TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jesteś tutaj: Blogi / Andrzej Podlaszewski 
(8) Łódź: cała naprzód ! Łódź Fabryczna tylko dla Metra ...
Andrzej Podlaszewski - Opublikowano: 05.01.2016 14:23:25 4 komentarze | O autorze | Poprzednie wpisy
(8) Łódź: cała naprzód ! Łódź Fabryczna tylko dla Metra ...

            

Cała naprzód , ale najpierw trzeba dokonać radykalnego zwrotu .

Obecny kierunek   czyli przeznaczenie  dworca Łódź Fabryczna głównie dla kolei i z tunelami jako namiastka metra(?) to niestety wielkie marnotrawstwo środków i zablokowanie rozwoju nie tylko  prawdziwie nowoczesnej komunikacji ale i zepchnięcie w kryzys/zastój  całej Łodzi. Bo efekty będą nikłe a nie pozostanie już pieniędzy na nic innego a zwłaszcza na miejsca pracy.


Propozycja rozwiązania problemu na rys.1; 

Komentarz :

  • Dworzec Fabryczna wyłącznie dla komunikacji miejskiej . Czyli MetroBiS Fabryczna jako główny węzeł dla MetroBusu i MetroStylu
  • kolej skumulowana/przeniesiona na południowe i zachodnie tory.
  •  Uwolnione tory kolejowe dla komunikacji miejskiej czyli metra głównie naziemnego – MetroStylu. 

      Np w Londynie ponad 50% linii metra poprowadzona jest na powierzchni ziemi.
      Wagoniki metra są 2 razy tańsze i 2 razy lżejsze od tramwajów ( licząc na 1 pasażera ) 
Uwaga : nowe tramwaje – po zmianie rozstawu do 1435mm i po przerobieniu  
do wersji superkondensatorowej  trzeba przesunąć na uwolnione tory kolejowe.
Czyli nowe tramwaje będą wraz z wagonikami metra elementem MetroStylu

  • Łódź Kaliska Nowa głównym dworcem kolejowym Łodzi.
  • A dzięki przesunięciu/wybudowaniu w miejscu jak na rys.1 dworzec będzie leżał na   skrzyżowaniu szlaków kolejowych północ – południe oraz wschód-zachód czyli będzie uniwersalny.
  • I SKRÓCI SIĘ ZNACZNIE CZAS PRZEJAZDU BO BĘDZIE TYLKO JEDEN  DWORZEC ŁÓDŹ KALISKA NOWA (zamiast dwóch)

  • Tunel między Łodzią Kaliską  Nową a MetroBiS Fabryczna tylko dla MetroStylu czyli wyłącznie dla  typowego metra.  

	I dzięki MetroStylowi a także MetroBusowi Dworzec Łódź Kaliska Nowa 
będzie doskonale skomunikowany z całą Łodzią w tym z głównym węzłem -
- MetroBiS Fabryczna .
I  tunel może być znacznie krótszy i o mniejszych wymiarach niż planowany 
	kolejowy czyli znacznie tańszy .
I z pewnością ogromny koszt tunelu wpływa na wielkie poślizgi:

http://lodz.naszemiasto.pl/artykul/tunel-dla-pociagow-w-lodzi-ma-byc-gotowy-w-2016-roku,1232153,art,t,id,tm.html

http://www.dzienniklodzki.pl/artykul/6241936,tunel-srednicowy-pod-lodzia-ma-byc-gotowy-w-2023-r,id,t.html

Niesłychanie uprzywilejowana pozycja kolei w mieście to już tylko zaszłość historyczna.

Szersze uzasadnienie we wpisie nr5 .

http://transinfo.pl/-5-kolej-poznan-nowe-ofe-i-demokracja_more_74331.html

  • Poprowadzenie Magistrali węglowej czyli linii nr 131 z dala od Łodzi ( przez Zduńską Wolę) zmarginalizowało Łódź .

