Busworld 2019: Yutong wchodzi do Polski! [FILM]

infobus
25.11.2019 10:00
0 Komentarzy

W Brukseli Yutong zaprezentował autobus elektryczny U12 dedykowany dla europejskiego rynku. Równolegle w Polsce ruszyło przedstawicielstwo chińskiej firmy. Na jego czele stoi Marcin Kucharski, z którym rozmawialiśmy o inwestycjach i pierwszych pokazach.

Jedna z najważniejszych premier Busworld 2019 to dwa debiuty na stoisku Yutonga, gdzie po raz pierwszy zobaczyliśmy autobus miejski U12 i turystyczny T13. O wadze tych projektów dedykowanych dla europejskiego rynku świadczą liczby: tylko w 2018 r. Yutong sprzedał 24 000 nowych autobusów elektrycznych (na około 60 000 wszystkich autobusów sprzedanych przez grupę). Większość z nich trafiło do Chin, co wynika z państwowej strategii przejścia na pełną elektryfikację systemów transportu publicznego. Elektrobusy mają tutaj aż 80% udziału w chińskim rynku autobusów miejskich.

Eksport autobusów i autokarów Yutong w ubiegłym roku wyniósł 7200 szt., z czego większość trafiła do Chile, Meksyku, Francji i Bułgarii. Do tego Grupa Yutong ma cztery zakłady produkcyjne, które zapewniają imponującą maksymalną dzienną zdolność produkcyjną 445 autobusów (w tym 375 nowych pojazdów elektrycznych). Tutaj wytwarzane są pojazdy dla Santiago w Ameryce Łacińskiej (100 szt.), czy dla stolicy Kazachstanu – Nur-Sultan (także 100 szt.).

{https://vimeo.com/375386290}

Yutong w Europie

Do tej pory Yutong dostarczył około 60 autobusów elektrycznych do Francji, gdzie działa też 10 pierwszych elektrycznych autokarów. Do tego chińska firma na kontrakt na pełną elektryfikację sieci transportu publicznego w duńskim Roskilde.

Pod kątem ekspansji w Europei Yutong przygotował specjalny produkt , który miał swoją premierę na Busworld. Model U12 może zabrać na swój pokład 86 pasażerów z akumulatorami o maksymalnej pojemności aż 422 kWh. Silniki w piastach dostarczył ZF.

Na Busworld Yutong zaprezentowano również turystyczny model T13 – również z osia napędową ZF, który sam kandyduje do roli pioniera na rynku elektrycznych autokarów. Wśród systemów bezpieczeństwa Yutong T13 posiada AEBS, LDWS, ACC, automatyczne światła, automatyczne wycieraczki i systemy alarmowy temperatury układu napędowego.

Yutong w Polsce

Jednak najważniejsza dla nas informacja, która oficjalnie została ogłoszona na Busworld to start polskiego przedstawicielstwa Yutong w Polsce, które zostało zorganizowane przez litewską grupę Avia. Na czele polskiej spółki stoi Marcin Kucharski z AviaAM Leasing. O szczegółach polskiego przedsięwzięcia rozmawialiśmy w Brukseli:

InfoBus: Od kiedy oficjalnie działa polskie przedstawicielstwo Yutong w Polsce?

Marcin Kucharski: Oficjalnie przedstawicielstwo w Polsce działa od września 2019 r., podkreślenia wymaga fakt, że Yutong jest obecny w Europie wiele lat, między innymi centralny magazyn części znajduje się we Francji pod Paryżem. Na obecnym etapie rozważane są również inwestycje na terenie Polski.

InfoBus: Jakie autobusy chcecie oferować w pierwszej kolejności?

Marcin Kucharski: Obydwie premiery z Busworld, zarówno autobus miejski U12, jak i międzymiastowy ICE12 będą dostępne w Polsce na początku 2020 r. Zaplanowaliśmy testy modeli dla klientów zainteresowanych rozwojem ekomobilności oraz sprawdzonymi w praktyce rozwiązaniami.

Dodatkowo do dyspozycji klientów oddamy model autobusu elektrycznego miejskiego E12, eksploatowany m.in. we Francji, Danii, Finlandii oraz na Islandii.

W pierwszej kolejności chcemy zaoferować na polskim rynku 12-to metrowe elektryczne autobusy miejskie, w tym model E12 oraz najnowsze osiągnięcie technologiczne Yutong – model U12. Autobusy są przystosowane do obsługi zadań komunikacyjnych w systemie ładowania po zjeździe do zajezdni tzw. system overnight. Gwarantują doskonałe zasięgi, przy zachowaniu wystarczającej pojemności pasażerskiej oraz ekonomiki jazdy, szczególnie model U12 który zabiera na pokład 86 pasażerów.

Kolejną ciekawą propozycją jest autobus w pełni elektryczny międzymiastowy – model ICE12, który zabiera na pokład 50 pasażerów. To ciekawa propozycja dla operatorów obsługujących dowozy do punktów przesiadkowych oraz duże aglomeracje, ale także gmin uzdrowiskowych zarówno w miejscowościach nadmorskich, jak i w górach. Autobusy ICE12 obsługują ekolinie m.in na terenie malowniczej Prowansji we Francji. Może już czas na ekolinie na malowniczych Kaszubach lub w Pieninach?

W kolejnym etapie, od połowy roku 2020 zaoferujemy autobusy miejskie o długości około 9 metrów oraz autobusy przegubowe.

InfoBus: Co z serwisem i magazynem części?

Marcin Kucharski: W początkowym etapie naszej działalności magazyn części zamiennych zostanie zlokalizowany w centralnej Polsce. Docelowo – po otrzymaniu zamówień od przewoźników – powstanie sieć partnerska magazynów oraz serwisów specjalizujących się w naprawie autobusów. Oferujemy również klientom model wewnętrznej autoryzacji wraz z przeszkoleniem pracowników oraz tzw. składem konsygnacyjnym części, gdzie pakiety części dostarczamy wraz zamówionymi autobusami.

InfoBus: Bardzo dziękujemy za rozmowę.

Komentarze