TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jesteś tutaj: Blogi / Andrzej Podlaszewski 
(7) Ekspresowe Drogi Regionalne
Andrzej Podlaszewski - Opublikowano: 16.09.2015 15:04:28 3 komentarze | O autorze | Poprzednie wpisy
(7) Ekspresowe Drogi Regionalne


 Pomimo , że temat nieco odbiega od głównej tematyki portalu ( ale przecież samochody muszą po czymś jeździć) może napiszę bardziej dokładnie co rozumiem pod pojęciem Ekspresowa Droga Regionalna 

Jeszcze raz przypomnę podstawowe dane:
 W Polsce ludność wiejska  stanowi aż 39%  natomiast na zachodzie Europy w wielu krajach tylko 10% , a np. w Niemczech  15% . Różnica radykalna. 
 W Polsce długość dróg wynosi 381tyś km (w tym nieutwardzone) a ludność liczy ok.38,5mln .
A np.  w Niemczech ogólna długość dróg wynosi 644tyś km (i raczej wszystkie utwardzone ) a ludność liczy ok.82mln osób.
Czyli :
  w Niemczech (  kraj o wzorcowych drogach )           na  1km dróg przypada 127 osób 
  w Polsce                                                                   na 1km dróg przypada  101 osób . 
  Mamy lepszy współczynnik nasycenia drogami niż Niemcy . ( licząc na osobę).
               Wynika to głównie z rozproszonego  osadnictwa w Polsce.   
Obecnie(VII 2015) jest 3041 km autostrad i dróg ekspresowych .
W latach 2014-2023 planuje się zbudowanie jeszcze 3900 km szybkich dróg i autostrad ( głównie  ekspresowych ).
Powinna więc powstać norma na Ekspresową Drogę Regionalną , która to droga będzie w większym stopniu wykorzystywana do ruchu lokalnego na terenach wiejskich . 
 Bo drogi ekspresowe ( tranzytowe) w Polsce będą słabo wykorzystane , z definicji nie służą na co  dzień  ruchowi lokalnemu ( nie dla wsi ) a łączą głównie duże miasta .

Propozycja:.
 1. Cztery pasma ruchu –  dwa w jednym kierunku i dwa w drugim. 
 2. Z dwóch pasm w jednym kierunku tylko jedno pasmo całkowicie bezkolizyjne (dwupoziomowe  skrzyżowania ) drugie pasmo maksymalnie udostępnione dla ruchu lokalnego.
 3.  Jedno  podwójne pasmo ruchu wybudowane maksymalnie po śladzie starych dróg.
 4. Tylko drugie podwójne pasmo wytyczone z konieczności nowym śladem
 5. Prowadzenie drugiego podwójnego pasma w sposób elastyczny tzn nie musi się  stykać  z pierwszą dwupasmówką będzie nawet wskazane aby obie dwupasmówki były rozsunięte.

      Powody:
-  łatwiej można omijać przeszkody (np. nie wyburzać lub nie wycinać gdy można ominąć) np. na rys. 4 droga biegnie po dwóch stronach linii energetycznej
-  w otwartym terenie bezleśnym (np. centralna Polska ) między dwupasmówkami można a nawet wskazane jest zasadzić drzewa ( „autostrada” dla zwierząt )
-  gminy między dwupasmówkami i obok mogą np. uprawiać biopaliwa zwłaszcza, że tak projektowana  trasa jest łatwa do przekraczania a więc nie ma problemu z dostępem do takich upraw
-  rozsunięcie dwupasmówek ułatwia przekraczanie trasy zwłaszcza w lesie przez zwierzęta
-  elementy inżynieryjne o mniejszych gabarytach , na estakadzie lub w tunelu nie cztery a tylko dwa pasma  gdyż można zastosować odmianę skrzyżowania typu karo w sposób pokazany na Rys.1 lub skrzyżowanie/rozjazd na rys.2.
- ponieważ era samochodów elektrycznych coraz szybciej nadciąga , zalesiony teren między dwupasmówkami będzie b.ekologiczny ( bez zanieczyszczeń  hałasem i spalinami) 
- w sposób pokazany np. na Rys. 2 w węzłach/skrzyżowaniach  mogły by znajdować się stacje benzynowe lub inne obiekty dostępne dla dwóch kierunków  ruchu .

    Ekspresowa Droga Regionalna była by o wiele atrakcyjniejsza nie tylko dla kierowców ale także dla lokalnych społeczności w porównaniu z autostradą lub drogą ekspresową(tranzytową).

    Dla kierowców : bo nie tylko mogliby by się szybko poruszać bezkolizyjnym pasem ale również bez ograniczeń mogliby zjechać z trasy i np. skorzystać z najróżniejszych atrakcji regionu przez który akurat by przejeżdżali.

    Dla lokalnych społeczności : bo trasa regionalna była by łatwo dostępna i służyła by im na co dzień oraz ze względu opisanego powyżej - podróżujący trasą regionalną mogli by łatwo korzystać z przydrożnych np. zajazdów i po prostu zostawiali by pieniądze. 