Ale można  to naprawić i Łodzi powinno szczególnie zależeć aby , w ostatniej perspektywie Unijnej,
linia kolejowa nr16 , odcinek od Zgierza do Kutna, została  rozbudowana do 2 torów. 
	Znacznie zwiększy się w ten sposób ranga Łodzi a w szczególności 
wykorzystanie dworca  Łódź Kaliska Nowa .
 Łódź leży niemal na szlaku sieci TEN-T i powinna to wykorzystać :
http://bppwl.lodzkie.pl/wysiwyg/FileUpload/files/Kierunki-schemat/Powiazania%20Infrastrukturalne/2.%20Wzmocnienie%20i%20rozwoj%20syst.%20powiaz.kolej.zew.i%20wew..pdf

  • Aby ograniczyć kolizyjność, hałas i wpływ warunków atmosferycznych zarówno kolej jak i MetroStyl można by przenosić stopniowo do półwykopów z wiatą np. takich jak na rys.3.

I na pewno takie rozwiązanie jest wielokrotnie tańsze od tuneli.
A i  Kolej Dużych Prędkości można by przez teren miasta poprowadzić w ten sposób. 
I chyba by było warto już teraz zarezerwować miejsce na taki szlak (równoległy do obecnych szlaków)
na wypadek gdyby temat powrócił.

Komunikacja miejska.     

Obecnie dokonuje się rewolucja w komunikacji miejskiej co dość szczegółowo opisuję zwłaszcza we wpisie nr1        http://transinfo.pl/-1-tramwaje-to-pulapka-rozwojowa-miast-polski_more_72664.html                                            

 i obecnie najbardziej optymalnym rozwiązaniem jest :

Autobus elektryczny ( superkondensatorowy ) poruszający się po wydzielonym torze i/lub ulicy bo łączy zalety tramwaju i autobusu spalinowego i jednocześnie nie ma ich wad.

Czyli MetroBus zasilany superkondensatorami   jest   auto-trolejbusem.

Auto-trolejbus ładuje przez kilkanaście sekund superkondensatory na przystanku (w czasie wsiadania/wysiadania) i do następnego przystanku jedzie bez pantografu.

Unia popierała/popiera trolejbusy tak samo jak tramwaje więc na pewno będzie popierać udoskonaloną wersję  trolejbusu - autotrolejbus 

https://www.funduszeeuropejskie.2007-2013.gov.pl/poradnikbeneficjenta/poiis/strony/7.3-transport-miejski-w-obszarach-metropolitalnych.aspx

Ulicę z punktową trakcją (zasilającą superkondensatory) można nazwać torbusem 
i Unia nie tylko  dofinansuje tabor ale także infrastrukturę czyli modernizację ulicy 
(podobnie jak torowisko i trakcję dla tramwajów).
 Superkondensatory w zastosowaniu miejskim są 10 razy tańsze od akumulatorów .
Co bez żadnych wątpliwości dowodzą rachunki :  
          do pobrania →superkondensatory – przykłady obliczeniowe.pdf 
 Droga do całkowitej elektryfikacji transportu miejskiego stoi więc otworem co potwierdza
zwłaszcza fakt, że  w Krakowie Solaris zakończył testować pojazdy superkondensatorowe 
 i wynik jest znakomity : 
http://infotram.pl/solaris-bardzo-dobre-perspektywy-rynku-tramwajowego-_more_74981.html


City Łódź
Na Łodzi  szczególnie niekorzystnie odbiły się zmiany ustrojowe co bardzo widać po  liczbie  mieszkańców  
W 1988r było 854003 mieszkańców a w 2014 r. tylko 707504 . 
Spadek o prawie 150 tyś bo nie było pracy.
A jak pokazano/zaproponowano  na rys.1  umiejscowienie City Łódź w pobliżu skrzyżowania 
dwóch linii MetroStylu (MS Widzew) na pewno by przyciągnęło  wielu inwestorów.

