TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Jesteś tutaj: Blogi / Andrzej Podlaszewski 
(3) Bydgoszcz: Metrobus elektryczny = bilet za 1 zł
Andrzej Podlaszewski - Opublikowano: 18.05.2015 13:42:16 6 komentarzy | O autorze | Poprzednie wpisy
(3) Bydgoszcz: Metrobus elektryczny = bilet za 1 zł



W 2013 r w Bydgoszczy wydano na paliwo do autobusów ok. 30,5 mln zł !

Jak powszechnie wiadomo koszt energii elektrycznej zużywanej przez pojazd elektryczny jest przynajmniej 5 razy niższy od kosztu paliwa dla pojazdu spalinowego.

Wynika to głównie z tego , że sprawność silnika elektrycznego (ponad 90%) jest 3 razy większa od sinika spalinowego (ok.30%) ponadto benzyna i olej napędowy są obłożone wyższymi podatkami .


Czyli 30,5 / 5 = 6,1 mln tylko tyle może wkrótce kosztować energia do zasilania autobusów elektrycznych.


Oszczędności roczne: 30,5 mln zł – 6,1mln zł = 24,4 mln zł !


W Bydgoszczy planuje się :

http://www.pomorska.pl/apps/pbcs.dll/article?AID=/20140728/BYDGOSZCZ01/140729371

budowę 3 linii tramwajowych za kwotę 645 mln zł

oraz zakup 80 nowych tramwai a koszt jednego tramwaju to przynajmniej 7,5 mln zł.

Bo średni wiek tramwai w Bydgoszczy to 31 lat !


Czyli całkowity koszt planowanych inwestycji tramwajowych ( bez Tramwaju Fordon ):


645 mln zł + 80 x 7,5mln zł = 1245 mln zł !


A ile może kosztować zastąpienie wszystkich tramwai autobusami elektrycznymi superkondensatorowymi oraz przekształcenie torowisk w wydzielone jezdnie – torbusy.

A także jaki będzie koszt zastąpienia wszystkich autobusów spalinowych autobusami elektrycznymi superkondensatorowymi.


Długość torowisk w Bydgoszczy 31 km ( bez budowanego Tramwaju Fordon ).

Koszt drogi gminnej czyli zwykłej dwupasmowej drogi wynosi 4 mln zł/km


4 mln zł/km x 31 km = 124 mln zł ; przerobienie torowisk na wydzielone jezdnie czyli torbusy


Liczba autobusów w Bydgoszczy : 223 szt.

Koszt wymiany autobusów spalinowych na elektryczne:

przyjmijmy , że zakupi się 100 nowych autobusów elektrycznych superkondensatorowych

czyli 100 x 1,4 mln zł = 140 mln zł ;

Pozostałe , najnowsze autobusy zostaną przerobione na elektryczne superkondensatorowe:

czyli 223 – 100 = 123

a koszt przeróbki nie powinien przekroczyć 0.65 mln zł (na podstawie poprzedniego wpisu)

więc 123 x 0,65 mln zł = 80 mln zł ;


140 mln zł + 80 mln zł = 220 mln zł ; koszt wymiany wszystkich autobusów spalinowych na autobusy elektryczne superkondensatorowe


W Bydgoszczy jest 127 tramwai głównie przestarzałych mało pojemnych Konstal 805Na (112 sztuk)

135 x 1,4 mln zł = 189 mln zł ; koszt autobusów elektrycznych superkondensatorowych zamieniających tramwaje


124 mln zł + 220 mln zł + 189 mln zł = 533 mln zł ; koszt całego systemu


Zrobienie punktów ładowania na dotychczasowych szlakach tramwajowych czyli na torbusach polegać będzie na upraszczaniu czyli redukowaniu trakcji do rejonu przystanków.

A trakcję pomiędzy przystankami dotychczas tramwajowymi można wykorzystać do budowy punktów ładowania na przystankach autobusowych !

Dochodzą ogromne roczne oszczędności na paliwie – 24,4 mln zł ;


Czyli za połowę kwoty  przewidzianej na wycinkowe „usprawnienie ” sieci tramwajowej można mieć w całej Bydgoszczy jednolity , niezwykle ekologiczny , tani i sprawny system komunikacji miejskiej oparty głównie o autobusy elektryczne ( superkondensatorowe ) !


