TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

30 lat fabryki w Ligny
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 17.08.2011 15:15:11 2 komentarze
30 lat fabryki w Ligny

9 lipca br., ponad 1000 pracowników i członków ich rodzin obchodziło 30. rocznicę funkcjonowania fabryki w Ligny. Francuski zakład jest integralną częścią sieci produkcyjnej Daimler Buses i wytwarza autobusy Mercedes-Benz i Setra. Jego założycielem był Karl Kässbohrer. A wszystko zaczęło się 30 lat temu. Wówczas w europejskich przedsiębiorstwach autobusowych panowały silnie tendencje protekcjonistyczne i nacjonalistyczne. Dlatego niemiecki producent autobusów –Grupa Kässbohrer –chcąc podbić francuski rynek postanowił zbudować w tym kraju fabrykę autobusów. A było o co walczyć - Francja była i jest drugim największym –po Niemczech –odbiorcą autobusów w Europy Zachodniej. W tej sytuacji w 1979 r. firma Karl Kässbohrer Fahrzeugwerke GmbH z Ulm podjęła decyzję o utworzeniu spółki celowej Industrie Kässbohrer Ligny SNC. Cała inwestycja pochłonęła dziesięć milionów marek, a uroczyste otwarcie fabryki miało miejsce w 1981 r. Według Karla Kässbohrera Jr, który pełnił wówczas funkcję dyrektora ds. inwestycji Setry, miasteczko Ligny-en-Barrois było idealny m miejscem pod autobusową inwestycję i zostało wybrane z kilku powodów. –„Oprócz strategicznej lokalizacji, odpowiedniej wielkości i możliwości dalszej rozbudowy, to miejsce charakteryzowało się dobrym połączeniem z autostradą nr 4 oraz liniami kolejowymi na osi Paryż –Strasburg. Dodatkowo mieliśmy szeroki wybór wśród lokalnych pracowników, jak i pełne poparcie miejscowych władz. Warto dodać, ze cały projekt został przeprowadzony w atmosferze coraz ściślejszej integracji gospodarki europejskiej, co bardzo ułatwiło nam zadanie. Jedynym warunkiem, jakie francuskie władze postawiły przed nami był wymóg eksportu do 50. procent produkowanych w Ligny autobusów”.

Pierwszym dyrektorem fabryki był Jean Lendenmann, który sprawował tę funkcję przez 15 lat aż do emerytury. Inżynier Lendenmann miał dużo energii i entuzjazmu, co pomogło mu terminowo zakończyć budowę obiektu oraz zintegrować ją z dostawcami materiałów i komponentów z Lotaryngii. Swoją pracę zaczynał z grupą 27 pracowników, aby w marcu 1981 r. ruszyć z produkcją seryjną autobusów. Pierwszą Setrą jaka opuściła fabrykę w Ligny był model S 215 HR, przeznaczony do obsługi linii międzymiastowych i okazjonalnych wyjazdów turystycznych. Od samego początku wprowadzono następujący schemat produkcyjny: gotowe szkielety autobusów transportowano koleją z Ulm, a następnie we Francji odbywa się ich finalna kompletacja. Do dzisiaj układ ten z powodzeniem funkcjonuje, z tym wyjątkiem, że gotowe korpusy przyjeżdżają z Mannheim. Jak pokazała historia projekt \'Le Setra qui vient de France\' (\'Setra z Francji\') okazał się sukcesem. Pojazdy zyskały sporą popularność wśród francuskich przewoźników, stając się jednocześnie synonimem wysokiej jakości. W efekcie Setra zajęła drugie –po Renault –miejsce na francuskim rynku autobusowym.

I nastał rok 1995. Setra została przejęta przez koncern Daimler Buses, a zakład w Ligny został włączony w struktury EvoBus GmbH. To oznaczało dla fabryki wyraźny wzrost produkcji. O ile w latach 1981 -2005 zakład opuściło łącznie 7500 pojazdów, tak w latach 2006-2011 r. była to suma aż 6000 jednostek. Aby osiągnąć takie obroty fabryka przeszła szereg reorganizacji, natomiast jej cel pozostał niezmienny –kompletacja wszystkich typów autobusów na rynek francuski i na inne rynki ościenne. Jej aktualne zatrudnienie to 430 pracowników, a powierzchnia zakładu wynosi 175 tys. m2. Dla porównania: zakład Daimlera w Holyshov (Czechy) zajmuje 110 tys. m2;w Mannheim (Niemcy) 306 tys. m2;w Hosdere (Turcja) 360 tys. m2 i w Ulm (Niemcy) 450 tys. m2. Francuski zakład montuje autobusy miejskie, międzymiastowe i turystyczne marki Mercedes-Benz. Produkcja autobusów z logo Sera została zakończona w 2006 r. Aktualnie sztandarowym produktem Ligny są autobusy Mercedes-Benz Citaro, który jest jednym z najbardziej udanych autobusów miejskich wszechczasów. Do tej pory sprzedano ponad 31.000 jednostek tego typu i to w ciągu 13 lat. I cały czas ten model jest w produkcji. Francuski zakład Daimler Buses wytwarza rocznie od 550 - 670 autobusów, z czego około połowa z nich trafia na rynek francuski. Reszta jest eksportowana do Niemiec, Belgii, Szwajcarii i Austrii. Być może pod kątem optymalizacji produkcji lepiej byłoby zcentralizować produkcję autobusów w Niemczech, natomiast przed takim krokiem Daimlera powstrzymuje strategiczna waga francuskiego rynku. Francuzi doceniają bliski kontakt z fabryką i możliwość bezpośredniego wyboru rozmaitych wersji wyposażenia i bieżącej kontroli powstających pojazdów. Dr Jan Hegner, który został dyrektorem zakładu w Ligny-en-Barrois w lipcu 2009 r. mówi: –„Aktualnie jesteśmy skoncentrowani głównie na uruchomieniu produkcji II generacji Mercedes-Benz Citaro, który to proces rozpoczniemy na początku przyszłego roku.”A roli Ligny w porównaniu do innych zakładów produkcyjnych Daimer Buses, Hegner powiedział: „Pracując w sieci zdecydowanie większych od nas zakładów czujemy się jak szybka łódź motorowa kursująca między lotniskowcami. Dzięki naszej elastyczności jesteśmy w stanie spełniać szczególne życzenia naszych klientów. Stąd bierze się siła fabryki w Ligny”.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
fabryka
Daimler
Mercedes
Setra
  • baks – 18.08.2011

    Ciekawe. Informacje o produkcji Citaro we Francji nie są zbyt rozpowszechnione w Polsce.

  • MB – 20.08.2011

    Proste wyliczenie (31 tys w 13 lat = ok. 2400 szt./rok) pokazuje, że przy poziomie produkcji 550 - 700 szt./rok powstaje tam około 1/4 wszystkich Citaro. Do Polski francuskie Citaro trafiają rzadko lub wcale.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....