TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Aktywiści wywalczyli autobusy transgraniczne
- Opublikowano: 11.01.2020 11:00:54 1 komentarz
Aktywiści wywalczyli autobusy transgraniczne

W listopadzie po sześciu latach starań ruszyła pierwsza w Polsce, finansowana przez samorząd Województwa Małopolskiego, transgraniczna linia autobusowa, która połączyła Podhale ze słowacką Orawą. Wielu miłośników górskich wycieczek było przekonanych, że uruchomienie takich połączeń będzie naturalną konsekwencją wejścia Polski i Słowacji do Unii Europejskiej w 2004 roku i że publicznymi autobusami transgranicznymi będziemy się cieszyć przynajmniej od kolejnego sezonu po wejściu do Unii, to jest od 2005 roku. 

Na spełnienie w praktyce idei "Europy bez granic" w Tatrach przyszło nam jednak czekać aż 15 lat od akcesji, a i to nie byłoby możliwe bez nacisku strony społecznej.


Historia działań

Jesienią 2013 roku grupa polskich i słowackich aktywistów, poirytowanych brakiem możliwości dotarcia transportem publicznym z polskiej strony gór na słowacką, założyła inicjatywę społeczną "Polska – Słowacja – autobusy". W 2016 roku działania inicjatywy przyspieszyły, wspierane przez interpelacje posłów PO, PiS, Nowoczesnej i Ruchu Kukiz-15. W 2017 roku marszałek Województwa Małopolskiego po kilku latach apeli przyjął główny postulat aktywistów i rozpoczął prace nad transgraniczną komunikacją zbiorową. Wówczas, prawie się udało, jednak na ogłoszony w 2018 roku przetarg na obsługę linii nie było chętnych, co zbiegło się z okresem wyborów do sejmiku. Sceptycy triumfowali, tymczasem aktywistom udało się przekonać do pomysłu nowe władze województwa. W dniu 9 listopada 2019 ruszyła pierwsza transgraniczna linia autobusowa, finansowana przez samorząd wojewódzki, która połączyła Bukowinę Tatrzańską i Zakopane z Oravicami, Zubercem, Zamkami Orawskimi i Dolnym Kubinem, a w planach są kolejne. W dobie regresu transportu zbiorowego taka sytuacja nie ma sobie podobnych, a w jej sukces prawie nikt nie wierzył.

Bukowina Tatrzańska – Dolny Kubin

Linia kursuje na trasie Bukowina Tatrzańska – Poronin – Zakopane – Kościelisko – Chochołów – Sucha Hora – Oravice – Zuberec – Spalena Dolina (Rohacze) – Zuberec – Podbiel – Orawskie Podzamcze – Dolny Kubin. Jest całoroczna, funkcjonują dwie pary połączeń poza sezonem i jedna dodatkowa w wakacje. Ze względu na dotację z Województwa Małopolskiego, ceny są niższe, niż za lokalne busy na podobnym odcinku. Za bilet z Zakopanego do Term Chochołowskich zapłacimy 4 złote, do Vitanovej 7 zł, do Oravic i Zuberca 13 złotych. Co najważniejsze – linia nie zniknie bez śladu jak inne podobne, gdyż ma finansowanie samorządowe. To właśnie pewność kursowania autobusów jest podstawą do odbudowania zaufania do transportu zbiorowego, zwłaszcza na Podhalu, gdzie bywało z tym różnie.

"Historia zmagań o normalność, jaką jest transgraniczny transport zbiorowy w środku Europy to temat, o którym mógłbym napisać książkę. Ostatnio z ogromną satysfakcją przyjąłem pojawienie się hasła "make zbiorkom great again", w tym liczne selfie polityków w transporcie zbiorowym, zachęcające do korzystania z niego. Dopiero wtedy uświadomiłem sobie, że to nowe hasło opowiada o czymś, co my już zrobiliśmy, wbrew niedowiarkom i przeciwnościom. Czwórka transgranicznych aktywistów, która przekonała polityków z Polski i Słowacji, by nasz projekt zrealizować" – mówi Jakub Łoginow, założyciel i koordynator inicjatywy "Polska – Słowacja – autobusy", a w latach 2017-18 konsultant marszałka województwa Małopolskiego ds. połączeń transgranicznych, który przygotował koncepcję obecnie funkcjonujących połączeń.

Połączenie dwóch państw

Na realizację połączeń transgranicznych od dawna czekali Polacy mieszkający na Słowacji i Słowacy żyjący w Polsce.

"Połączenie autobusowe to kluczowy czynnik rozwoju regionu transgranicznego. Dzięki niemu można rozszerzać możliwości turystyczne i zwiększać zatrudnienie po obu stronach granicy. I chociaż mi osobiście bardzo by się przydały przede wszystkim połączenia dalekobieżne, uważam że transgraniczne połączenia lokalne pomogą w rozwoju biznesu w Polsce i na Słowacji" – mówi Dávid Nagy, Słowak mieszkający w Warszawie, zaangażowany w powstanie samorządowych połączeń transgranicznych.


Szczegóły dotyczące projektu i dalszych inicjatyw są dostępne na facebookowej stronie "Polska – Słowacja – autobusy": www.facebook.com/polskaslowacja. Aktywiści zapowiadają, że obecnie głównym zadaniem jest wypromowanie samorządowego połączenia Bukowina Tatrzańska – Dolny Kubin, gdyż duża frekwencja może skłonić władze województwa do zwiększenia częstotliwości kursów i uruchomienia nowych połączeń. 

"Rozmawiamy z Urzędem Marszałkowskim i partnerami słowackimi o połączeniach wokół Babiej Góry na trasie Zawoja – Slana Voda, z Nowego Targu do Popradu, a także o autobusie Zakopane – Podbanske, umożliwiającym lepsze wycieczki górskie przez Rysy, Kasprowy Wierch i na Krywań" – mówi Jakub Łoginow z inicjatywy "Polska – Słowacja – autobusy".



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
linie
autobus
siatka
międzynarodowe
Słowacja
  • pyrlander – 11.01.2020

    Od dawna kursuje transgraniczny autobus miejski w nadodrzańskim dwumieście Słubice-Frankfurt.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....