Uwaga :

W Bydgoszczy Tramwaj Fordon należy przekształcić w Szybki Tramwaj Bydgoski

lub Szybką Kolejkę Miejsko–Podmiejską opartą o tanie wagoniki metra  ( w zastosowaniu naziemnym czyli Metro-Styl )

I tak jak na załączonych rysunkach tramwaj należy skierować po torach kolejowych poprzez Bydgoszcz Leśną do stacji Bydgoszcz główna i dalej do Osowej Góry.

Czyli w Fordonie trasa jest między osiedlami a dalej obrzeżami miasta i tylko taki tramwaj jeszcze można eksploatować .

Wózki tramwajowe da się wykonać jako uniwersalne : na 1000mm  i 1435mm (konsultowane ze specjalistą) .

Estakada w rejonie Węzła Wschodniego wyłącznie dla ruchu kołowego czyli głównie dla autobusów .

Jeszcze raz podkreślę:

Autobus elektryczny(superkondensatorowy) poruszający się po wydzielonym torze i/lub ulicy łączy zalety tramwaju i autobusu spalinowego i jednocześnie nie ma ich wad.


Niektóre fałszywe mity:

  • (1 fałszywy mit) warto rozwijać długofalowo komunikację tramwajową

odpowiedzią wywiad wiceprezesa , dyrektora ds. finansowych Pesy :

http://www.biznes.newseria.pl/news/niemcy_wlochy_i_kraje,p534291004

trzeba szukać przede wszystkim fundamentów pod kryzys, który nastąpi w 2023 roku, kiedy skończy się unijna perspektywa i nastąpi załamanie na rynku długofalowych zamówień publicznych.”

oraz „ przyszły rok (2016) będzie kryzysowy, ponieważ nie są planowane żadne zakupy w Polsce” !!!

Producenci tramwai powinni przerzucić się na produkcję wagoników metra - uzasadnienie w poprzednim wpisie.

Tak , to tylko Unia lub zła interpretacja przepisów Unii napędza szkodliwą koniunkturę na tramwaje a po 2023 roku nie będzie ani dobrej komunikacji ani pieniędzy na kontynuowanie inwestycji za to zostaną długi bo przecież trzeba będzie spłacać  kredyt na wkład własny .

Czyli tramwaje to pułapka nie tylko dla miast ale i dla producentów .

  • (2 fałszywy mit) zaletą tramwaju jest jego długowieczność bo może być użytkowany nawet ponad 30 lat.

To jest w obecnych czasach ogromna wada .

Długowieczny produkt musi być b.wytrzymały a więc i b.kosztowny (tramwaj kosztuje średnio 8 mln !) .

A za chwilę taki produkt będzie miał/ma wielokrotnie tańszy , efektywniejszy odpowiednik np. metrobus zasilany wyłącznie superkondensatorami .(dołączono rysunek porównujący wrocławski Metrobus z tramwajem )

Bo obecnie zmiany w każdej dziedzinie następują niebywale szybko a zwłaszcza w komunikacji miejskiej.

Czy ktoś chciałby mieć np. ten sam komputer lub telefon komórkowy nawet przez " tylko" 10 lat ?

A przecież , sumaryczny koszt wymiany ( np co 10 lat ) autobusów na nowe jest niższy od kosztu  jednorazowego zakupu horrendalnie drogich tramwajów . I jeździ się unowocześnionym taborem a nie muzealnymi zabytkami techniki. 


 

Padło pytanie pod pierwszym wpisem czy nikt nie liczy.

Otóż liczy bo wyliczona przeze mnie pojemność baterii superkondensatorów (pierwszy wpis )jest dokładnie taka sama jak w autobusie hybrydowym wiodącej firmy .

Trzeba postawić raczej inne pytanie dlaczego firmy nie przedstawiają konkretnych propozycji samorządom , rewelacyjnie korzystnych dla miast .

Firmom produkującym tabor komunikacyjny chyba trzeba przypomnieć , że utrzymują się głównie z zamówień publicznych czyli z pieniędzy podatników (czyli także z moich ) . Decyzje o zakupie taboru podejmują samorządy przez nas wybrane .

Czas przejściowy już się skończył świadczy o tym chociażby to , że Chińczycy uruchomili seryjną produkcję tramwai super kondensatorowych i nie można wykręcać się odpowiedzią , że czekamy na decyzje rynku .


Obecnie autobus elektryczny superkondensatorowy jest najtańszym, najbardziej optymalnym rozwiązaniem (jest znacznie prostszym urządzeniem niż autobus spalinowy i przynajmniej dwa razy tańszy od autobusu akumulatorowego ) i zapewne wkrótce bez trudu nawet mniejsze firmy poradzą sobie z taką produkcją i wypełnią lukę na rynku .


