TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

60 lat automatu Voith DIWA
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 03.09.2013 19:50:39
60 lat automatu Voith DIWA

Rok 2013 jest wyjątkowy dla spółki Voith Turbo sp. z o.o. Firma obchodzi jubileusz zarówno 20-lecia swojej działalności, jak i 60-lecia automatycznej przekładni DIWA. O tym już prawie legendarnym produkcie rozmawiamy z prezesem Voith Turbo sp. z o.o., Tadeuszem Leszczyńskim. Oto co nam powiedział:

 

InfoBus.pl: W 1953 r. została wyprodukowana pierwsza autobusowa, automatyczna skrzynia biegów Voith DIWA do autobusów…

Tadeusz Leszczyński, prezes Voith Turbo sp. z o.o.: Pierwszą seryjnie produkowaną automatyczną skrzynią biegów był model 200S, który przeznaczony był do autobusów i innych pojazdów użytkowych o mocy silnika do 200KM. Cechą charakterystyczną tej przekładni było zastosowanie tzw. zewnętrznego podziału mocy, dzięki któremu w obszarze pracy zmiennika momentu uzyskiwano wyższe sprawności niż w dotychczas znanych konstrukcjach amerykańskich. Skrzynia posiadała poza biegiem neutralnym również dwa biegi jazdy do przodu i bieg wsteczny a także dwustopniowy retarder.

InfoBus.pl: Jaki był dalszy rozwój tego produktu? Łącznie powstało chyba siedem generacji skrzyń DIWA –od D506 poprzez D851/D851.2 i D823.3/ D823.3E aż po D854.5 i D854.6.

Tadeusz Leszczyński:Kontynuacją modelu 200S były przekładnie 501 oraz 506, które jeszcze w latach dziewięćdziesiątych znajdowały zastosowanie w pojazdach użytkowych. Na początku lat siedemdziesiątych pojawiła się skrzynia D851, później jeszcze D854, których naturalną konsekwencją są dobrze nam znane generacje DIWA.3, 3E, 5 oraz 6. Cechą wspólną wszystkich wymienionych modeli jest idea zewnętrznego podziału mocy, wokół której przez lata rozbudowywano funkcjonalności przekładni.

 

InfoBus.pl: Przygotowując się do wejścia nowej normy emisji spalin Euro 6, Voith zaprezentował na targach IAA nową automatyczna skrzynię biegów DIWA 6. Czym się ona charakteryzuje i czy tylko będzie ona występowała z silnikami Euro 6?

Tadeusz Leszczyński:DIWA.6 jest kolejnym stopniem w rozwoju przekładni automatycznej z zewnętrznym podziałem mocy dedykowanej autobusom miejskim. W tym przypadku powstała specjalnie na potrzeby normy Euro 6 i będzie współpracowała z nowymi silnikami. W stosunku do swojej poprzedniczki nowa DIWA.6 została zoptymalizowana pod kątem zużycia paliwa, emisji hałasu i CO2 oraz zwiększenia komfortu podróżujących. W szczegółach zmiany wprowadzają inteligentne zarzadzanie rozpędzaniem, obniżenie ciśnienia roboczego, modyfikację zmiennika momentu oraz konstrukcji korpusu. Podniesiono również graniczne wartości momentów, czego skutkiem będzie w przyszłości większa unifikacja taboru we flotach przewoźników. W dalszym ciągu jest to jednak przekładnia 4-stopniowa.

InfoBus.pl: Najnowsza generacja DIWA.6 to nie tylko sama skrzynia, ale także pakiet dodatkowych programów jak znany już w Polsce SensoTop, a także system telemetryczny DIWA SmartNet. Jak wygląda zainwestowanie polskich klientów tym narzędziem i jakie są jego zalety?

Tadeusz Leszczyński:Obydwa systemy były już wcześniej wprowadzane i współpracują również ze starszymi generacjami przekładni DIWA. Polscy klienci dostrzegają zalety programu SensoTop i coraz częściej pytają o możliwość aktualizacji oprogramowania sterowników o tę funkcjonalność. Testy polowe oraz wyniki eksploatacyjne z autobusów różnej długości z takich miast jak: Warszawa, Kraków, Poznań czy Sosnowiec wskazują, że zastosowanie programu SensoTop powoduje obniżenie zużycia paliwa od 1 do 3%.
DIWA SmartNet jest dodatkowym systemem telemetrycznym w autobusie monitorującym stan techniczny przekładni w celu prewencyjnego wyłączenia skrzyni biegów z eksploatacji w momencie, gdy jej zużycie może spowodować awarię. Tutaj szereg testów w całym kraju pokazał również inne zastosowanie systemu. Bardzo popularne jest wykorzystanie go do szkoleń kierowców i oceny ich pracy.

InfoBus.pl: Czy w Polsce już zadebiutowała pierwsza skrzynia DIWA 6?

Tadeusz Leszczyński: Jeszcze nie. Niewykluczone, że już w tym roku pojawią się pierwsze w Polsce skrzynie DIWA.6. Od nowego roku z pewnością udział sprzedaży tej generacji będzie dynamicznie rósł.

 

InfoBus.pl: Będą w temacie Euro 6 warto zapytać również o wodny retarder Voith, który m.in. standardowo będzie można spotkać w autokarach Mercedes-Benz i Setra. Czym przekonaliście koncern Daimler Buses, że podjął decyzję o szerokim wdrożenie tego produktu?

Tadeusz Leszczyński: Nasza współpraca z koncernem Daimler trwa od lat. Przy konstrukcji wtórnego (zamontowanego na skrzyni biegów) retardera wodnego SWR wzięto pod uwagę m.in. sugestie tego klienta. W dokonaniu wyboruniewątpliwie pomogły cechy nowego retardera - jest on 37kg lżejszy od swego poprzednika R115E oraz wymagana przestrzeń do jego zabudowy jest mniejsza o połowę. Jest bezobsługowy tzn. nie wymaga wymian oleju, gdyż czynnikiem roboczym jest płyn chłodzący. Dodatkowo medium robocze (płyn chłodzący) ma lepsze własności fizyczne od oleju.

InfoBus.pl: Jak jest według Pana przyszłość automatycznych skrzyń biegów? Czy powstanie generacja DIWA 7?

Tadeusz Leszczyński: Przyszłość automatycznych skrzyń biegów do autobusów miejskich jest nierozerwalnie związana z rozwojem konwencjonalnych układów napędowych. Wszędzie tam, gdzie ma miejsce mechaniczne połączenie silnika spalinowego z mostem napędowym, niezbędna będzie skrzynia biegów. Nawet jeżeli w zakresie układów hybrydowych przeważy koncepcja szeregowa przypuszczamy, że zastosowanie znajdą specjalne przekładnie dwustopniowe. Wg mnie potencjał przekładni DIWA nie został jeszcze wyczerpany. Nie wybiegajmy jednak tak daleko w przyszłość, na razie skoncentrujmy się na premierze DIWA.6 w Polsce.

 

InfoBus.pl: Bardzo dziękujemy za rozmowę.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Voith
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....