TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

MPK Częstochowa mówi jak jest z tymi hybrydami
InfoBus.pl - Opublikowano: 29.11.2016 11:00:58 33 komentarze
W zeszłorocznej prezentacji hybrydy-CNG udział wziął Zarząd MPK w Częstochowie oraz Prezydent Miasta Krzysztof Matyjaszczyk

Aktualnie w Częstochowie z 40. dostarczonych hybrydowych autobusów z napędem CNG marki Solbus tylko 15 egzemplarzy jest w pełni sprawnych. Aż 25 egzemplarzy ma problemy techniczne. Gorzej, że ich producent - firma Lider Trading - wystąpiła do sądu z wnioskiem o postępowanie naprawcze i zaprzestała je naprawiać. Prezes MPK Częstochowa, Roman Bolczyk tak tłumaczy całą sytuację.

?" W obliczu sprzecznych informacji pojawiających się w opinii publicznej w ostatnich dniach, często godzących w dobry wizerunek Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego w Częstochowie, czujemy się zobowiązani do wyjaśnienia sytuacji związanej z awariami autobusów, które w ostatnim czasie dotknęły część taboru autobusowego częstochowskiego MPK. Problemy techniczne, które utrudniły prawidłowe funkcjonowanie pojedynczych linii były spowodowane m.in. błędami fabrycznymi, za które odpowiada producent autobusów hybrydowych marki Solbus. W związku z tym zostały wdrożone w życie procedury mające na celu odzyskanie środków finansowych z tytułu kar umownych i gwarancji bankowych, do czego uprawnione jest MPK w przypadku wystąpienia tego typu problemów, które nie leżą po stronie przewoźnika, a producenta. Wspomniane kwoty sukcesywnie docierają do MPK, co pozwoli na przeprowadzenie stosownych modyfikacji w mechanizmach części autobusów hybrydowych, których problem dotyczy (bez ponoszenia dodatkowych kosztów), tak by podobne kłopoty nie pojawiały się już w przyszłości. Pragniemy nadmienić, że sugerowanie, jakoby odpowiedzialność za zaistniałą sytuację obciążała MPK jest wysoce nieuprawnione" - podkreśla Roman Bolczuk.

Jakie kary?

Jaki może być poziom kar nałożonych przez Częstochowę na Lider Trading nie do końca wiadomo. Spółka z gwarancji bankowych ściągnęła prawie 2,5 mln zł, poza tym producent autobusów zapłacił 1,1 mln zł kar umownych. Dodatkowo miejski przewoźnik nałożył na Lider Trading dodatkowe kary opiewające na 15 mln zł., ale Lider Trading wystąpił o postępowanie naprawcze i to na razie blokuje wyegzekwowanie tych pieniędzy.

Darmowe prototypy

Prezes Bolczyk podkreśla jednocześnie, że dostawa prototypowych 40 autobusów hybrydowych, w ramach 100% dotacji, dzięki programowi Gazela była konsekwencją postępowania przetargowego przeprowadzonego zgodnie z Ustawą Prawo Zamówień Publicznych i zachowaniem innych procedur. Firma, która zwyciężyła w owym przetargu spełniła ponadto wszelkie stosowne obostrzenia wymagane prawem. Autobusy przed dopuszczeniem do ruchu uzyskały wszelkie konieczne homologacje i pozwolenia. Umowa zaś podpisana pomiędzy MPK Częstochowa a producentem zawierała zapisy pozwalające na skuteczne zabezpieczenie interesu przedsiębiorstwa poprzez wykorzystanie stosownych narzędzi prawnych, o części których mowa powyżej.

-"Przypominamy jednocześnie, że jednym z warunków pozwalających na zakup 40 autobusów hybrydowych w ramach programu Gazela było wycofanie z użycia i złomowanie takiej samej liczby przestarzałych, autobusów, co zostało zrealizowane. Między innymi dlatego skuteczne zastąpienie pojazdów, które ulegają awarii, innymi autobusami zastępczymi było ostatnimi dniami mocno utrudnione ? zauważa Bolczyk. ? Sytuacja była skomplikowana także z uwagi na fakt, że problemy techniczne wynikające z wieloletniej eksploatacji wystąpiły równocześnie w niektórych starszych autobusach o standardowym napędzie, którymi jeszcze dysponuje w swoim taborze MPK.