Tramwaj , zwany na zachodzie także miejską koleją żelazną , wykonany w technologii rodem z epoki węgla i stali (XIX wiek) , niebywale ciężki , horrendalnie drogi , hałaśliwy,  kolizyjny jest już najwyższy czas odprowadzić na boczny tor.

A jak ktoś chce płacić za takie rozwiązanie niech sobie kupi za swoje własne pieniądze zwłaszcza , że niedługo będzie można kupić dużo tramwai w cenie złomu. Np Bydgoszcz ma 112 szt. tramwai Konstal 805Na gdzie średnia wieku ok 35 lat !



PS

Uzupełniłem rys .5 propozycją ścieżki spacerowo-rowerowej z kładkami , od Wzgórza J.H.Dąbrowskiego w kierunku Wzgórza Wolności. Może dało by się wykorzystać na kładki pozostałości zdemontowanego, starego i efektownego wiaduktu z ul.Grunwaldzkiej.


Dołączam  , powyższy wpis nr3  oraz  wpis nr1 w formacie pdf - do pobrania. Plik do pobrania nr3 zawiera rozszerzone informacje o Bydgoszczy (opis rysunków i dodatkowe informacje np o obwodnicy Rynku w Starym Fordonie).. 

http://infobus.pl/upload_module//F_pozosta%C5%82e_PDF/wpis3%20%20Bydgoszcz-%20tani%20Metrobus%20Szybki%20Tramwaj%20itp%20v4.pdf

http://infobus.pl/upload_module//F_pozosta%C5%82e_PDF/wpis%201%20Tramwaje%20to%20pu%C5%82apka%20.pdf

Nie tylko  wpisy Nr1 i Nr3 bardzo ściśle się uzupełniają ale także w pozostałych są informacje uzupełniające .  

Dodaję jeszcze b.ważną uwagę, którą zamieściłem we wpisie nr1 bo dotyczy ściśle obszarów metropolitalnych czyli także Bydgoszczy ( i na pewno w obecnej perspektywie Unijnej będzie podobnie) :

  Nie wiadomo dlaczego promuje się  głównie  tramwaje jako ekologiczny środek transportu                      

miejskiego a przecież Unia zdecydowanie popiera także trolejbusy :

https://www.funduszeeuropejskie.2007-2013.gov.pl/poradnikbeneficjenta/poiis/strony/7.3-transport-miejski-w-obszarach-metropolitalnych.aspx

" Możesz uzyskać wsparcie finansowe na projekt dotyczący następujących obszarów

 metropolitarnych: katowickiego, trójmiejskiego, warszawskiego, wrocławskiego, 

 toruńsko-bydgoskiego, łódzkiego, krakowskiego, szczecińskiego i poznańskiego. 

.....

Twoje projekty mogą dotyczyć:

Adaptacji, budowy, przebudowy, rozbudowy sieci szynowych (szybkiej kolei miejskiej,tramwaju, metra)

 i trolejbusowych

A autobus elektryczny (superkondensatorowy) to przecież udoskonalona wersja trolejbusu czyli  

                                               auto-trolejbus







 


Poprzednie wpisy na blogu:

Wszystkie wpisy

  • lupi – 19.05.2015

    Czy torbusy oznaczają, że ich wprowadzenie doprowadzi do tego, że miasto pójdzie z torbami, czy raczej, że do ich wprowadzenia Solaris musi przynosić dla decydentów torby pieniędzy na łapówki?

  • . – 22.05.2015

    trzeba mieć naprawdę niezły tupet i butę by rzucać takie teksty jak w ostatnim zdaniu - w sytuacji gdzie nie ma ani jednego przykładu na świecie by takie coś wprowadzono w skali większej niż jakaś jedna prototypowa linia - natomiast nowe systemy tramwajowe rosną jak grzyby po deszczu.

    "Chińczycy uruchomili seryjną produkcję tramwai super kondensatorowych" - ile takich tramwajów jeździ na świecie? Ile miast zastąpiło nimi tradycyjne tramwaje?

    "Mało pojemne tramwaje Konstal" - tak, tylko że te tramwaje można łączyć w składy. Motorniczy wciąż jeden a pojemność 2x większa. Ale tego oczywiście autor-dyletant nie uwzględnił.