Trasa W-Z i inne arterie drogowe

Wyremontowana trasa W-Z ma dużą wadę bo nie przebiega przez budowany w pobliżu  
wielki węzeł komunikacyjny Łódź Fabryczna . Tego typu trasy zabierają ogromną ilość miejsca
(głównie przez tramwaj) oraz mówiąc oględnie są nieprzyjazne dla pieszych .
A jak to opisuję w tym wpisie i w innych:
radykalne zwiększenie atrakcyjności komunikacji miejskiej pozwoli zdecydowanie ograniczyć
liczbę samochodów a uciążliwe arterie przekształcić w ulice/aleje z drzewami.
Bo nowoczesne (ale wcale nie nowe) technologie, w powiązaniu ze zmianami organizacyjnymi,

już na to pozwalają
Jak pokazano na rys1 , równolegle do trasy W-Z będzie linia MetroStylu( z tunelem).
Trasa W_Z zostanie zdecydowanie odciążona od komunikacji miejskiej. A autobusy
elektryczne jeżdżące po niej będą pełnić funkcję dowozową do Metrostylu.
Na trasie W-Z obecnie jest aż 19 świateł !
Dzięki zintegrowanemu, nowoczesnemu podejściu do komunikacji miejskiej 
a więc także upłynnieniu ruchu (tunele i estakady drogowe) wiele tego typu ogromnych arterii 
będzie można przekształcić np tak jak na rys.4 czyli bez świateł, bezkolizyjnie.
Na rys.5 dość typowa ogromna, uciążliwa  arteria ze szlakiem tramwajowym.
Zamiast lasu słupów trakcji elektrycznej tramwajowej będzie można posadzić drzewa.
Więcej we wpisie nr 5.

Trochę jeszcze rachunków dla Łodzi:

Przykład1
W Bydgoszczy w 2013 r wydano na paliwo do autobusów aż ok.32mln zł . (dane z MZK ) 
Łódź ma 445 szt. autobusów  natomiast Bydgoszcz 231 szt. autobusów .

 Czyli 445 / 231 ≈ 1,92 ;
       32 mln zł x 1,92 ≈ 61,5 mln zł → tyle wydaje rocznie Łódź na paliwo dla autobusów 
Napęd elektryczny w eksploatacji jest 5 razy tańszy od napędu spalinowego
czyli 61,5 mln zł / 5 = 12,3 mln zł → tylko tyle może kosztować rocznie eksploatacja autobusów 
( elektrycznych, superkondensatorowych ) w Łodzi.
Oszczędności : 61,5 mln zł – 12,3 mln zł = 49,2 mln zł rocznie !  (a np. dla Warszawy oszczędności
 są rzędu 200mln zł ) 
Chodzi o zbudowanie uproszczonej , ulepszonej, znacznie tańszej wersji trolejbusów
 -> auto-trolejbusy (superkondensatorowe).
Trakcja elektryczna tylko na przystankach - doładowywanie superkondensatorów.

Przykład 2

Łódź zakupiła niedawno za 166 mln zł 22 tramwaje. Czyli ok 7.5 mln za sztukę.
Łódź obecnie ma 304 tramwaje (składy). Gdzie średnia wieku ok 30 lat !
Odnowiono więc , za ogromną kwotę , zaledwie niecałe 8%  taboru.
A gdyby usiłowano  odnowić  75% taboru:
    304 x 0,75 = 228 sztuk tramwajów
    to trzeba by wydać   228 x 7,5 mln zł =  1,71 mld zł  ! 
A przecież renowacja/budowa torowisk, trakcji to też ogromne koszta .

