TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

11 elektrobusów dla Szczecina. Czego chce miasto?
INFOBUS.PL - Opublikowano: 02.10.2018 17:00:37
fot. szczecin.eu

Szczecin prowadzi przetarg na zakup 11 elektrobusów klasy MAXI. Lektura SIWZ skłania do wniosku, że miasto interesują pojazdy, które będą często ładowane w przerwach między kursami. Jakie jeszcze ciekawostki kryje postępowanie?

Przypomnijmy, że szczeciński przetarg ogłoszono 3 tygodnie temu. Pisaliśmy o nim tutaj. Wysokie wymagania w zakresie kondycji finansowej oferentów kontrastują nieco z warunkiem doświadczenia. Miasto dopuściło do postępowania dostawców elektrobusów oraz trolejbusów.

Wybrany przez urzędników dostawca dostarczy nowe nowe elektryczne solówki nie później niż do końca lutego 2020 r. Od podpisania umowy zwycięzca będzie miał przynajmniej rok na wywiązanie się z powierzonego mu zadania. Jest więc bezdyskusyjnie rozsądny termin na dostawę.

Wybór najlepszej oferty

Oferty, które otrzyma szczeciński magistrat zostaną ocenione przy pomocy kilku nieskomplikowanych kryteriów. Najważniejsza jest cena, bo to maksymalnie 60% punktów. Ocenę techniczną rozbito na kilka mniejszych kryteriów. Jeśli zbierzemy wszystko w całość, która ma 40% wagi to premię można zdobyć za:

  • zaoferowanie elektrobusów, które mają zużycie energii w warunkach testu SORT2 nie większe niż 0,9 kWh/km - 20 pkt
  • układ klimatyzacji, który musi zmagazynować nie więcej niż 3 kg czynnika chłodzącego - 5 pkt
  • poszycia boczne dzielone pionowo i wykonane z przykręcanych paneli - 5 pkt
  • oś przednią zależną - 5 pkt
  • trzyczęściową szybę przednią - 5 pkt

Jakie elektrobusy?

"Elektryki" dla Szczecina muszą być fabrycznie nowe. Całkowicie niskopodłogowe pojazdy klasy MAXI mają mieć nadwozia o długości 11,8 - 12,5 m, szerokości do 2,55 i nie wyższe niż 3,3 m. Każdy powinien umożliwiać podróż przynajmniej 75 pasażerom, w tym nie mniej niż 28 na miejscach siedzących. Min. 8 foteli ma być dostępnych z niskiej podłogi. Dostęp na pokład ma być możliwy dzięki trzem wejściom w układzie 2-2-2.

Pora na napęd. Magistrat dopuszcza zastosowanie zarówno centralnego silnika trakcyjnego jak i dwóch jednostek, które mają być zabudowane w piastach kół. Nie wskazano na ich minimalną moc. Wskazano jedynie, że muszą to być jednostki, które będą gwarantowały pełne funkcjonowanie pojazdu wraz z osprzętem i wyposażeniem w skrajnie niekorzystnych warunkach w ruchu miejskim. Dodatkowo elektrobusy nie mogą mieć wyższego zużycia energii elektrycznej w warunkach testu SORT2 niż 1 kWh/km. W celu poprawy bilansu energetycznego urzędnicy chcą ponadto, aby na dachach autobusów pojawiły się panele fotowoltaiczne o mocy min. 0,1 kW.

W pojazdach mają zostać zastosowane baterie, które w warunkach wspomnianego wyżej testu zapewnią bez konieczności doładowywania pokonanie dystansu min. 90 km. Dodatkowo miasto podkreśla, że ich pojemność energetyczna nie może być mniejsza niż 120 kWh. Muszą mieć żywotność min. 12 lat przy założeniu, że ich pojemność nie spadnie poniżej 80% stanu początkowego. Nocne ładowanie do 90% pojemności baterii nie może trwać dłużej niż 5 godzin. Ponadto elektrobusy muszą być przystosowane do ładowania poprzez złącze plug-in ładowarką o mocy 40 - 90 kW oraz przez pantograf prądem o mocy 270 - 560 kW. To drugie może wskazywać na to, że Szczecin- choć nie wyraził tego wprost- preferuje "elektryki" z bateriami litowo-tytanowymi.

Pojazdy muszą posiadać klimatyzację, którą ma stanowić agregat o mocy min. 20 kW. Wentylacja naturalna ma być zapewniona przez dwa wywietrzniki dachowe oraz min. 6 uchylnych okien. Nie zapomniano o komforcie pracy kierowców. Miasto wymaga, aby elektrobusy posiadały wydzielone i w pełni odseparowane od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierujących. Mają one być zabudowane na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami).

System informacji pasażerskiej będzie się prezentował dosyć przyzwoicie. System informacji pasażerskiej będzie się prezentował dosyć przyzwoicie. Na zewnątrz mają być zamontowane cztery tablice diodowe o wysokiej rozdzielczości. W środku znajdziemy dwa monitory- jeden LCD 22 - 23" oraz jeden LED o rozdzielczości min. 120 x 16 pkt. Do tego oczywiście nie może zabraknąć GPS oraz głosowych zapowiedzi przystanków. Pasażerowie będą mieli dostęp do gniazd USB. Dodatkowo elektrobusy muszą być przystosowane do montażu biletomatów, które przed dostawą przekaże miasto.

Typujemy...

Szczecin pozostawia dużo swobody producentom. Z drugiej jednak strony miasto daje do zrozumienia, że jest w stanie się otworzyć na te firmy, które nie mają jeszcze doświadczenia z elektrobusami. Urzędnicy nie chcą jednak wpuszczać "kota w worku" i zabezpieczyli się określonymi wymogami wobec kondycji finansowej oferentów. Czy oprócz Solarisa i Ursusa ktoś jeszcze będzie chciał zgarnąć dla siebie szczeciński tort?


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
tabor
Szczecin
UM
SPAK Szczecin
elektrobus
  • Daniel Krasiński – 02.10.2018

    Co oni mają z tym przednim zawieszeniem zależnym, robią na złość kierowcom?

  • Antek Stefański – 02.10.2018

    Czyli będzie zacięty pojedynek... Niezależnie, kto wygra, i tak będę się cieszył

  • Daniel Kapica – 03.10.2018

    Czy ktokolwiek jest w stanie obecnie zapewnić zużycie poniżej 1kWh/km w SORT-2? Szczerze wątpię.

  • Paweł Pomykała – 04.10.2018

    Polskie mają być i żadne inne

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....