TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

130 elektrobusów dla Warszawy. Czego [na razie] chce MZA?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 27.11.2018 16:00:33 1 komentarz
130 elektrobusów dla Warszawy. Czego [na razie] chce MZA?

Warszawski przetarg na dostawę 130 elektrobusów przegubowych przejdzie pewnie jeszcze nie jedną zmianę. To dobry moment by przyjrzeć się jeszcze aktualnym wymaganiom Miejskich Zakładów Autobusowych. Da to ciekawe porównanie kiedy przewoźnik- prędzej czy później- dokona korekty w SIWZ.

Warunki największego w Polsce i jednego z większych dotychczas w Europie zamówień na elektrobusy opisaliśmy tutaj. Szacunkowa wartość zamówienia to 351 mln PLN netto. To daje wycenę jednostkową za przegubowego "elektryka" w wysokości 2,7 mln PLN netto. Dostawy rozłożono na kilka transz. Mają one zostać zrealizowane między 25 listopada 2019 r. a 30 listopada 2020 r. W przypadku podpisania umowy później niż na 45 tygodni przed 25 listopada 2019 r. początek dostaw będzie przypadał po 45 tygodniach od daty podpisania umowy dostawy.

Elektrobusy muszą być objęte gwarancją w bardzo szerokim zakresie:

  • całopojazdowa - 3 lata lub do 240 000 km
  • wytrzymałość konstrukcyjna nadwozia i podwozia - 10 lat
  • powłoki lakiernicze - 5 lat
  • wytrzymałość antykorozyjna nadwozia i podwozia - 7 lat
  • system informacji pasażerskiej - 7 lat
  • baterie trakcyjne przy założeniu spadku pojemności do nie więcej niż 80% wartości początkowej - 7 lat
  • automatyczny system centralnego smarowanie - 5 lat
  • pantograf - 3 lata

Przetarg już zdążył wylądować w Krajowej Izbie Odwoławczej. Występująca w charakterze pośrednika chińskiego BYD-a firma Iberia Motor Company zaskarżyła niektóre warunki postępowania. Chodziło o dopasowanie ich do przegubowego elektrobusa, który miał zostać zaoferowany stolicy. Jednak nic z tego nie wyszło, gdyż KIO w całości oddaliła skargę.

Wybór najlepszej oferty

MZA najlepsze przegubowe "elektryki" wybierze przy pomocy trzech kryteriów. Jak to przewoźnik ma od lat w zwyczaju cena jest i tym razem wysoko punktowana. Ma ona 87% wagi. Do 8% można wywalczyć dzięki rozwiązania, które w intencjach stołecznej spółki mają jak najmniej szkodzi środowisku. Premiowane są:

  • klimatyzator z pompą ciepła, czynnik R744, pompa ciepła włączona w układ ogrzewania całego autobusu, o mocy umożliwiającej utrzymanie komfortu termicznego w przestrzeni pasażerskiej i kabinie kierowcy do temperatury otoczenia -5˚C; o zalecanej łącznej mocy chłodniczej min. 30 kW oraz łącznej mocy ogrzewania pompy ciepła 30 - 40 kW oraz standardowy agregat grzewczy spalinowy, zasilany ON, o mocy cieplnej 30 - 35 kW; dodatkowo urządzenie musi posiadać filtr powietrza urządzenia klimatyzacyjnego centralny, wielokrotnego użycia - 3,8 pkt
  • długie elektrobusy z jak najniższym zużyciem energii elektrycznej w warunkach - 2,4 pkt
  • przetwornice napięcia silnika trakcyjnego z zastosowanie technologii SiC - 1 pkt
  • silniki trakcyjne zintegrowane z osią napędową - 0,8 pkt

Pozostałe 5% to ocena techniczna. Tutaj komplet do zdobycia jest za:

  • zaoferowanie elektrobusów do przewozu min. 135 pasażerów - 1,9 pkt
  • elektrobusy z trzyczęściową szybą przednią - 0,5 pkt
  • segmentowane poszycia boczne dzielone pionowo - 0,5 pkt
  • brak konieczności stosowania dodatkowe zabezpieczenia antykorozyjnego konstrukcji nadwozia w okresie eksploatacji - 0,2 pkt
  • zaoferowanie pojazdów z bateriami o pojemności min. 150 kWh - 1,6 pkt
  • rozszerzenie gwarancji na system gaśniczy do min. 13 lat - 0,3 pkt

Jakie elektrobusy?