Przykład 3

Co uzyskamy gdy  np. 160 mln zł zostanie przeznaczone na system autobusów
 elektrycznych(superkondenatorowych).               
Przyjmijmy , że  80 mln zł na szlaki dla metrobusu (torbusy) w tym na estakady
 lub tunele drogowe i 80 mln zł na autotrolejbusy
   cena 1 km zwykłej drogi dwupasmowej tzw gminnej wynosi ok 4 mln zł 
 40 mln  / 4 mln =         10km torbusu
 40 mln zł          -           jedna estakada lub tunel 
       1,4 mln zł za autobus superkondensatorowy przegubowy
  80 mln zł/ 1.4 mln zł = 57 sztuk autotrolejbusów przegubowych 
I 57 autobusów przewiezie ok 2 razy więcej pasażerów niż 22 tramwaje.
A trakcja elektryczna właściwie już jest .
Czyli za 160 mln można by np:
    zakupić tabor oraz przekształcić linię tramwajową z centrum Zgierza do węzła  
  MetroBiS Fabryczna w Metrobus  wraz z budową  1 estakady drogowej 
w rejonie np. skrzyżowania ul.Limanowskiego i ul. Zachodniej
Opinia z Internetu o tramwajach łódzkich:
„Tramwaje w Łodzi – jedna z najbardziej chaotycznych sieci tramwajowych Polski. 
Jest zbiorem 19 linii.”
I można jeszcze dodać , że większość linii tramwajowych jest pomieszana/dublowana 
 z autobusowymi. Tabor jest totalnie przestarzały – średnio  30 letni a wiele torowisk 
nieremontowana od 30 lat. 

O tym jak zamiast zwykłych tramwai oraz spalinowych autobusów wprowadzać 

autobusy elektryczne (superkondensatorowe ) więcej we wpisie nr 3 o Bydgoszczy.

http://inforail.pl/-3-bydgoszcz-tani-metrobus-elektryczny-szybki-tramwaj-lub-metrostyl-i-kolej_more_73550.html

Przykład 4

Szacunkowy koszt zamiany wszystkich autobusów spalinowych i wszystkich 
tramwajów na jednolity system autobusów elektrycznych(superkondensatorowych)
 wraz z budową torbusów i trakcji punktowej na przystankach 
(do zasilania superkondensatorów) w Łodzi.
liczba autobusów w Łodzi – 445 szt.
średnio przeróbka i/lub kupno autobusu superkondensatorowego 1,2 mln zł
445 x 1,2 = 534 mln zł  koszt wymiany autobusów spalinowych na elektryczne 
(suprkondensatorowe)
liczba tramwajów w Łodzi - 304 szt
średni koszt autobusu superkondensatorowego – 1,4mln zł
350 x 1,4 = 490 mln zł  koszt wymiany tramwajów
Długość torowisk w Łodzi i podmiejskich torowisk  - 120 km
koszt 1 km dwupasmowej drogi – 4mln/km  
120 x 4mln zł = 480 mln zł  koszt wykonania torbusów
Przekształcenie liniowej trakcji tramwajowej na punktową 
dla całej Łodzi nie więcej niż góra 300mln zł
534 + 490 +480 + 300 = 1804 mln zł 
Czyli za ok 2 mld zł można mieć jednolity system autobusów elektrycznych 
superkondensatorowych w całej Łodzi !

A przypomnę, że koszt inwestorski budowy dworca Łódź Fabryczna to 2,4 mld zł

Obecnie gdy dokonuje się rewolucja w komunikacji miejskiej – autobusy elektryczne (a zwłaszcza superkondensatorowe)

 preferowanie tramwajów zahamuje rozwój miast i transportu publicznego bo tramwaje pochłoną gigantyczne środki i nie będzie środków na prawdziwie nowoczesny transport a także na inne ważne dziedziny (miejsca pracy, wypoczynek, kulturę w tym sport ). 

Dodatek satyryczny . 

Czy metro w powiązaniu z koleją może ma wyglądać jak w poniższym linku ?

http://vignette1.wikia.nocookie.net/bezsensopedia/images/f/f8/Poci%C4%85g_w_Indiach.jpg/revision/latest?cb=20120317192410&path-prefix=pl


Bo to jest naprawdę samooszukiwanie się , że kolej może "robić" za metro.


I Łódź może  mieć wkrótce  prawdziwe metro (od Łodzi Fabryczna do Łodzi Kaliska tunel tylko na metro).


A przecież o metrze w Łodzi mówi się już od ponad 50 lat.

 I chyba będzie się dalej tylko mówić przez następne 50 lat jeśli nie zacznie się działać.







Poprzednie wpisy na blogu:

Wszystkie wpisy

zmodyfikowano: 2016-02-02 18:26:37

  • Aut – 07.01.2016

    Na jakiej podstawie określa pan rozwiązania jako "tańsze" i "droższe"? Skąd pan bierze dane do swoich wyliczeń? To są kompletne bzdury oparte na wybranych liczbach bez związku z całościowymi kosztami. Np. to, że wagony metra są dwa razy tańsze i lżejsze od tramwajów - w przeliczeniu na pasażera. No to jak pan chce skorzystać z tej dwukrotnej oszczędności, to niech pan puści skład metra na tory tramwajowe. Nie da się? To niech pan teraz do swoich oszczędności doliczy koszty wybudowania infrastruktury i dopiero porówna z tramwajami. Tak samo z napędem elektrycznym tańszym od spalinowego 5 razy (a źródło takiego szacunku gdzie?) - a budowa i utrzymanie infrastruktury do zasilania napędem elektrycznym gdzie? Na jakiej podstawie uważa pan, że budowa torbusu kosztuje tyle co zwykłej drogi gminnej? Czy zdaje sobie pan sprawę z tego w jakim stanie będzie nawierzchnia torbusu zbudowanego jak przeciętna droga gminna po roku eksploatacji? No a skąd została wzięta cena przegubowego autobusu elektrycznego superkondensatorowego (który chyba jak dotąd nie powstał w ogóle?) 1,4 mln zł, jeżeli zwykły autobus elektryczny dwunastometrowy Solarisa został sprzedany do Jaworzna za 1,7 mln zł netto? W dalszej części koszt autobusu spada do 1,2 mln zł. A gdzie koszta przekucia rozstawu szyn tramwajowych? A gdzie koszta rozwiązania "liniowej sieci trakcji tramwajowej na punktową" - pan myśli, że wystarczy poprzecinać druty i wszystko będzie działało? Ponadto wiele z proponowanych przez pana rozwiązań istotnie przyczyni się do pogorszenia transportu w Łodzi W OGÓLE - wycofanie kolei z centrum spowoduje, że mieszkańcy aglomeracji przestaną z niej korzystać. Ronda z estakadami i torbusy wydłużą dojścia piesze do przystanków. Pan nie ma w ogóle wyobraźni by przewidzieć efekty swoich propozycji.

  • Rokosz – 07.01.2016

    Z którego szpitala uciekł ten biedny człowiek? :(

  • www – 08.01.2016

    @Aut Nic dodać, nic ująć. Podzielam opinię.
    Rozumiem, że redakcja za wszelką cenę znowu chce brnąć w promowanie niepoważnych propozycji. Autor po raz n-ty proponuje rozwiązania antyspołeczne. Tak antyspołeczne. Przecież on ciągle w sposób zakamuflowany brnie w rozwój dróg dla samochodów kosztem ludzi mieszkających w miastach. Absurd. Gdzie tu ekologia, bo żaden autobus, nawet elektryczny, ekologiczny nigdy nie będzie, bo opony wytwarzają szkodliwe dla zdrowia ludzkiego substancje. To dla autora nie stanowi żadnego problemu?
    Powtarzany wielokrotnie postulat musi być powtórzony jeszcze raz: dajcie blogerowi spokój raz na zawsze albo bądźcie na tyle uczciwi i wyślijcie jego propozycje do poważnych firm sponsorujących Wasz portal. Ciekawe jak długo bez reklamodawców będziecie upadać, a tego Wam nie życzę. Dlaczego ciągle idziecie w kierunku branżowego brukowca i w ogóle nie dbacie o poziom? Ignorowanie wieloletnich użytkowników portalu poważne z waszej strony nie jest. Przemyślcie w końcu w jakim kierunku chcecie iść, bo markę można bardzo szybko stracić.

