TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

125 lat autobusowego zakładu w Vysokim Mycie
JUBILEUSZ, FABRYKA, IVECO, CZECHY InfoBus.pl - Opublikowano: 31.07.2020 15:00:22
125 lat autobusowego zakładu w Vysokim Mycie

W 2020 roku firma Iveco Czech Republic świętuje 125 lat od powstania zakładu produkcyjnego w Vysokim Mycie.

Historia czeskiej fabryki rozpoczęła się w 1895 r., kiedy w Vysokim Mycie Josef Sodomka założył warsztat kołodziejski, który z biegiem lat poszerzał swoją produkcję – od powozów, samochodów światowej sławy, eleganckich przyczep, specjalnych pojazdów użytkowych po współczesne autobusy marki Iveco. Firma przetrwała historyczne wstrząsy i liczne zmiany właścicielskie, a dziś jest głównym graczem na światowym rynku motoryzacyjnym.

Oto 20 najważniejszych kamieni milowych w historii zakładu produkcyjnego w Vysokim Mycie:

1895

Wyszkolony kołodziej Josef Sodomka przeniósł się do miejscowości Vysoké Mýto, założył tam warsztat kołodziejski i stopniowo przestawił się z produkcji powozów na produkcję samochodów.

1926

Rozpoczęcie produkcji aut niestandardowych. Specjalne samochody stały się głównym celem fabryki Sodomki, którą cały czas prowadził Josef Sodomka senior wraz z synem, który potem stał się jej wiodącą postacią.

1928

Z fabryki wyjeżdża pierwszy autobus. Był to pojazd dla 14 pasażerów siedzących, zbudowany na podwoziu Škody 125. W ciągu 12 lat w Sodomkach wyprodukowano 100 autobusów, prawie wszystkie wyłącznie na krajowych podwoziach Škody, Tatra, Walter i Praga.

1932

Krzywa kształtu karoserii zaczyna się zmieniać. Kwadratowe nadwozia dostają okrągłych kształtów i aerodynamiki. Piękne zaokrąglone pojazdy były często nagradzane na wystawach i konkursach.

1936

Firma Carrosserie Sodomka nawiązuje bliską współpracę z praskim producentem samochodów Aero i uruchamia produkcję kabrioletów. W szczególności duże emocje budził Aero 50 Dynamik, z zakrytymi przednimi i tylnymi kołami, wydłużonymi błotnikami w kształcie łzy i bardzo luksusowym wyposażeniem wnętrza.

1940

W czasie II wojny światowej stopniowo wzrastała produkcja autobusów i różnych zabudów specjalnego przeznaczenia. W 1940 roku zakład wyprodukował pierwszą serię trolejbusów na podwoziu MAN.

1947

Po wojnie Josef Sodomka Jr. kontynuował produkcję samochodów i m.in. wprowadził luksusowy autokar na nowym podwoziu Škoda 706 RO. Ten autobus miał regulowane siedzenia i był wyposażony m.in. w bufet, garderobę i toaletę.

1948

W ramach nacjonalizacji firma zmieniła nazwę na Karosa, a do zakładu włączono inne mniejsze warsztaty blacharskie z terenu ówczesnej Czechosłowacji. Po utworzeniu ogólnopolskiej spółki jej dyrektorem został Josef Sodomka. Pod jego kierownictwem powstał między innymi luksusowy kabriolet na podwoziu Tatra T 600 Tatraplan z unikalnym wówczas silnikiem chłodzonym powietrzem - umieszczonym z tyłu.

1950

Głównym produktem zakładu Vysoké Mýto stała się produkcja autobusów Škoda 706 RO.

1965

Wprowadzenie modelu autobusu Karosa ŠM, która miała unikalne wówczas zawieszenie pneumatyczne. Dodatkowo cały pojazd składał się z sześciu głównych prefabrykowanych paneli, co było ewenementem na skalę światową.

1981

Do produkcji wchodzi nowa seria 700, której także wykorzystano system konstrukcji panelowej. Jednak podstawową innowacją było przeniesienie silnika i skrzyni biegów za tylną oś. Nowocześniejszy projekt i ulepszona technologia pozwoliły na dalsze zwiększenie produkcji - do 14 autobusów dziennie. Do zamknięcia serii w 1999 r. bramy fabryki opuściło łącznie 37 166 pojazdów z rodziny 700.

1993

W ramach prywatyzacji powstała spółka akcyjna Karosa, a pozostałe zakłady dawnej spółki państwowej stały się samodzielnymi spółkami. Negocjacje Karosy z francuską firmą Renault zaowocowało utworzeniem spółki joint venture.

1995

Do produkcji wchodzi seria 900, z których wyprodukowano łącznie 12944 szt. Pojazd ma już logo Renault w emblemacie.

1999

Włoska firma Iveco i francuski Renault utworzyły spółkę joint venture pod nazwą Irisbus holding S.L., która nabyła 94% udziałów Karosy. Łącząc swoją działalność, Iveco i Renault stworzyły drugiego co do wielkości producenta autokarów i autobusów w Europie.

2004

Iveco stało się 100% właścicielem firmy Irisbus.

2006

Rozpoczęcie produkcji linii Crossway, która z ponad 40 000 sprzedanymi egzemplarzami stopniowo stała się najpopularniejszym autobusem międzymiastowym w Europie.

2007

Zmiana nazwy firmy na Iveco Czech Republic, a.s.

2013

Iveco Bus staje się oficjalną nazwą marki i nadchodzi zupełnie nowa seria związana z silnikami Euro 6. Jednocześnie Iveco dołączyło do grupy CNH Industrial, w skład której wchodzi 12 kolejnych marek z branży maszyn rolniczych i budowlanych oraz pojazdów użytkowych.

2015

Firma obchodzi 120-lecie istnienia z udziałem ważnych gości, w tym prezydenta Republiki Czeskiej Miloša Zemana.

2019

Firma osiąga rekordową produkcję 4612 autobusów rocznie, z których zdecydowana większość trafia na rynki zagraniczne. Iveco Czech Republic jest czołowym eksporterem i jedną z najważniejszych czeskich firm. Potwierdza także swoją pozycję głównego pracodawcy w regionie pardubickim. Załoga fabryki to 3900 pracowników, a dodatkowo firma tworzy ponad 1700 miejsc pracy u swoich krajowych dostawców.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....