TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

80 lat autobusów w Szczecinie
Karol Wach - Opublikowano: 02.09.2008 09:49:39
80 lat autobusów w Szczecinie

W sobotę –23 sierpnia 2008 roku Szczecin świętował 80-lecie uruchomienia komunikacji autobusowej w mieście. Głównym organizatorem i prekursorem imprezy byli szczecińscy miłośnicy komunikacji miejskiej, który trzeba przyznać, stanęli na wysokości zadania i zorganizowali udaną imprezę. Kolejny raz okazało się jednak, że dla chcącego nic trudnego, a dowodem na to mogą być chociażby prezentowane, nie tylko miejscowe pojazdy. Na imprezie pojawiła się naprawdę spora liczba zwiedzających, którzy często przychodzili całymi rodzinami, by z łezką w oku powspominać lata gdy na ulicach dominowały \'Ogórki\'. Co ciekawe, trzeba było kilkunastu lat, by społeczeństwo doceniło te autobusy, które przecież w latach swojej świetności nie należały one do najbardziej lubianych. Program uroczystości przewidywał zlot zabytkowych pojazdów, wystawę tych pojazdów oraz fotografii dokumentujących rozwój miejskiego transportu w grodzie Gryfa, a także VII ogólnopolski zjazd stowarzyszeń miłośników komunikacji. Jak zwykle przy tego typu imprezach nie zabrakło parady autobusów, która w Szczecinie przejechała z dawnej zajezdni tramwajowej Niemierzyn, przez centrum miasta i Wały Chrobrego do zajezdni SPA „Klonowica”, odsłaniającej tego dnia swoje tajniki. Wszyscy chętni mogli tu zobaczyć współczesny tabor przewoźnika.

Z kronikarskiego obowiązku wspomnijmy, iż w roli głównej, podczas tegorocznych obchodów 80-lecia komunikacji autobusowej w Szczecinie wystąpiły: San H-100 z Warszawy, Jelcz MEX 272 z Warszawy, Jelcz 043 ze Szczecina, Jelcz 043 z Bydgoszczy, Jelcz 043 z Poznania z przyczepą Jelcz P01, Ikarus 280 z SPA „Dąbie”, MAN SG313 z SPPK Police, Solaris Urbino 18 z SPA „Klonowica”–to pojazdy, które brały udział w przedpołudniowej paradzie oraz inne wozy, które zostały wyeksponowane przez wszystkich trzech szczecińskich przewoźników - Solaris Urbino 18, MAN NG272, Volvo B10MA, Volvo B10L-SN12, MAN NL223, MAN NL262, Jelcz 120M, Autosan H6 z SPA „Klonowica”, Volvo B10MA, Jelcz M11 ze SPA „Dąbie”oraz MAN NG313, MAN NL313 ze SPPK Police.

Pierwsze autobusy na ulice Szczecina wyjechały w roku 1928. Początkowo miały być one dodatkiem do jeżdżących po mieście od 1872 roku tramwajów. W pierwszym okresie kursowania obsługiwały one linię z lotnisko do Dąbia, którą po kilku miesiącach wydłużono do Klęskowa. Kolejne linie uruchomiono na trasach z otniska przez Dąbie do Kijewa, z Gumieniec do Dołuj, z Toru Kolarskiego do Uckermünde i z Gocławia do Polic. Do ich obsługi wykorzystywano wozy Daimler-Benz, które na swoje pokłady zabierały 40 pasażerów –22 na miejscach siedzących i 18 na stojących. Podobnie jak szczecińskie tramwaje pomalowano je na kolor jasnożółty. Na początku lat trzydziestych XX w. do grody Gryfa zakupiono nowocześniejsze autobusy firm Daimler-Benz i Bussing-NAG, które były wyposażone w silniki Diesla. Rozwój komunikacji autobusowej zahamowała II wojna światowa. Po jej zakończeniu w mieście nie było żadnego sprawnego pojazdu. Pierwszy wyremontowany autobus marki Bussing wyjechał na trasę dopiero w roku 1947. Dostawa fabrycznie nowych pojazdów nastąpiła dopiero w 1950 roku –w ciągu kolejnych 5 lat do Szczecina dotarło 45 autobusów - 30 Starów i 15 węgierskich Mavagów. Lata 60 i 70 –te to okres panowania popularnych ogórków. Kolejne dziesięciolecie to natomiast okres największego rozwoju szczecińskiej komunikacji autobusowej. Na ulice miasta, tak jak w całej Polsce, wyjeżdżały wówczas przede wszystkim Jelcze-Berliety oraz Ikarusy.

Obecnie na ulice Szczecina wyjeżdżają autobusy trzech przewoźników –SPA Klonowica, SPA Dąbie oraz SPPK Police. Organizatorem komunikacji miejskiej w mieście jest Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego. SPPK Police zostało wydzielone z MZK Szczecin w roku 1997, dwie kolejne spółki SPAK i SPAD w 1999 roku. Obecnie MZK jest wyłącznie przewoźnikiem tramwajowym.  


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Szczecin
SPAK
SPAD
SPPK
Jelcz
parada
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....