TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Ambitne plany ARP: 300 autobusów Rafako w 2 lata
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 27.01.2020 12:00:02 1 komentarz
Ambitne plany ARP: 300 autobusów Rafako w 2 lata; fot Rafako Bus

W ciągu pierwszych dwóch lat od założenia spółki z Rafako możemy wyprodukować ok. 300 elektrycznych autobusów - powiedział PAP wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu Paweł Kolczyński. Dodał, że pierwszy etap inwestycji ARP w produkcję e-autobusów może wynieść kilkadziesiąt milionów złotych.

W połowie stycznia ARP i spółka Rafako zawarły wstępne porozumienie o współpracy przy produkcji nowego autobusu elektrycznego. Do wspólnego przedsięwzięcia Rafako ma wnieść opracowany prototyp pojazdu, który ma już homologację na kraje UE, natomiast ARP ma sfinansować uruchomienie procesu produkcji.

Dwa warianty

-"Rozpatrywane są dwa warianty sfinalizowania współpracy: albo przejmiemy część Rafako, albo większościowe udziały w firmie Rafako E-Bus, którą spółka założyła rozpoczynając prace nad elektrycznym pojazdem" - powiedział Kolczyński. Dodał, że zgodnie z zawartym porozumieniem, ARP ma pierwszeństwo w negocjacjach do 30 czerwca br., co oznacza, że do tego czasu Rafako nie będzie szukał innego partnera

Pytany o środki, jakie ARP będzie musiała zainwestować, by produkcja autobusów ruszyła, wiceprezes powiedział, że będzie to ""kilkadziesiąt milionów złotych"". Wskazał, że rozważanych jest kilka lokalizacji nowego zakładu, np. w województwie podkarpackim, kujawsko-pomorskim, wielkopolskim, czyli w okręgach gdzie - jak zaznaczył - są "kadry dysponujące potrzebnymi umiejętnościami".

Dodał, że ARP jako podmiot zarządzający 60 spółkami wykonujący prawa z akcji lub udziałów w 95 spółkach skarbu państwa, dysponuje nieruchomościami oraz bazą kapitałową i techniczną, która pozwoli szybko i sprawnie uruchomić produkcję.

Kot w worku?

Kolczyński podkreślił też, że inwestycja w produkcję nowego autobusu "nie jest kupowaniem kota w worku", a przedsięwzięcie jest uzasadnione biznesowo i społecznie.

-"Popyt na bezemisyjne pojazdy jest duży i będzie rósł. Wynika to m.in. z zapotrzebowania zgłaszanego przez samorządy, dla których e-autobusy są niezbędne do zapewnienia sprawnej, ekologicznej lokalnej komunikacji. Ważne są również plany Unii Europejskiej, która odchodzi od silników napędzanych olejem napędowym" - powiedział.

Dodał, że do wzrostu popytu przyczyni się też zapowiadana przez samorządy wymiana floty gimbusów. Przypomniał, że samorządy będą mogły otrzymać dofinansowanie do zakupu e-autobusów z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Powiedział, że wprawdzie na rynku polskim są firmy, które mają doświadczenie w produkcji autobusów, takie jak np. Volvo, MAN, Solaris, ale - jak zaznaczył - "potrzeby są tak duże, że jest jeszcze miejsce dla nowych innowacyjnych podmiotów".

Atrakcyjne MIDI

Pytany na czym będzie polegała "atrakcyjność" nowego autobusu, wiceprezes powiedział, że jest to pojazd stosunkowo niewielki (8,5 metra), lekki, z baterią umieszczoną w podwoziu, co czyni go bezpieczniejszym i bardziej stabilnym. Poza tym - jak dodał - większość podzespołów i komponentów do jego produkcji zostało zaprojektowane tak, by powstawały w polskich fabrykach.

Pytany o cenę Kalczyński zaznaczył, że będzie to cena rynkowa, a jej wysokość będzie m.in. uzależniona od wielkości zamówień.

Przypomniał, że ARP wspólnie z Rafako oraz spółką E-bus ,jako konsorcjum przystąpiły, do konkursu "Bezemisyjny Transport Publiczny" organizowanego przez NCBR. Zaznaczył, że konsorcjum przeszło już do II etapu konkursu, a ostateczne rozstrzygnięcie powinno nastąpić w pierwszym kwartale tego roku. Dodał, że pozyskanie środków z NCBR pozwoli na rozszerzenie prac B+R i stworzenie prototypów dłuższych pojazdów: 10-, 12- i 18-metrowych.(PAP)



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
Rafako
ARP
  • Aurelia – 27.01.2020

    Bardzo ambitne plany, czyżby kolejny gracz rodzimego rynku obiecujący więcej niż może dać? Autosan (posiadający w portfolio klika modeli) po kliku latach restrukturyzacji dał radę wyprodukować 150 sztuk w ciągu roku. Ursusowi nie udało się dostarczyć 47 pojazdów do Zielonej Góry. Aby zrealizować te plany trzeba pokonać Solarisa z tytułem bus of the year. Czy zapowiada się ustawka ARP NCBiR? Skoro ARP jest państwowa i Autosan jest państwowy, czy nie można tego połączyć? Czy o połączeniu ktoś pomyśli dopiero jak syndyk zajmie Rafako po niezrealizowaniu dostaw na 300 autobusów w 2 lata?

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....