  • barnaba – 09.01.2016

    Z przykrością zauważam, że Autor nie wie o czym pisze, a niemal na pewno nigdy nie był w Łodzi.
    1. Przerobienie całej sieci tramwajowej (całej, bo przerobienie częściowe jest mało praktyczne) w Łodzi jest kosztowne i niewykonalne- tor metrowy pozwala na ciaśniejsze łuki, a tych w Łodzi nie brakuje.
    2. Głównym wyprowadzeniem "MetroStylu" z Dw. Fabrycznego w kierunku zachodnim byłaby ulica Zielona- wąska, poprowadzona wśród zabytkowej zabudowy. Zmieści się na niej tramwaj, na pewno nie zmieszczą się wagoniki metra, które są szersze od tramwaju.
    3. Usunięcie kolei z centrum miasta- czyli przeniesienie jej na peryferyjny Dw. Kaliski, wspierany przez równie peryferyjne dworce na Chojnach i Widzewie jest absurdalne, zwłaszcza biorąc pod uwagę ruch regionalny. To trochę tak, jakby w Warszawie zlikwidować kosztowny w utrzymaniu Dw. Centralny i postulować przeniesienie ruchu na Dw. Gdański i Wschodni.
    4. Tor tramwajowy zajmuje mniej miejsca niż pas dla autobusów. Kto nie wierzy- zapraszam na ul. Zachodnią i Al. Kościuszki, gdzie wąski pas rozdzielający jezdnię jest wykorzystywany przez jedną z głównych tras tramwajowych w mieście. Autorowi nie przeszkadzało to w zaproponowaniu zastąpienia w tym miejscu tramwaju autobusem
    5. Pojemność autobusu jest dużo mniejsza niż tramwaju, o czym łatwo się można było przekonać w czasie budowy Trasy WZ, a wcześniej LTR- pasażerowie tramwajów po prostu nie mieścili się w autobusach komunikacji zastępczej.
    6. Koszt budowy i utrzymania systemu estakad czyni całe przedsięwzięcie nierealnym
    7. Autobusy superkondensatorowe na razie nie istnieją
    8. Linie tych superatobusów mają przebiegać wąskimi ulicami Franciszkańską i Limanowskiego. Na skrzyżowaniu Limanowskiego i Zachodniej autor postuluje budowę estakady- niewykonalne bez wyburzeń powojennej zabudowy, znajdującej się w dobrym stanie. Na skrzyżowaniu Zgierska/Julianowska sprawa wygląda trochę lepiej- pod buldożer poszłyby "tylko" stylowe wille.
    9 Same superautobusy mają jeździć na kilku liniach- zatem nie zapewnią bez wsparcia klasycznych autobusów obsługi komunikacyjnej miasta. Likwidacja torów tramwajowych na tych ulicach za to skutecznie rozbije system tramwajowy.
    10. Stacje Mestrostylu na Bałutach i Zgierzu sprawdziłyby się w czasach Gierka- autor zaproponował je w środku terenów przemysłowych (Teofilów Przemysłowy i Boruta). Wtedy pracowało tam kilkanaście tysięcy ludzi. Dziś dużo mniej.
    11. Czas życia autobusu, nawet solidnie wykonanego to około 12 lat. 30-letni tramwaj to całkiem przyzwoity sprzęt, który ma sporą szansę jeszcze parę lat pojeździć.

    Krótko mówiąc, artykuł to zwykły stek bzdur, do tego bełkotliwie napisanych.

Dodaj komentarz

InfoBus nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w portalu infobus.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2016, kiedy będziemy świętować 15-lecie portalu! Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko...