Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

7 kroków, aby zdobyć środki z Funduszu Autobusowego

infobus
18.07.2019 18:00
0 Komentarzy

18 lipca w życie weszła Ustawa o autobusowym Funduszu. Z tejokazji Ministerstwo Infrastruktury przygotowało prezentację, jak w siedmiukrokach zdobyć środki na reaktywację linii.

Na początku warto sobie zadać pytanie – kto jest organizatorem PTZ?

Ministerstwo – zgodnie z art.7 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r.o publicznym transporcie zbiorowym – uważa, że  organizatorami publicznego transportu zbiorowegow przewozach autobusowych są:

  • gmina,

  • związek międzygminny,

  • powiat,

  • związek powiatów,

  • związek powiatowo-gminny,

  • związek metropolitalny,

  • województwo.

Z kolei zadania organizatorów publicznego transportuzbiorowego są następujące:

  • planowanie rozwoju transportu,

  • organizowanie publicznego transportu zbiorowego,

  • zarządzanie publicznym transportem zbiorowym.

Krok I Organizatora PTZ: Planowanie Linii

Organizator planuje linie komunikacyjne, na których będą wykonywaneprzewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej z wykorzystaniem środkówFunduszu. Uwaga! Organizator planuje wyłącznie linie komunikacyjne, które nie funkcjonowałyco najmniej 3 miesiące przed dniem wejścia w życie ustawy tj. 18 lipca 2019 r. iumowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego na tych liniachzostała zawarta po wejściu w życie ustawy tj. po 18 lipca 2019r.

Organizatorzy zbierają dane niezbędne do złożenia „wniosku oobjęcie w danym roku budżetowym dopłatą” tj.

  • planowaną wielkość pracy eksploatacyjnejna linii komunikacyjnej,

  • przewidywaną kwotę deficytu linii komunikacyjnej,

  • planowaną łączną kwotę dopłaty w danym roku budżetowym wynikającąz wielkości pracy eksploatacyjnej na liniach, których dotyczy wniosek.

Organizator dołącza do wniosku dokumenty potwierdzające danei informacje w nim zawarte. Wojewoda powinien mieć możliwość weryfikacji powyższychdanych w oparciu o przedłożone przez organizatora dokumenty. Dokumenty powinny zawieraćdane i informacje takie jak:

  • wielkość pracy eksploatacyjnej,

  • koszty i przychody z działalności przewozowej na podstawie, którychobliczono planowaną kwotę deficytu linii komunikacyjnej,

  • planowaną łączną kwotę dopłaty w danym roku budżetowym, a takżeplanowany udział własny organizatora w wysokości nie mniejszej niż 10% kwoty deficytulinii komunikacyjnej.

Zadania wojewody

Wojewoda w tym kroku:

  • zamieszcza w Biuletynie Informacji Publicznej urzędu wojewódzkiegoinformacje o kwocie środków Funduszu przyznanych dla województwa,

  • wskazuje termin (zgodnie z przyjętym harmonogramem od 1 sierpniado 12 sierpnia 2019r.) na złożenie przez organizatorów „wniosków o objęcie w danymroku budżetowym dopłatą”

Krok II Organizatora PTZ: Składanie Wniosków

Od 1 sierpnia do 12 sierpnia 2019 r. organizatorzy składajądo wojewody „wnioski o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą Wniosek powinienzawierać:

1) nazwę organizatora i numer identyfikacji podatkowej (NIP)

2) linie komunikacyjne, na których będą wykonywane przewozy autobusoweo charakterze użyteczności publicznej;

3) planowaną wielkośćpracy eksploatacyjnej wyrażonej w wozokilometrach wykonywaną na każdej linii, októrej mowa w pkt 2, w danym roku budżetowym;

4) planowaną kwotę deficytu każdej linii, o której mowa w pkt2,w danym roku budżetowym;

5) planowaną łączną kwotę dopłaty w danym roku budżetowym.

Organizator dołącza do wniosku dokumenty potwierdzające danei informacje w nim zawarte.

Krok III Organizatora PTZ: Zawarcie Umowy o dopłatę zwojewodą

Wojewoda zawiera umowę o dopłatę z organizatorem, na kwotę nieprzekraczającąkwoty zawartej we wniosku o objęcie w danym roku budżetowym dopłatą – od 23 sierpnia2019r. – po uzyskaniu informacji o objęciu wniosku dopłatą organizator występujedo wojewody o zawarcie umowy o dopłatę.

Umowa o dopłatę obejmuje w szczególności:

1) linie komunikacyjne, na których będą wykonywane przewozy autobusoweo charakterze użyteczności publicznej;

2) długość linii komunikacyjnych, na których będą wykonywaneprzewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej;

3) częstotliwość połączeń na liniach komunikacyjnych, na którychbędą wykonywane przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej;

4) wielkość pracy eksploatacyjnej wyrażonej w wozokilometrachwykonywaną na liniach komunikacyjnych, na których będą wykonywane przewozy autobusoweo charakterze użyteczności publicznej

5) maksymalną kwotę dopłaty;

6) termin i sposób przekazywania dopłaty;

7) termin i sposób rozliczenia dopłaty;

8) termin i zasady zwrotu dopłaty;

9) zasady i terminy składania wniosku o dopłatę oraz jegowzór.

Krok IV Organizatora PZT: Wybór Operatora

Organizator w tym kroku:

  • dokonuje wyboru operatora publicznego transportu zbiorowego,

  • zawiera z operatorem umowę o świadczenie usług w zakresie publicznegotransportu zbiorowego po uzyskaniu zgody organu stanowiącego na jej zawarcie.

Krok V Organizatora PTZ: Uruchomienie przewozów

  • od 1 września 2019r. – zgodnie z harmonogramem organizator uruchamiaprzewozy o charakterze użyteczności publicznej

Krok VI Organizatora PTZ – złożenie Wniosku o dopłatę

Po uruchomieniu przewozów organizator składa do wojewody „wnioseko dopłatę”. Wniosek obejmuje okres wskazany w umowie o dopłatę. Celem wniosku jestuzyskanie środków na pokrycie deficytu linii komunikacyjnej, na obsługę której zoperatorem została zawarta umowa o świadczenie usług w zakresie publicznego transportuzbiorowego.

Wzór „wniosku o dopłatę” zostanie określony przez wojewodę wumowie o dopłatę. Do „wniosku o dopłatę”organizator dołącza dokumenty potwierdzającedane i informacje zawarte we wniosku. Organizatorzy składają „wniosek o dopłatę”w terminach wynikających z umowy o dopłatę.

Zadania wojewody w tym kroku to:

  • dokonuje weryfikacji „wniosków o dopłatę” złożonych przezorganizatorów,

  • przekazuje dopłatę na rachunek organizatora.

Wysokość dopłaty

  • do końca 2021 r. w kwocie nie wyższej niż 1,00 zł do 1 wozokilometraprzewozu o charakterze użyteczności publicznej

  • od 2022r. dopłata w kwocie nie wyższej niż 0,8zł do 1 wozokilometraprzewozu o charakterze użyteczności publicznej

Krok VII Organizatora PTZ: Finansowanie przewozów autobusowych

Organizator z dopłaty pokrywa koszty funkcjonowania linii komunikacyjnejwynikającej z umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowegow części dotyczącej deficytu linii komunikacyjnej.

Komentarze