Komunikacyjny zator. MPK wynajmuje

Powyższe problemy taborowe zbiegły się także w czasie m.in. z dodatkową obsługą autobusową, którą MPK Częstochowa zapewnia w ramach kursów linii nr 92 (autobus za tramwaj w kierunkach Tysiąclecie ? Północ, Północ - Tysiąclecie). Wymaga to od przedsiębiorstwa codziennego utrzymania w gotowości kilku wozów, które standardowo obsługiwałyby klasyczne linie autobusowe.

-"W celu zapewnienia pełnej obsługi pasażerom autobusów MPK w Częstochowie, firma podjęła szybkie działania interwencyjne w postaci wynajęcia 6 pojazdów (red - z Jastrzębia i Będzina), które realizują już przewozy po spełnieniu wymaganych formalności. Powyższe jest rozwiązaniem tymczasowym, do momentu uporania się z opisanymi wcześniej trudnościami. Koszty związane z tym ruchem nie obciążają dodatkowo naszego budżetu, z uwagi na zabezpieczenie środków finansowych w ramach opisanych wyżej procedur ? podkreśla Roman Bolczyk

Co dalej?

W tej sytuacji MPK Częstochowa nie chce już dalej współpracować ani z Lider Trading, ani z marką Solbus. Jak powiedział prezes Bolczyk lokalnym mediom ? "Nie wiążę z nimi przyszłości. Startowali teraz w przetargu na dostawę 40 autobusów. Jednak dzięki temu, że cena nie była jedynym czynnikiem branym pod uwagę przy wyborze oferty na wiosnę do Częstochowy trafią Solarisy z tradycyjnym napędem."



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
MPK Częstochowa
CNG
hybryda
Lider Trading
Solbus
  • XWJ – 29.11.2016

    Znów się zacznie, że Gazela to zło, bla, bla , bla... Nie, tym razem to Solbus (Lider Trading) dał ciała i nie potrafi sobie poradzić z własną produkcją. Naprawdę szkoda, że Solaris skupił się na elektrycznych samochodzikach na baterie, a nie Hybrydami CNG, które w miarę mają jakąś przyszłość.

  • pks_rulez – 29.11.2016

    Przyszłością to są autobusy na ogniwa wodorowe. Posiadają dwie najważniejsze zalety pojazdów spalinowych (zasięg i łatwość tankowania), oraz wszystkie zalety pojazdów elektrycznych.

  • Gryzly – 29.11.2016

    I tak zaraz się odezwą fanboye TrollBusa, którym od patrzenia na to padło robi się mokro w majtkach, a prawo jazdy na D będą mogli zrobić za 10lat. Ja jako kierowca od zawsze powtarzałem, że Solbus tak jak Autosan SanCity to kupa złomu. Solbus przegrał teraz parę przetargów, więc na plajtę się szykują

  • sancity – 29.11.2016

    Dobrze że PKM Gdynia się na to nie nabrała.

  • Barti – 29.11.2016

    Uważam że, od samego początku Solaris powinien wygrać, gdyż ponieważ jest to jedyny producent który ma czasem lekkie problemy ale większość jest naprawiane sukcesywnie a im nowsze rozwiązania to firma błyskawicznie naprawia i rozwija się dalej i działa w niezawodności i sprzedaż swoich produktów jakie mają w swojej ofercie.

  • Obsi – 29.11.2016

    Tyle że Solaris nie chciał się na serio pakować w tak ryzykowne zamówienie. Przewidywali, że z tym będzie więcej kłopotów niz pożytku.

  • TomTom – 29.11.2016

    Solaris wiedział, co się święci. Mało czasu, do tego producenci napędów CNG w większości nie wyrażali zgody do użycia silnika gazowego jako prądnicy, więc odpuścili, choć rzadko to robią (co ciekawe istniała/istnieje(?) koncepcja UrbinoHCNG).