Na celowniku MZA są fabrycznie nowe i w pełni niskopodłogowe elektrobusy przegubowe. Mają to być konstrukcje z nadwoziami o długości całkowitej 17,5 - 18,2 m i szerokie na 2,5 - 2,55 m. Każdy musi umożliwiać podróż min. 120 pasażerom, w tym przynajmniej 38 na miejscach siedzących. Co najmniej 12 foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być zapewniony przez cztery wejścia układzie 2-2-2-2 z progami wejściowymi na wysokości max 340 mm.

Czas na napęd. Prąd ma być magazynowany w bateriach o pojemności 140 - 150 kW. MZA dopuszcza zastosowanie zasobników litowo-jonowych, jednak zalecany jest montaż takich, które będą wykonane w technologii LTO. A więc chodzi o taką, dzięki której baterie najlepiej znoszą szybkie ładowanie o dużej mocy i bez zbędnego uszczerbku dla ich trwałości. Trwałość baterii trakcyjnej ma wynieść 10 – 13 lat przy spadku pojemności energetycznej do 80% wartości początkowej i założeniu przebiegu rocznego na autobus na ok. 70.000 km. 

Czas na serce układu napędowego. Ma on być oparty na jednym lub dwóch silnikach trakcyjnych. Mają to być maszyny o mocy min. 240 kW. Mogą to być zarówno silniki synchroniczne jak i asynchroniczne. Do tego zalecane jest aby były one chłodzone cieczą. Elektrobusy muszą być przystosowane do dwóch rodzajów ładowania: wolnego poprzez złącze plug-in o mocy min. 120 kW oraz szybkiego o mocy min. 400 kW przez pantograf.

Pojazdy muszą posiadać klimatyzację. Moc chłodniczą dwóch określono na min. 30 kW dla jednego. Naturalna wentylacja ma być zapewniona przez wywietrzniki dachowe oraz okna przesuwne. Mają się one znaleźć na min. połowie szyb bocznych. Pasażerowie będą mieli do dyspozycji gniazdka z portami USB. Nie zabraknie oczywiście także monitoringu.

Kierowca będzie mógł liczyć na komfortowe warunki pracy. A to dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Będzie ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To standard, który MZA na nowo wprowadza już od dekady roku. I pod tym względem przewoźnik jest cały liderem, którego nikt w Polsce już chyba nie dogoni.

Skoro w Warszawie jesteśmy to oczywiście nie może zabraknąć potężnego SIP-u. Długie elektrobusy dla MZa będą wyposażone w pięć wyświetlaczy zewnętrznych o wysokiej rozdzielczości, które muszą świecić na biało. Idziemy do środka. Tutaj znajdziemy również pięć tablic tyle, że LCD. Najwięcej bo trzy będą o przekątnej min. 21.5". Znajdziemy pod sufitem. Z boku, przed drugimi drzwiami i w okolicach trzecich drzwi pojawią się dwa monitory 38", czyli tzw. "e-korale". Ich funkcji raczej nie trzeba przypominać. Do tego oczywiście nie zabraknie głosowych zapowiedzi oraz systemu GPS. Całością ma sterować wielofunkcyjny autokomputer z dotykowym interfejsem.

Podsumowując...

MZA jak zwykle bardzo szczegółowo i wyczerpująco opisało swoje wymagania. Jest w nich zawartych sporo wskazówek jak kalkulować ofertę, aby dostarczyć naprawdę dobre elektrobusy, które na etapie eksploatacji mają jak najmniej kosztować ich... dostawcę i naturalnie przewoźnika. Szykuje się więc bardzo ciekawa rozgrywka. Jednak czy nie spowoduje to cen większych niż 2,7 mln PLN netto za pojazd? Z tym może być różnie.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
MZA Warszawa
elektrobus
  • Tenten – 27.11.2018

    Jaka bardzo ciekawa rozgrywka, jak tu na 99,9% wpłynie jedyna oferta, która będzie od "jedynej słusznej marki", którą to moim zdaniem(i nie tylko moim) zamawiający i siwz faworyzują...

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....