?Nielegalny” przetarg w Warszawie i trzy pakiety na rok 2016

infobus
23.02.2015 20:00
0 Komentarzy

Niedawno informowaliśmy, że ZTM Warszawa ogłosił dwa przetargi na obsługę linii autobusowych łącznie 30 pojazdami klasy midi 30 i 31 stycznia br. W przypadku pierwszego z nich pojawiły się wątpliwości co do jego… legalności. Taki zarzut stawia, w odwołaniu wniesionym 6 lutego do Krajowej Izby Odwoławczej, branżowa organizacja Pracodawców Transportu Publicznego (dawny OZPTS). W gronie jej członków można wskazać m.in. Mobilis, PKS Polonus czy PKS Zielona Góra. Stowarzyszenie przewoźników zarzuca warszawskiemu organizatorowi komunikacji, że ten złamał prawo nie publikując ze stosownym wyprzedzeniem ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia postępowania zakupowego na świadczenie usług publicznego transportu zbiorowego. W uzasadnieniu odwołania możemy przeczytać, iż zamówienie jest przez to obarczone istotną wadą, która uniemożliwia skuteczne zawarcie umowy z wybranym przewoźnikiem. Odwołujący powołuje się na przepisy rozporządzenia 1370/2007 oraz ustawy o publicznym transporcie zbiorowym. Wynika z nich wprost, że organizator przewozów najpóźniej rok przed planowaną datą rozpoczęcia przetargu jest zobowiązany zamieścić na swojej stronie internetowej oraz w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ogłoszenie, w którym zawrze obligatoryjnie 2 elementy: – przewidywany tryb udzielenia zamówienia;- usługi oraz obszar potencjalnie objęty przewozami. Powyższe warunki muszą zostać spełnione łącznie w przypadku umów, które opiewają na świadczenie przewozów powyżej 50 000 wzkm. Poniżej tej pracy eksploatacyjnej organizator komunikacji może odstąpić od wstępnego ogłoszenia informacyjnego i ewentualnie powiadomić o zamiarze zawarcia umowy najpóźniej na 6 miesięcy przed rozpoczęciem procedury przetargowej lub powierzenia.Wracając już na warszawski grunt należy zauważyć, że na stronie internetowej warszawskiego ZTM nie znajdziemy stosownego ogłoszenia. To może oznaczać, że przez tak błahe zaniechanie bardzo ważny przetarg może zawisnąć na włosku. Czy wobec tego odwołanie Pracodawców Transportu Publicznego okaże się skuteczne? Tego dowiemy się już wkrótce i niezwłocznie poinformujemy czytelników naszego portalu. Są jednak i dobre wiadomości. 16 lutego ZTM poinformował o zamiarze przeprowadzenia trzech przetargów na przewozy autobusowe w 2016 r. Brak w nich wiadomości na temat szacowanej pracy eksploatacyjnej oraz typu taboru jakimi będą realizowane kontrakty. Jest jednak informacja, że na każdym z pakietów umowa będzie obowiązywała przez 8 lat od 1 grudnia 2016 r. w przypadku pierwszego ogłoszenia oraz 1 stycznia 2017 r. w pozostałych dwóch. Płynie z tego wniosek, że na kontrakcie, który wybrany operator obejmie 1 grudnia 2016 r. zostaną zastąpione pojazdy solo oraz autobusy klasy MINI Mobilisu z zakresu A0xx. Natomiast w przypadku umów, które będą opiewać na świadczenie przewozów od 1 stycznia 2017 r. widać jak na dłoni, że chodzi o zastąpienie Scanii OmniCity należących do PKS Grodzisk Mazowiecki oraz starszych Solarisów Urbino 12 firmy Mobilis, które na stołecznych liniach autobusowych jeżdżą od 2007 roku. Wobec takiego obrotu wydarzeń już teraz jest jasne, że przyszły rok zapowiada się w warszawskiej komunikacji niezwykle interesująco. Na rozstrzygnięcia przyjdzie nam jednak trochę poczekać.

Komentarze