Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

50 lat gdyńskich „ogórków”

infobus
17.02.2015 22:17
0 Komentarzy
>14 lutego 2015 r. minęło 50 lat od momentu wprowadzenia w 1965 r. do gdyńskiej komunikacji miejskiej pierwszych dwóch autobusów Jelcz 272 Mex. Otrzymały one wówczas numery inwentarzowe 93 i 114 (jeszcze w tym samym roku przenumerowano je na 2093 i 2114). Większa dostawa autobusów Jelcz 272 Mex w liczbie 24 szt. nastąpiła w drugiej połowie 1966 r. i w pierwszej połowie 1967 r. Ostatnie nowe autobusy Jelcz 272 Mex sprowadzono do Gdyni w 1977 r. Łącznie w latach 1965-77 wprowadzono do eksploatacji 205 autobusów Jelcz 272 Mex (w tym 196 nowych i 9 używanych) w 12 dostawach. Tzw. ogórki eksploatowano w Gdyni przez 20 lat. Ostatni został wycofany z ruchu pod koniec 1984 r., był oznaczony numerem 22330 i pochodził z dostawy z 1973 r. Przypomnijmy, że Jelczańskie Zakłady Samochodowe rozpoczęły produkcję autobusu Jelcz 272 Mex w 1963 r. na podstawie licencji Skody 706 RTO (w gdyńskiej komunikacji miejskiej łącznie eksploatowano 6 tych pojazdów, pierwsze 2 od 1959 r. pod numerami 123 i 124, zmienionymi później na 2123 i 2124). Czechosłowacki producent dostarczał 6-cylindrowe silniki wysokoprężne o mocy 160 KM. Ogórki osiągały prędkość maksymalną 60km/h, a kierowca musiał obsługiwać 5-biegową, niesynchronizowaną, skrzynię biegów. Jelcz 272 Mex był rozwinięciem konstrukcji 043 przeznaczonej do obsługi komunikacji międzymiastowej, z drzwiami otwieranymi ręcznie (pierwsze Jelcze 043 wprowadzono do gdyńskiej komunikacji miejskiej w 1960 r. pod numerami 140, 141, 142 i 148 zmienionymi później na 2140, 2141, 2142 i 2148). Charakterystyczna, nowoczesna jak na owe czasy sylwetka Mex-a kryła nadwozie konstrukcji szkieletowej osadzonej na podłużnicowej, nitowanej ramie. Maksymalnie autobus mógł przewieźć 81 pasażerów, w tym 28 na miejscach siedzących. Wysokość wnętrza wynosiła 1900 mm, a dostęp do niego zapewniały pasażerom dwuskrzydłowe drzwi sterowane pneumatycznie. Dla kierowcy zapewniono, po lewej stronie pojazdu, osobne drzwi otwierane ręcznie. W charakterystyczne białe kierownice były wyposażone prawie wszystkie ogórki z wyjątkiem 9 z dostawy z 1976 r., w których zainstalowano nietypową małą czarną kierownicę –taką jak w Skodzie 9Tr, nr. inw. 359. Po prawej stronie, przed drugimi drzwiami, znajdowało się na podwyższeniu, wydzielone miejsce siedzące dla konduktora. >  align=”center”>Gdyńskie ogórki Gdyńskie ogórki Gdyńskie ogórki Gdyńskie ogórki > W 1968 r. na ulicach Gdyni pojawiła się przegubowa odmiana Jelcza 272 Mex oznaczona jako AP 021. Pierwsze dwa przegubowe jelcze otrzymały numery inwentarzowe 2091 i 2096. Ostatnia dostawa takich autobusów nastąpiła w 1973 r. Łącznie włączono do ruchu 30 takich autobusów (wszystkie nowe). W 1972 r. Jelczańskie Zakłady Samochodowe uruchomiły produkcję Jelcza PR100, a dwa lata później Jelcza PR110, opartą na licencji francuskiego Berlieta. Autobusy Jelcz PR110 zastąpiły w gdyńskiej komunikacji miejskiej wysłużone autobusy Jelcz 272 Mex. Dalsze informacje tutaj

Komentarze