TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

`Record Run Buses 2012`, czyli Daimler Buses testuje Euro 6
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 07.11.2012 20:40:37
`Record Run Buses 2012`, czyli Daimler Buses testuje Euro 6

W teście „Record Run Buses 2012“nowe miejskie autobusy liniowe Mercedes-Benz Citaro i nowy autokar Setra ComfortClass 500 udowodniły, że jednoczesne spełnienie normy Euro 6 i obniżenie zużycia paliwa jest możliwe. W teście nadzorowanym przez neutralnych jurorów (DEKRA) pięć autobusów przebyło łącznie prawie 18 000 kilometrów. Chodziło o sprawdzenie, czy wcześniej obiecane oszczędności paliwa rzędu 4-6 % (Citaro) i 5-6 % (Setra) zostały spełnione. Jak łatwo się domyślić to się udało i to nawet z nawiązką. A teraz kilka słów o samym teście: od 22 do 26 października 2012 r. piec wybranych autobusów Daimlera z silnikami Euro 6 –obciążonych balastem wynoszącym do 50% masy użytkowej - było w stałym ruchu, w tym trzy egzemplarze Mercedes-Benz Citaro, które pokonały po 1400 km w warunkach miejskich oraz dwa autokary Setra, które pokonały około 7000 km na drogach krajowych. Pojazdy Citaro można było głównie spotkać na trudnej linii nr 17 w Wiesbaden, a Setra na trasie między Lipskiem a Hamburgiem oraz w czworoboku miast Lipsk/Sangershausen, Schweinfurt, Hof i Budziszyn. Jeżeli chodzi o miejskie testy to Mercedes-Benz Citaro przystąpił do sprawdzianu w trzech wariantach: nowy model spełniający wymogi emisji spalin Euro 6 z silnikiem Mercedes-Benz OM 936 h o pojemności 7,7 l i mocy 220 kW (299 KM) zmierzył się z ze swoim poprzednikami z normą Euro 5, w tym jeden wystąpił z jednostką OM 906 hLA (6,4 l pojemności, moc 210 kW/286 KM), zaś drugi –z OM 457 hLA (12 l pojemności, 220 kW/299 KM). Skrzynia biegów (ZF Ecolife), przełożenie osi (i=5,771) i opony były w każdym modelu identyczne. Ostatecznie okazało się, że wersja Euro 6 wyróżniała się spośród swoich „rywali”spalaniem na poziomie 38,7 l/100 km. Nowy model zdystansował swoich i tak już oszczędnych poprzedników o 3,6 l/100 km, czyli o 8,5%. Tym samym nowe Citaro nie tylko spełniło obietnice Daimlera (zużycie paliwa miało być mniejsze o 3-5 %), lecz także przekroczyło związane w nim oczekiwania. Dodajmy, że linia nr 17 liczy w sumie 18,6 km długości i przebiega przez wzniesienia o wysokości ponad 400 m.

Ten wynik dał oczywiście podstawę do rozmaitych obliczeń. I tak: nowy Citaro Euro 6 przy rocznym przebiegu 60 000 km w porównaniu z modelem Euro 5 przy dzisiejszych cenach paliw wynoszących mniej więcej 1,25 Euro za litr oleju napędowego (netto) oszczędza około 2 700 Euro w skali roku. Tym samym wyższy wydatek na nowego Citaro Euro 6 zwraca się już po czterech latach. Kolejną korzyścią jest prognozowana wyższa wartość w chwili odsprzedaży pojazdu używanego.

A jak poszło Setrze? Tutaj do rywalizacji stanął model S 515 HD wyposażony w nową jednostkę napędową Mercedes-Benz OM 470 o mocy 315 kW (428 KM) Euro 6. Jego przeciwnikiem był porównywalny model S 415 GT-HD wyposażony w dotychczasowy silnik OM 457 LA o identycznej mocy 315 kW (428 PS). Również w tym pojedynku przełożenia skrzyni biegów i osi napędowej (i=3,583) a także opony były identyczne. Różne były same skrzynie biegów, co wynika z postępu technologicznego (GO 250-8 PowerShift vs GO 240-8 PowerShift). Autokary zostały w pełni obciążone do ich dopuszczalnej masy całkowitej wynoszącej 18 ton. Także i w tej części testu nowy ComfortClass typu S 515 HD błysnął na trasie 7000 km dobrym wynikiem 21,0 l/100 km i zdystansował swojego poprzednika o 1,9 l/100 km, czyli o 8,2 %. Przypomnijmy, że Daimler obiecał tutaj oszczędności w spalaniu o 5-6 %, co także zostało spełnione z nawiązką.

Kosztowe kalkulacje w przypadku nowej Setry ComfortClass 500 wyglądają następująco: przy rocznym przebiegu rzędu 100 000 km użytkownik pojazdu zaoszczędzi na paliwie 2 850 Euro, przy założeniu cen wynoszących obecnie mniej więcej 1,50 Euro, zaś przy przebiegu 180 000 będzie to już 5 000 Euro w skali roku..

I na koniec kilka słów o kierowcach: za kierownicami pojazdów uczestniczących w Record Buses 2012 siedzieli przeszkoleni kierowcy testowi i trenerzy Omniplus. Każdym z pięciu autobusów na każdej zmianie jechała załoga składająca się z dwóch kierowców, którzy codziennie zmieniali autobus. Jazda odbywała się non stop na dwie zmiany. Kierowcy zaangażowani do Record Run Buses 2012 na linii 17 w Wiesbaden przeszli jeszcze dodatkowe szkolenie przeprowadzone przez instruktorów nauki jazdy z zakładu komunikacji. Celem zachowania obiektywności testu wszystkie autobusy i ich jazdę nadzorowało niezależne stowarzyszenie rzeczoznawców Dekra. Zaplombowali oni wszystkie elementy o istotnym znaczeniu dla zużycia paliwa oraz zbiorniki paliwa i kontrolowali każde tankowanie. Ponadto sprawdzano i pieczętowano ładunek. Każde tankowanie odbywało się na tych samych stacjach paliw w Wiesbaden bądź w Lipsku, stosowano nawet identyczne dystrybutory. Nawet pozycja pojazdów przy dystrybutorze była ścisłe zdefiniowana. Byłoby naprawdę świetne, gdyby takie teksty przeprowadzał każdy z producentów.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
Daimler
Mercedes
Setra
Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....