Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

125 lat autobusowego zakładu w Vysokim Mycie

infobus
31.07.2020 13:00
0 Komentarzy

W 2020 roku firma Iveco Czech Republic świętuje 125 lat odpowstania zakładu produkcyjnego w Vysokim Mycie.

Historia czeskiej fabryki rozpoczęła się w 1895 r., kiedy w Vysokim Mycie JosefSodomka założył warsztat kołodziejski, który z biegiem lat poszerzał swoją produkcję– od powozów, samochodów światowej sławy, eleganckich przyczep, specjalnychpojazdów użytkowych po współczesne autobusy marki Iveco. Firma przetrwałahistoryczne wstrząsy i liczne zmiany właścicielskie, a dziś jest głównymgraczem na światowym rynku motoryzacyjnym.

Oto 20 najważniejszych kamieni milowych w historii zakładuprodukcyjnego w Vysokim Mycie:

1895

Wyszkolony kołodziej Josef Sodomka przeniósł się do miejscowościVysoké Mýto, założył tam warsztat kołodziejski i stopniowo przestawił się zprodukcji powozów na produkcję samochodów.

1926

Rozpoczęcie produkcji aut niestandardowych. Specjalne samochodystały się głównym celem fabryki Sodomki, którą cały czas prowadził JosefSodomka senior wraz z synem, który potem stał się jej wiodącą postacią.

1928

Z fabryki wyjeżdża pierwszy autobus. Był to pojazd dla 14pasażerów siedzących, zbudowany na podwoziu Škody 125. W ciągu 12 lat wSodomkach wyprodukowano 100 autobusów, prawie wszystkie wyłącznie na krajowychpodwoziach Škody, Tatra, Walter i Praga.

1932

Krzywa kształtu karoserii zaczyna się zmieniać. Kwadratowenadwozia dostają okrągłych kształtów i aerodynamiki. Piękne zaokrąglone pojazdybyły często nagradzane na wystawach i konkursach.

1936

Firma Carrosserie Sodomka nawiązuje bliską współpracę zpraskim producentem samochodów Aero i uruchamia produkcję kabrioletów. Wszczególności duże emocje budził Aero 50 Dynamik, z zakrytymi przednimi itylnymi kołami, wydłużonymi błotnikami w kształcie łzy i bardzo luksusowymwyposażeniem wnętrza.

1940

W czasie II wojny światowej stopniowo wzrastała produkcjaautobusów i różnych zabudów specjalnego przeznaczenia. W 1940 roku zakładwyprodukował pierwszą serię trolejbusów na podwoziu MAN.

1947

Po wojnie Josef Sodomka Jr. kontynuował produkcję samochodówi m.in. wprowadził luksusowy autokar na nowym podwoziu Škoda 706 RO. Ten autobusmiał regulowane siedzenia i był wyposażony m.in. w bufet, garderobę i toaletę.

1948

W ramach nacjonalizacji firma zmieniła nazwę na Karosa, a dozakładu włączono inne mniejsze warsztaty blacharskie z terenu ówczesnejCzechosłowacji. Po utworzeniu ogólnopolskiej spółki jej dyrektorem został JosefSodomka. Pod jego kierownictwem powstał między innymi luksusowy kabriolet napodwoziu Tatra T 600 Tatraplan z unikalnym wówczas silnikiem chłodzonympowietrzem – umieszczonym z tyłu.

1950

Głównym produktem zakładu Vysoké Mýto stała się produkcjaautobusów Škoda 706 RO.

1965

Wprowadzenie modelu autobusu Karosa ŠM, która miała unikalnewówczas zawieszenie pneumatyczne. Dodatkowo cały pojazd składał się z sześciugłównych prefabrykowanych paneli, co było ewenementem na skalę światową.

1981

Do produkcji wchodzi nowa seria 700, której także wykorzystanosystem konstrukcji panelowej. Jednak podstawową innowacją było przeniesieniesilnika i skrzyni biegów za tylną oś. Nowocześniejszy projekt i ulepszonatechnologia pozwoliły na dalsze zwiększenie produkcji – do 14 autobusów dziennie.Do zamknięcia serii w 1999 r. bramy fabryki opuściło łącznie 37 166 pojazdów zrodziny 700.

1993

W ramach prywatyzacji powstała spółka akcyjna Karosa, apozostałe zakłady dawnej spółki państwowej stały się samodzielnymi spółkami.Negocjacje Karosy z francuską firmą Renault zaowocowało utworzeniem spółkijoint venture.

1995

Do produkcji wchodzi seria 900, z których wyprodukowano łącznie12944 szt. Pojazd ma już logo Renault w emblemacie.

1999

Włoska firma Iveco i francuski Renault utworzyły spółkęjoint venture pod nazwą Irisbus holding S.L., która nabyła 94% udziałów Karosy.Łącząc swoją działalność, Iveco i Renault stworzyły drugiego co do wielkościproducenta autokarów i autobusów w Europie.

2004

Iveco stało się 100% właścicielem firmy Irisbus.

2006

Rozpoczęcie produkcji linii Crossway, która z ponad 40 000sprzedanymi egzemplarzami stopniowo stała się najpopularniejszym autobusemmiędzymiastowym w Europie.

2007

Zmiana nazwy firmy na Iveco Czech Republic, a.s.

2013

Iveco Bus staje się oficjalną nazwą marki i nadchodzizupełnie nowa seria związana z silnikami Euro 6. Jednocześnie Iveco dołączyłodo grupy CNH Industrial, w skład której wchodzi 12 kolejnych marek z branżymaszyn rolniczych i budowlanych oraz pojazdów użytkowych.

2015

Firma obchodzi 120-lecie istnienia z udziałem ważnych gości,w tym prezydenta Republiki Czeskiej Miloša Zemana.

2019

Firma osiąga rekordową produkcję 4612 autobusów rocznie, zktórych zdecydowana większość trafia na rynki zagraniczne. Iveco Czech Republicjest czołowym eksporterem i jedną z najważniejszych czeskich firm. Potwierdza takżeswoją pozycję głównego pracodawcy w regionie pardubickim. Załoga fabryki to 3900pracowników, a dodatkowo firma tworzy ponad 1700 miejsc pracy u swoichkrajowych dostawców.

Komentarze