TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

30 lat fabryki w Ligny
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.08.2011 15:15:11 2 komentarze
30 lat fabryki w Ligny

9 lipca br., ponad 1000 pracowników i członków ich rodzin obchodziło 30. rocznicę funkcjonowania fabryki w Ligny. Francuski zakład jest integralną częścią sieci produkcyjnej Daimler Buses i wytwarza autobusy Mercedes-Benz i Setra. Jego założycielem był Karl Kässbohrer. A wszystko zaczęło się 30 lat temu. Wówczas w europejskich przedsiębiorstwach autobusowych panowały silnie tendencje protekcjonistyczne i nacjonalistyczne. Dlatego niemiecki producent autobusów –Grupa Kässbohrer –chcąc podbić francuski rynek postanowił zbudować w tym kraju fabrykę autobusów. A było o co walczyć - Francja była i jest drugim największym –po Niemczech –odbiorcą autobusów w Europy Zachodniej. W tej sytuacji w 1979 r. firma Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH z Ulm podjęła decyzję o utworzeniu spółki celowej Industrie Kässbohrer Ligny SNC. Cała inwestycja pochłonęła dziesięć milionów marek, a uroczyste otwarcie fabryki miało miejsce w 1981 r. Według Karla Kässbohrera Jr, który pełnił wówczas funkcję dyrektora ds. inwestycji Setry, miasteczko Ligny-en-Barrois było idealny m miejscem pod autobusową inwestycję i zostało wybrane z kilku powodów. –„Oprócz strategicznej lokalizacji, odpowiedniej wielkości i możliwości dalszej rozbudowy, to miejsce charakteryzowało się dobrym połączeniem z autostradą nr 4 oraz liniami kolejowymi na osi Paryż –Strasburg. Dodatkowo mieliśmy szeroki wybór wśród lokalnych pracowników, jak i pełne poparcie miejscowych władz. Warto dodać, ze cały projekt został przeprowadzony w atmosferze coraz ściślejszej integracji gospodarki europejskiej, co bardzo ułatwiło nam zadanie. Jedynym warunkiem, jakie francuskie władze postawiły przed nami był wymóg eksportu do 50. procent produkowanych w Ligny autobusów”.

Pierwszym dyrektorem fabryki był Jean Lendenmann, który sprawował tę funkcję przez 15 lat aż do emerytury. Inżynier Lendenmann miał dużo energii i entuzjazmu, co pomogło mu terminowo zakończyć budowę obiektu oraz zintegrować ją z dostawcami materiałów i komponentów z Lotaryngii. Swoją pracę zaczynał z grupą 27 pracowników, aby w marcu 1981 r. ruszyć z produkcją seryjną autobusów. Pierwszą Setrą jaka opuściła fabrykę w Ligny był model S 215 HR, przeznaczony do obsługi linii międzymiastowych i okazjonalnych wyjazdów turystycznych. Od samego początku wprowadzono następujący schemat produkcyjny: gotowe szkielety autobusów transportowano koleją z Ulm, a następnie we Francji odbywa się ich finalna kompletacja. Do dzisiaj układ ten z powodzeniem funkcjonuje, z tym wyjątkiem, że gotowe korpusy przyjeżdżają z Mannheim. Jak pokazała historia projekt \'Le Setra qui vient de France\' (\'Setra z Francji\') okazał się sukcesem. Pojazdy zyskały sporą popularność wśród francuskich przewoźników, stając się jednocześnie synonimem wysokiej jakości. W efekcie Setra zajęła drugie –po Renault –miejsce na francuskim rynku autobusowym.

I nastał rok 1995. Setra została przejęta przez koncern Daimler Buses, a zakład w Ligny został włączony w struktury EvoBus GmbH. To oznaczało dla fabryki wyraźny wzrost produkcji. O ile w latach 1981 -2005 zakład opuściło łącznie 7500 pojazdów, tak w latach 2006-2011 r. była to suma aż 6000 jednostek. Aby osiągnąć takie obroty fabryka przeszła szereg reorganizacji, natomiast jej cel pozostał niezmienny –kompletacja wszystkich typów autobusów na rynek francuski i na inne rynki ościenne. Jej aktualne zatrudnienie to 430 pracowników, a powierzchnia zakładu wynosi 175 tys. m2. Dla porównania: zakład Daimlera w Holyshov (Czechy) zajmuje 110 tys. m2;w Mannheim (Niemcy) 306 tys. m2;w Hosdere (Turcja) 360 tys. m2 i w Ulm (Niemcy) 450 tys. m2. Francuski zakład montuje autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne marki Mercedes-Benz. Produkcja autobusów z logo Sera została zakończona w 2006 r. Aktualnie sztandarowym produktem Ligny są autobusy Mercedes-Benz Citaro, który jest jednym z najbardziej udanych autobusów miejskich wszechczasów. Do tej pory sprzedano ponad 31.000 jednostek tego typu i to w ciągu 13 lat. I cały czas ten model jest w produkcji. Francuski zakład Daimler Buses wytwarza rocznie od 550 - 670 autobusów, z czego około połowa z nich trafia na rynek francuski. Reszta jest eksportowana do Niemiec, Belgii, Szwajcarii i Austrii. Być może pod kątem optymalizacji produkcji lepiej byłoby zcentralizować produkcję autobusów w Niemczech, natomiast przed takim krokiem Daimlera powstrzymuje strategiczna waga francuskiego rynku. Francuzi doceniają bliski kontakt z fabryką i możliwość bezpośredniego wyboru rozmaitych wersji wyposażenia i bieżącej kontroli powstających pojazdów. Dr Jan Hegner, który został dyrektorem zakładu w Ligny-en-Barrois w lipcu 2009 r. mówi: –„Aktualnie jesteśmy skoncentrowani głównie na uruchomieniu produkcji II generacji Mercedes-Benz Citaro, który to proces rozpoczniemy na początku przyszłego roku.”A roli Ligny w porównaniu do innych zakładów produkcyjnych Daimer Buses, Hegner powiedział: „Pracując w sieci zdecydowanie większych od nas zakładów czujemy się jak szybka łódź motorowa kursująca między lotniskowcami. Dzięki naszej elastyczności jesteśmy w stanie spełniać szczególne życzenia naszych klientów. Stąd bierze się siła fabryki w Ligny”.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
fabryka
Daimler
Mercedes
Setra
  • baks – 18.08.2011

    Ciekawe. Informacje o produkcji Citaro we Francji nie są zbyt rozpowszechnione w Polsce.

  • MB – 20.08.2011

    Proste wyliczenie (31 tys w 13 lat = ok. 2400 szt./rok) pokazuje, że przy poziomie produkcji 550 - 700 szt./rok powstaje tam około 1/4 wszystkich Citaro. Do Polski francuskie Citaro trafiają rzadko lub wcale.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....