  • mietek – 29.11.2016

    no to teraz po dupie wszystkim tym którzy pudrowali farsę lidera ile to już trwa teraz dopiero prostują ha ha hateraz to już tylko płakać i przerabiać ten szajs na diesla ha ha ha

  • takitam – 29.11.2016

    jedno tylko mam pytanie cóż wam z kar jak nie ma na świecie serwisu który by potrafił naprawić te wózki

  • kierowca MPKu – 29.11.2016

    Ty GRYZLY odp. się od San City. Miał i owszem Pojelczańskie problemy. Ale teraz po tym co z tym zrobili teraz w Autosanie jezdzi mi to Cudownie i lepszego nie widzę !

  • Bochniak – 29.11.2016

    Popieram przedmówcę ostatnio miałem okazje to po nowemu sprawdzić.

  • tantus – 29.11.2016

    @Gryzly: co do Autosanów Sancity to się akurat nie zgodzę. Zarówno w Lublinie (gdzie początkowo rzeczywiście sprawiały problemy), jak i w Rzeszowie jeżdżą bez większych problemów.

  • czestochowianin – 29.11.2016

    a ja mam pytanie, co teraz szanowny pan Ś zamierza zrobić?Otworzyć kolejną firemkę ?Śmiech na sali

  • obserwator – 29.11.2016

    najwyższa pora wyeliminować z rynku nieuczciwych producentów - co 3-4 lata układ, niepłacenie

  • farafiu – 29.11.2016

    @ obserwator Popieram, w końcu Volvo i Mercedes też wylecą za swoje badziewia :) Gazela to od początku powalony projekt i nikomu nie wyszedł, a na czymś trzeba było zarobić, więc chcąc czy nie Solbus się w to wplątał, a że nie powiodło się... takie życie i więcej straci niż zyska. Życzę przetrwania tej firmie. @XWJ swoja produkcja... jedynie co swojego mają to złożenie do kupy.

  • www – 29.11.2016

    Z punktu technicznego przesadzili z połączeniem CNG i hybrydy. Nawet jeżeli jest to jakieś rozwiązanie nie powinni kupować aż 40 autobusów o tak skomplikowanym układzie napędowym. To aż 1/4 wszystkich autobusów MPK. Na dodatek Solbusy CNG Hybrid nie mają klimatyzacji, bo niby gdzie miałaby się zmieścić?Ciekawe kiedy w Częstochowie w końcu wycofają Ikarusy. Wygląda na to, że nie po dostawie Solarisów.

  • But – 29.11.2016

    @kierowca MPK i @tantus nie wiem jak w Lublinie, ale fakt faktem że te SanCity 9 z Europy Express to złomy, codziennie widzę jak te wozy zjeżdżają na awarie.

  • (Były) pracownik Jelcza – 30.11.2016

    "San City. Miał i owszem Pojelczańskie problemy." Drodzy koledzy co wy bredzicie? Najwyraźniej w czasach Jelcza pieluchy napełnialiście, skoro w Jelczu San City widzieliście...Zaraz któryś zacznie pisać o modelu produkowanym w Jelczu później przeniesionym do Sanoka. Zanim to zrobi niech sprawdzi skąd on się tam wziął:-)Celowo nie podaje modeli ani lat- poczytajcie sobie. Bo tylko piszecie- bzdury niestety

  • ja – 30.11.2016

    Częstochowskie hybrydy nie mają klimatyzacji bo taki był zapis w SIWZie, a co do techniki, po co MPK wymagało minimum 7,5 litrowego silnika, w zestawieniu z generatorem 12 litrowa krowa Tedomu wygląda komicznie... Już na etapie zapisów przetargu były zapisane bzdury więc mają co chcieli! Poza tym Pan Prezes zapomniał wspomnieć że trzy SM12 w wersji DIESEL jeżdżą bez problemów...No, to jak Lider taki zły, to życzę powodzenia w naprawianiu...to ile jeździ? 15? Te też staną bez serwisu...Cóż, trzeba się żegnać ze stanowiskiem...