    Zreszta policzmy - 135 "torbusów" przewiezie tyle osób co 60 pociągów tramwajowych (2x805Na albo Pesa).
    Musimy zatrudnić 225 dodatkowych kierowców (3 etaty na autobus)
    225 kierowców x pensja 4000 zł x 12 miesięcy - 10,8 mln rocznie
    Przez 30 lat - 324 mln i to bez uwzględnienia inflacji.
    Gdzie jest uwzględniony ten koszt w tym całym pseudowyliczeniu?
    I tak można by jeszcze długo.

  • www – 23.05.2015

    Te torbusy jakoś się nie sprawdziły na świecie, bo bardzo szybko deformacji ulega nawierzchnia pod ciężarem autobusów i dlatego stają się niekomfortowe. Dlaczego na świecie inwestuje się w tramwaje? Bo są lepsze niż autobusy na obciążonych trasach. To jak to jest według autora: wszyscy na świecie są aż tak nierozsądni, żeby nie kupować "super" tanich autobusów, czy jednak autor naaaaaciąga rzeczywistość.
    W poprzednim wpisie o Krakowie jest mapa jakichś dziwnych rozwiązań w Warszawie. Wcześniej nie zauważyłem tego dziwactwa i nie pamiętam żadnego wpisu na ten temat. O co chodzi autorowi? Czemu zawzięcie promuje rozwój dróg dla samochodów w miejsce tras i nawet tuneli kolejowych? I to wszystko pod przykrywką autobusów z super kondensatorami - jeżdżą masowo na świecie, no nie da się ukryć:-( Taka głupota jest szokująca. Władze Warszawy w końcu zaczną ograniczać ruch samochodów w centrum. Dzisiaj jest informacja o planach w stosunku do Marszałkowskiej. To dobry kierunek, bo ta ulica jest dzisiaj koszmarem dla ludzi, a powinna być reprezentacyjną ulicą handlową na której będą usługi przyciągające ludzi. Dzisiaj tak nie jest.
    Co jest z autorem wpisów anty-komunikacyjnych i anty-rozwojowych? Tak anty-rozwojowych. Przedstawiane pomysły nie są poważne. To naprawdę taka taktyka robienia sobie jaj żeby wywołać dyskusję, czy przejaw nieracjonalnego antyspołecznego myślenia? Centra dużych miast muszą wrócić do ludzi. Jednym ze sprawdzonych elementów nowoczesnej modernizacji miast są tramwaje. A autor co? W tunele ich, na około ich, itd. itp. Ludzie to nie szczury! Należy poczytać o błędach popełnionych na świecie, a nie wciskać, że te błędy są ok i należy je powielać, chociaż ci co je popełnili wycofują się z nich teraz. Komunikacja powinna dowozić ludzi do celu bezpośrednio, a nie naokoło, i nie pod ziemią jeżeli nie ma takiej potrzeby, bo metro sprawdza się na długich odcinkach, ale w centrach miast nie tworzy tkanki miejskiej, w przeciwieństwie do tramwajów. Pociągi też są istotnym elementem dojazdu z/do miasta w ruchu aglomeracyjnym i tym bardziej w ruchu międzymiastowym. Po co budować coraz szybsze linie kolejowe po to, żeby kończyły się na rogatkach miast? Stracą przez to swoją główną zaletę: dostępność. Pomysły autora w tym względzie, też nie są poważne.
    Rozumiem, że następne wpisy autora będą dotyczyć kolejnych miast w których jeżdżą tramwaje. Kto następny? Poznań, Gdańsk, a może Olsztyn, który jeszcze nie zdążył uruchomić "przestarzałego" tramwaju. Autorze do boju, bo w Olsztynie możesz zatrzymać tę nadchodzącą "tragedię".

  • huciński PL – 31.05.2015

    Dzień dobry !
    Wpadłem na moment na ten blog, przez przypadek.
    I jestem zniesmaczony, dawno takich BZDUR nt. transportu publicznego nie czytałem.
    Do widzenia !

  • jag – 26.07.2015

    Pan Andrzej jest maniakiem, raczej nieskodliwym. Pokazuje potencjał jaki tkwi w konstrukcjach elektrycznych z rozproszonym zasilaniem i z pewnością w zatłoczonych miastach jest to rozwiązanie, ale nie zastępujące tramwaj, ale je uzupełniające.

  • mih – 27.08.2015

    Nie tramwai a tramwajów. Nie technologi a technologii !!!

Dodaj komentarz

InfoBus nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w portalu infobus.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2016, kiedy będziemy świętować 15-lecie portalu! Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko...