Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

ACEA: Nowe normy spalin dla ciężarówek

infobus
17.05.2018 13:56
0 Komentarzy

Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA), reprezentujące siedmiu głównych europejskich producentów pojazdów ciężarowych, przyjmuje do wiadomości opublikowaną dzisiaj propozycję Komisji Europejskiej dotyczącą norm emisji CO2 dla ciężarówek w UE.

Jest to ważna część szerszej strategii dalszego obniżania emisji z transportu drogowego – celu, w który od lat zaangażowany jest przemysł motoryzacyjny.

ACEA z zadowoleniem przyjmuje dwuetapowe podejście Komisji, którego cele określono na 2025 i 2030 r. Przemysł popiera także propozycję ostatecznego zatwierdzenia celu na 2030 r. w roku 2022. Pozwoli to także wziąć pod uwagę najnowsze technologie zwiększające efektywność paliwową dostępną w tym czasie.

Niemniej jednak skupieni w ACEA europejscy producenci ciężarówek uważają, że poziomy redukcji zaproponowane przez Komisję na 2025 i 2030 r. – odpowiednio 15% i 30% – są zdecydowanie zbyt agresywne i zostały ustalone bez uwzględnienia specyfiki rynku samochodów ciężarowych.

Biorąc pod uwagę, że opracowywanie technologii produkcji ciężkich pojazdów przeznaczonych na sprzedaż w 2025 r. jest już w toku, ambitny poziom na 2025 r. jest zbyt rygorystyczny, zwłaszcza, że jest to pierwsze podejście do określenia celu w zakresie emisji CO2.

„Wydaje się, że Komisja po prostu przyjęła dokładnie poziomy redukcji CO2, które już zaproponowała dla samochodów osobowych i dostawczych i zastosowała je bezpośrednio do pojazdów ciężarowych o dużej ładowności, bez pełnego rozpoznania fundamentalnych różnic między tymi segmentami pojazdów, podsumował Eric Jonnaert, Sekretarz Generalny ACEA.

Ponadto fakt, że po wymogu 15% redukcji do 2025 r. następuje wymóg obniżenia o kolejne 15% do 2030 r., stoi w sprzeczności z realistycznym rozwojem technologicznym, ponieważ na opracowanie bardziej zaawansowanych technologii oszczędzania paliwa potrzeba znacznie więcej czasu.

Europejski przemysł samochodowy również przyjmuje z zadowoleniem fakt, że rok 2019 został wyznaczony jako rok odniesienia dla tych celów. Od tego momentu wszyscy producenci samochodów ciężarowych w UE będą używać tego samego narzędzia obliczeniowego (VECTO) do deklarowania i raportowania emisji CO2 z ciężarówek. Pozwoli to na porównywalność danych między pojazdami i producentami, zapewniając jednolitą i solidną podstawę dla przyszłych norm.

ACEA akceptuje wprowadzenie norm emisji CO2 dla samochodów ciężarowych, ale wzywa do ich starannego i właściwego przygotowania, mając na uwadze znaczenie i złożoność rynku. W zależności od przeznaczenia, większość pojazdów ciężarowych powstaje na indywidualne zamówienie klientów, tak aby spełniały konkretne wymagania. Mogą się one znacznie różnić – począwszy od liczby osi, wielkości silnika, zbiornika paliwa lub rodzaju kabiny – do wysokości nadwozia. Biorąc pod uwagę kompletny pojazd – podwozie lub ciągnik z przyczepą, rynek samochodów ciężarowych okazuje się jeszcze bardziej złożony. Jednak jego rola niezmiennie pozostaje kluczowa, z punktu widzenia europejskiej gospodarki: samochody ciężarowe przewożą ponad 14 miliardów ton towarów rocznie. Realizują ponad 70% wszystkich przewozów lądowych w Europie i około 90% całkowitej wartości towarów.

Komentarze