  • X – 30.11.2016

    Raczej żegnać z Solbusem z tym kupa zlomu

  • mietek – 30.11.2016

    do ja Są serwisy w polsce które doprowadzą to co pozostało do normalności BSC ,BTS,B4T, tylko kasa i odpowiednia gadka nie oszukujmy się nikt za 5 zlotych tego nie zrobi ale jeśli MPK zacznie rozmawiać to kazdy właściciel serwisu rozważy taką opcje

  • bfgbf – 30.11.2016

    Ha ha ha firma bierze nie przetestowane prototypy i dziwi się, że nie działa, każda firma odmówiła bo twierdziła że technologię trzeba najpierw przetestować, tylko Solbus się zgodził, to nie jest wina solbusa, ze napalone mpk chciało brać szybko szybko jak najszybciej prototypową technologię bez testów, tak właśnie, do Czewy trafiły nieprzetestowane prototypy dlatego są teraz takie problemy więc czyja jest to wina?? Co to mpk nie wiedziało, że ta technologia może być udana lub nie :) A paradoksem kompletnym jest, że zakład nie dał ani grosza za autobusy ale dostaje za nie pieniądze, paradoks.

  • Ja – 30.11.2016

    Do mietek: ty chyba nie wiesz co mowisz, firmy takie jak b4t? Ty znasz budowe tego autobus bo jesli nie radza sobie dostawcy podzespolow do tych autobusow patrz Tedom,ktory jak mial wymienic reduktory na wlasny koszt to zwial to ty chcesz zeby takie serwisy sie tym zajely? Oni to moga ci go wyklepac jak gdzies przylozy albo szybe wymienic. Fakt,solbus dal swoja marke bo to on mial to poskladac ale to jego poddostawcy nie daja rady, to jest naprawde skomplikowany projekt...

  • Dev – 30.11.2016

    @ja SM 12 na ON też potrafią swoje pokazać. Jak mieszkasz w Częstochowie to w 37 albo 38 przy wieży i zobacz jak latają plastiki od ram między oknami. Ręką możesz ruszać jak chcesz. Po dziurach halasuje jak Ikarus, a nawet gorzej. One są co chwile skręcane bo by już się rozleciały.

  • Spawacz – 30.11.2016

    Kontrakt Solbusa z Częstochową przedłużył tylko agonię tej firmy-po tym kontrakcie nic praktycznie nie zrobili.Myśleli,że już chwycili Pana Boga za nogi a tu taki niewypał.Panie Jakubie wstydu oszczędź i zamknij z Tatą w końcu tą firemkę bo szkoda ludzi których znowu wykiwaliście z kasy.Trzymaj dalej sztamę z Gackiem i paroma innymi przydupasami to na pewno wyjdziecie z kryzysu.

  • X – 30.11.2016

    Zgadzam się z przedmówcą@ spawacz

  • ja – 01.12.2016

    Zgadzam się z przedmówcami tylko pamiętajmy, że Solbus to nie tylko właściciel, to też normalni ludzie, którzy chcieli uczciwie pracować i to co robili, starali się wykonać sumiennie...Szkoda!

  • Ye – 01.12.2016

    Tak się starali i im nie poszło śmieszna firemka produkujaca zlomy

  • 2TE10 – 01.12.2016

    Tymczasem Solaris dogadał się z firmą Lohr i zrobił sobie taką hybrydę CNG:http://lohr.fr/new-mobilities/boreal/

  • ja – 01.12.2016

    do2TE10: agdzie ty tam widzisz cng, to producent osi z napędem w piastach tak jak ZehlAbegg

  • mkd – 03.12.2016

    Teraz już wiadomo, dlaczego w Polsce nie ma takich CNGowych wynalazków. Po prostu nie dają rady,

  • Waldeczek – 11.12.2016

    LNG w Warszawie im poszło. Trzeba było w innych miastach to samo. Konkurencja wskazana. Tylko ten Gasporom- Germany. Ani Gasprom ani Germany.

  • Solbus 203 – 07.11.2017

    Ciągle tylko Solaris, Solaris, Solaris ... Mnie już się znudziły, a hybrydy to przecież jedyne na świecie autobusy i czemu każdy na nie narzeka!

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....