    Obwodnice mają swoje niewątpliwe zalety. Ale też i wady bo marginalizują mniejsze miasta. Nikt się tam już nie zatrzymuje i tracą  np.lokalni restauratorzy itd.
A zaproponowane  na Rys. 2  węzeł/skrzyżowanie  leżące np. na obwodnicy jest użyteczne dla dwóch kierunków jazdy (dwa razy większy obrót np. dla stacji benzynowej lub innej usługi) . A po wjeździe w ten obszar  łatwiej można  zachęcić/ułatwić  do zjazdu z trasy .
Zwłaszcza , że powrotny wjazd na Ekspresową Drogę Regionalną  z definicji ma być  maksymalnie ułatwiony. 
I bardzo ważne:
 kolej  może/powinna wkrótce radykalnie odciążyć drogi  dzięki integracji transportu drogowego i samochodowego  np.  systemem bimodalnym (przewóz towarów) . 
A dzięki zwiększeniu przewozów towarowych koszta opłat za tory rozłożą się na większą ilość przewoźników i będzie można obniżyć ceny biletów co oczywiście zwiększy przewozy pasażerskie.
O ogromnych rezerwach kolei może więcej w następnym wpisie.
A ponadto:
liczba samochodów osobowych liczona na 1000 mieszkańców jest równa średniej europejskiej .  I jakoś nie widać korków poza miastami (z wyjątkiem lata ).
I nie należy spodziewać się dużego zwiększenia liczby samochodów zwłaszcza jeśli pamięta się o  tendencjach demograficznych 

    I jeszcze przykład jak skomplikowany i dziwaczny staje się układ drogowy gdy droga ekspresowa budowana jest równolegle do istniejącej drogi krajowej
Na Rys. 3  projekt S5 między Gnieznem i Bydgoszczą (od węzła Cotoń) .
drogi serwisowe - kolor niebieski 
DK5 – kolor czerwony 
Na Rys. 4 propozycja S5R zamiast układu z Rys. 3
S5 - kolor fioletowy 

 Czyli radykalne uproszczenie ,potanienie i udostępnienie dla ruchu lokalnego bez tracenia waloru szybkości..

Przypomnę : na DK5 obecnie gęstość ruchu w kierunku Bydgoszczy od strony Szubina wynosi zaledwie 8-10 tyś samochodów na dobę ( dla porównania przez Osielsko przejeżdża 15-19 tys. pojazdów na dobę – dane z GDDKiA i dopiero od Osielska tradycyjna (tranzytowa) ekspresówka) .

 Czyli po jednym szybkim, bezkolizyjnym pasie w zupełności wystarczy a za zaoszczędzone pieniądze można zmodernizować równoległą do DK5 drogę DW254 (poprzedni wpis).

Planowany projekt S5  ( Rys.3) od Gniezna do Bydgoszczy jest totalnie przewymiarowany i uciążliwy na co dzień dla terenów wiejskich..
A przecież trzeba będzie ponosić koszta konserwacji tej  plątaniny dróg.
             I bez trudu można pokazać  podobne przykłady w całej Polsce .
Mówiąc w  skrócie : 
mniej więcej za te same pieniądze zamiast jednej drogi ekspresowej (tranzytowej) mogą powstać  dwie Ekspresowe Drogi Regionalne ( również czteropasmowe ).
Chociażby dlatego , że  znacznie  tańsze były by obiekty inżynieryjne bo tak jak na rys.1 wystarczyła by estakada lub tunel dwupasmowy (a nie czteropasmowy jak w przypadku typowe ekspresówki tranzytowej). 
Gdyby znacznie więcej dróg krajowych i niektórych wojewódzkich przebudowywać do poziomu Ekspresowej Drogi Regionalnej  poważnie wzrósłby  poziom bezpieczeństwa na drogach – cztery pasma oraz likwidacja groźnych zakrętów .  
I uporządkowano by  system drogowy   bez niepotrzebnego niszczenia lasów i ziemi ornej – maksymalnie po śladzie starych dróg. . 

W Polsce można a nawet trzeba  budować  drogi szybkiego ruchu - ekspresowe w dużo lżejszej , czyli dużo tańszej , wersji niż w  Europie Zachodniej . Bo nasza specyfika , jak to pokazano powyżej , jest inna . 
I dzięki oszczędnościom można by także szybciej dokończyć podstawową sieć autostrad . Zwłaszcza , że brakuje już niewiele  . 
PS
Zwłaszcza w rejonach o charakterze  turystycznym powinny być budowane Ekspresowe Drogi Regionalne (zamiast ekspresowych tranzytowych)  .  Czyli np na Wybrzeżu, Mazurach, Pomorzu . Ponieważ Ekspresowa Droga Regionalna ma być ogólnie dostępna, oficjalnie aby uniknąć przeszkód formalnych, może jednak trzeba ją nazwać Szybka Droga Regionalna czyli GP w najwyższym standardzie.
Mogło by więc powstać więcej  szybkich, bezpiecznych, ekologicznych dróg - użytecznych i dla kierowców i okolicznych mieszkańców.

 












Poprzednie wpisy na blogu:

Wszystkie wpisy

  • :-( – 16.09.2015

    Trudno komentować. Szczęka opada. Autor jest jednak fanatykiem samochodów i sci-fi.
    Cztery pasma na każdej drodze krajowej i likwidacja groźnych zakrętów. Fantastyka. W naszym kraju jest ogromna ilość dróg krajowych, które przez kolejne dekady nie będą musiały być czteropasmowe, bo ruch na nich był i jest mały.

  • :-( – 16.09.2015

    Kiedy w końcu tekst o Olsztynie? Tragedia tramwajowa zbliża się bardzo szybko...

  • 15.10.2015 – 15.10.2015

    Bardzo interesujące koncepcje. Nie wiem, czy udało mu się, oprócz publicystyki, zainteresować nimi czynniki decyzyjne. Znając nasze realia, trudno o optymizm. Byłoby jednak bardzo dobrze, gdyby zostały one poddane rzetelnej weryfikacji. Może udałoby się je wdrożyć? Więcej dróg za mniejsze pieniądze, czyż to nie o to chodzi? Do tego dobrych dróg, bo zaspokajających również potrzeby przyległych obszarów, nie tylko nastawionych na tranzyt.

Dodaj komentarz

InfoBus nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w portalu infobus.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...