wybrany operator będzie odpowiedzialny za obsługę tarnobrzeskiej komunikacji w okresie od 1 stycznia 2019 r. do końca 2022 r. Przez ten czas ma wykonać pracę eksploatacyjną w wymiarze 2 160 121,80 wzkm.

Co do taboru to wymagania nie są zbyt wygórowane. Na 16 autobusów minimum 7 pojazdów ma być nie starszych niż z 2006 r. i z normą min. Euro 4, a pozostałe 9 sztuk - nie starsze niż z 2001 r. Ponadto operato będzie pobierał przychód z biletów. W ofercie musi więc jedynie wskazać kwotę dopłaty do wzkm, którą opłaci miasto.

Z niektórymi warunkami postępowania nie zgadza się Arriva i zarzuca urzędnikom, że te faworyzują obecnego operatora. W pierwszej kolejności spółka zwraca uwagę, że sztywne określenie terminu rozpoczęcia przewozów jest bezprawne w sytuacji, kiedy nie jest pewny moment zakończenia postępowania i zawarcia umowy z jego zwycięzcą. Ponadto Arriva wskazuje, że przed startem konieczne jest przeprowadzenie przygotowań, które obejmują m.in. zakup autobusów, rekrutację pracowników, uruchomienie zajezdni oraz systemu GPS, który ma być udostępniony miastu. Stąd też przewoźnik postuluje wprowadzenie zapisu, że start przewozów odbędzie się w ciągu 3 miesięcy od podpisania umowy a uruchomienie GPS miesiąc później.

Tabor

Arriva zauważa niekonsekwencję w wymaganiach odnośnie autobusów. Widać to najlepiej porównując pojazdy klasy MAXI z pojazdami klasy MIDI. W przypadku tych pierwszych miasto oczekuje, że każdy będzie miał min. 2 pary drzwi oraz umożliwi podróż min. 80 pasażerom. Z kolei z 7 autobusów klasy MIDI o długości do 10,5 m ma już mieć min. 3 pary drzwi. W przypadku piątki tej samej wielkości wejścia już mają być min. 2.

W ocenie Arrivy taki podział jest niezasadny i niekonsekwentny. Spółka zwraca także uwagę, że dostępność używanych autobusów tej klasy z trzema wejściami jest znikoma i często były to efektem indywidualnych zamówień. Jako przykład wskazuje ex warszawskie MAN-y NM223.3, które użytkuje... MPK Tarnobrzeg. W tej części odwołania Arriva domaga się zrównania wymogów wobec autobusów o długości do 10,5 m.

Waloryzacja, brak informacji o wpływach z biletów

W obecnym brzmieniu umowy waloryzacja będzie oparta o roczny wskaźnik zmiany cen towarów i usług obliczony przez GUS (50%) i zmianę ceny oleju napędowe (50%). Arriva podnosi, że taka konstrukcja waloryzacji nie uwzględnia specyfiki branży przewozowej. Dlatego proponuje korektę tego wzoru poprzez dodanie jeszcze jednego czynnika. Gdyby zmiana się udała wyglądałoby to tak:

  • 50% - wskaźnik wzrostu przeciętnego wynagrodzenia
  • 30% - zmiana ceny oleju napędowe
  • 20% - wskaźnik zmiany cent towarów i usług wg. GUS

Inny poważnym błędem SIWZ, na który wskazuje Arriva jest brak informacji o przychodach ze sprzedaży biletów w poprzednich latach. W sytuacji kiedy umowa będzie miała formułę kontraktu netto brak wskazania takich danych uniemożliwia skalkulowania w sposób rzetelny kwoty dopłaty do wzkm przez miasto. Jest to ważne, gdyż przy zachwianiu przychodów ze sprzedaży biletów w stawce dopłaty do wzkm można zawrzeć pewne ryzyko. Zarzut ten jest więc jak najbardziej słuszny.

Pozorna jakość?

Jednym z kryterium ofert w tarnobrzeskim przetargu jest wiek zgłoszonych autobusów. Kryterium to ma 20% wagi. Tyle też się zyska, jeżeli wprowadzi się do obsługi min. 7 autobusów powyżej 2003 r. W ocenie Arrivy to tylko pozorne premiowanie jakości. Przewoźnik wskazuje na jeszcze jedną niekonsekwencję urzędników. Pozostałe 9 autobusów, które są wymagane ma być nie starsze niż z... 2006 r.

Zarzut ten też wiąże się z autobusami o długości do 10,5 m z min. 3 wejściami, których ma być... 7 sztuk. I tu kolejny raz Arriva wskazuje na ex warszawskie MAN-y NM223.3, które już kursują po Tarnobrzegu. Wygląda karykaturalnie, jednak przewoźnik dosyć celnie to punktuje.

W konkluzji tego zarzutu Arriva domaga się, aby premiować autobusy wyprodukowane min. w 2006 r.

Co dalej?

Arriva wskazała najbardziej kontrowersyjne elementy tarnobrzeskiego postępowania. Naszym zdaniem słusznie. Pozostaje więc czekać na ruch miasta. Do rozprawy w KIO raczej dojdzie. Jak udało nam się ustalić do sporu po stronie miasta przystąpienie zgłosiło już konsorcjum Polkaru i MPK Tarnobrzeg. To akurat nie powinno dziwić. Dla obu firm ten kontrakt to główne źródło funkcjonowania.

Sama postawa Arrivy jest natomiast interesująca z zupełnie innego powodu. Spółka już kilka razy składała swoje oferty w małych postępowaniach i z krótkimi kontraktami, na razie jednak bez sukcesów. To, że interesuje się ona Tarnobrzegiem jest bardzo ważnym sygnałem dla największych graczy na polskim rynku. Z drugiej jednak strony jest to trochę niepokojące.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
linie
Tarnobrzeg
UM
Arriva
Polkar
MPK Tarnobrzeg
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...